Resultat 1 till 4 av 4

AMD 955 BE -Rengöra kylaren?

Detta är en diskussion som rör AMD 955 BE -Rengöra kylaren? i Processorer-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Hej alla! Håller på att jobba lite med att få ner värmen på min AMD 955a. Just nu ligger den ...

Aja
    Aja är inte uppkopplad
    Registrerad användare
    Reg.datum
    aug 2011
    Rykteskraft
    0

Standard AMD 955 BE -Rengöra kylaren?

Hej alla!
    Håller på att jobba lite med att få ner värmen på min AMD 955a.

Just nu ligger den i idle runt 35 grader (HWmonitor). Med full load (Prime95) ligger den runt 57grader. Innan jag började tweaka med värmen låg den idle 45 grader och load 63 och uppåt efter några minuter (stängde av Prime då förstås).

Det jag har gjort hittils är:

1. Satt in 2 nya fläktar i chassit (Tack AMD forum! En vann jag!) som insug. Då har jag två fläktar 120mm till insug i fronten. En 140 mm fläkt på toppen på chassit och en 120mm fläkt baktill som trycker ut luft. Chassit är ett Antec 300 midi.

2. Ändrat hastigheten för processorfläkten i BIOS (det var detta som verkligen hjälpte!). Den var inställd på automatiskt vilket innebar att den gav fullt först vid 70 grader. Nu har jag ställt in den att ge fullt vid 60 grader.

Problemet är att denna värmen har tillkommit på senare tid! När jag körde Prime tidigare 6-12 månader sedan, har jag för mig värmen låg på runt 55 grader UTAN extra fläktar och denna inställning i BIOS.
    Detta får mig att fundera på om det eventuellt är damm och skit som samlats på runt kylaren under åren....

Vad tror ni?

Kan det vara värt att ge sig på en rengöring? Och framförallt HUR gör jag detta enklast i sådana fall!

Tacksam för svar!

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

Vad använder du för processorkylare och kylpasta? För lite eller för mycket kylpasta kan påverka kylningen negativt. Tror problemet med för mycket kylpasta är vanligare än för lite. Är det dammigt i chassit? Chassit bör man rensa från damm regelbundet. Jag gör det alldeles för sällan vilket straffade sig i somras när nätaggregatet dog. Plockade ur det och rengjorde både det och chassit och sen fungerade allt som vanligt igen.

Ett kraftfullt grafikkort med svag kylning kan också påverka processortemperaturen eftersom värmen sprids i chassit. Det problemet hade jag i min förr-förra dator.

Du skriver att problemet med värmeökningen tillkommit under senare tid. Det tyder antingen på att det blivit för dammigt i chassit eller att kylpastan på processorn börjar ge vika, men den brukar normalt sett fungera bra under många år.

Se även denna tråd: Rengöring inne i datorn/chassit.

Aja
    Aja är inte uppkopplad
    Registrerad användare
    Reg.datum
    aug 2011
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel Andersson Visa inlägg
    Vad använder du för processorkylare och kylpasta? För lite eller för mycket kylpasta kan påverka kylningen negativt. Tror problemet med för mycket kylpasta är vanligare än för lite. Är det dammigt i chassit? Chassit bör man rensa från damm regelbundet. Jag gör det alldeles för sällan vilket straffade sig i somras när nätaggregatet dog. Plockade ur det och rengjorde både det och chassit och sen fungerade allt som vanligt igen.

Ett kraftfullt grafikkort med svag kylning kan också påverka processortemperaturen eftersom värmen sprids i chassit. Det problemet hade jag i min förr-förra dator.

Du skriver att problemet med värmeökningen tillkommit under senare tid. Det tyder antingen på att det blivit för dammigt i chassit eller att kylpastan på processorn börjar ge vika, men den brukar normalt sett fungera bra under många år.
    Använder stock kylaren och datorn var redan monterad vid köp (komplett.se). Har förstått att stock kylaren är "sisådär" på 955BE. Hade inte reagerat över temperaturen om jag inte visste att den inte blev såhär varm tidigare.

Grafikkortet ligger bra i temp. Idle runt 32-35 och full load (Furmark burn test) runt 64 grader. När jag kör temp mätning samtidigt verkar grafikkortets temp inte påverka CPUns speciellt mycket.

Dammar av gör jag då och då. Dock har jag inte kommit på något vidare effektivt sätt för detta ändamål bland alla sladdar och komponenter! Tips mottages tacksamt!

Det enda logiska jag kan komma på är damm... Om inte Komplett kört med någon kass pasta eller liknande då förstås(?)

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

Citat Ursprungligen postat av Aja Visa inlägg
    Använder stock kylaren och datorn var redan monterad vid köp (komplett.se). Har förstått att stock kylaren är "sisådär" på 955BE. Hade inte reagerat över temperaturen om jag inte visste att den inte blev såhär varm tidigare.
    Då kan jag verkligen rekommendera en annan kylare i så fall. Och när du ändå ska byta kylare kan du lika gärna ta en bättre kylpasta också. De har troligtvis använt den medföljande kylpastan som medföljer kylaren. Har en Akasa Nero S som jag är väldigt nöjd med, men kan även rekommendera denna: Komplett.se - Akasa Venom CPU Kylare. Här har du riktigt bra kylpasta: Cooling Stuff, vattenkylning till datorer.

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website