Hej alla!
Håller på att jobba lite med att få ner värmen på min AMD 955a.
Just nu ligger den i idle runt 35 grader (HWmonitor). Med full load (Prime95) ligger den runt 57grader. Innan jag började tweaka med värmen låg den idle 45 grader och load 63 och uppåt efter några minuter (stängde av Prime då förstås).
Det jag har gjort hittils är:
1. Satt in 2 nya fläktar i chassit (Tack AMD forum! En vann jag!) som insug. Då har jag två fläktar 120mm till insug i fronten. En 140 mm fläkt på toppen på chassit och en 120mm fläkt baktill som trycker ut luft. Chassit är ett Antec 300 midi.
2. Ändrat hastigheten för processorfläkten i BIOS (det var detta som verkligen hjälpte!). Den var inställd på automatiskt vilket innebar att den gav fullt först vid 70 grader. Nu har jag ställt in den att ge fullt vid 60 grader.
Problemet är att denna värmen har tillkommit på senare tid! När jag körde Prime tidigare 6-12 månader sedan, har jag för mig värmen låg på runt 55 grader UTAN extra fläktar och denna inställning i BIOS.
Detta får mig att fundera på om det eventuellt är damm och skit som samlats på runt kylaren under åren....
Vad tror ni?
Kan det vara värt att ge sig på en rengöring? Och framförallt HUR gör jag detta enklast i sådana fall!
Tacksam för svar!

LinkBack URL
About LinkBacks

Svara med citat

Bokmärken