• You have 1 new Private Message Om du inte är medlem på AMD Forum har du ett nytt privat meddelande som väntar på dig. För att kunna läsa detta måste du registrera dig här.
  • Amused
  • Angry
  • Annoyed
  • Awesome
  • Bemused
  • Cocky
  • Cool
  • Crazy
  • Crying
  • Depressed
  • Down
  • Drunk
  • Embarrased
  • Enraged
  • Friendly
  • Geeky
  • Godly
  • Happy
  • Hateful
  • Hungry
  • Innocent
  • Meh
  • Piratey
  • Poorly
  • Sad
  • Secret
  • Shy
  • Sneaky
  • Tired
  • Wtf
  • Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
    Resultat 1 till 10 av 15

Llano CPU prestanda?

Detta är en diskussion som rör Llano CPU prestanda? i Processorer-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Tänkte vi kunde snacka lite Llano här inne. CPU prestandan är ganska spännande. AMD ska som bekant köra vidare på ...

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Swedish Berserks avatar
      Reg.datum
      sep 2009
      Rykteskraft
      0

Standard Llano CPU prestanda?

Tänkte vi kunde snacka lite Llano här inne. CPU prestandan är ganska spännande. AMD ska som bekant köra vidare på optimerade Phenom II kärnor samt krympa kretsen till 32nm. Sen har vi Turbo Core 2.0 och strömsparande tekniker.

En intressant tråd på Semiaccurate: Llano Spectulations - SemiAccurate Forums

Hur kommer denna stå sig mot Sandy Bridge på ren CPU kraft?

Som vi alla vet blir GPU prestandan allt viktigare och där borde Llano leverera eller?

Inpai testar Sandy Bridges GPU mot AMD lösningar: SandyBridge IGP HD G2000 Review

Intels nya grafik står sig rätt bra mot HD4290. Får däremot stryk av HD5450 på regelunden basis. Samtidigt har Intel grafik en del drivrutinsproblem.

Vad tror ni om Llanos chanser? Var borde den hamna i CPU och GPU prestanda?

CPU är kanske svårt att spekulera om men den torde bli kraftfullare än dagens Athlon II prollar. Med tanke på att den kommer att vara högre klockad samt ha mer Cache.

GPU vad tror ni där? Var borde den hamna? Zacate ligger kring HD5450 så Llano borde kunna sträcka sig till HD5570 eller något liknande?

Sen angående lanseringen är den satt till Q2-Q3 2011 om jag minns rätt. Den kommer efter Bulldozer.

Lite tester på Sandy Bridge så vi kan kolla in hur konkurrensen ser ut:
      The Sandy Bridge Preview - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
      SandyBridge Core i7 2600K review
      SandyBridge Core i5 2500K review

Om vi ska tro Anandtech ser Sandy Bridge ganska bra ut. Om vi å andra sidan kollar in Inpais nyare tester ser det mindre imponerande ut. Om vi ska tro Inpai ligger i7 875K jämt med i7 2600K och i5 760 ganska jämt med i5 2300 klock för klock. Alltså inga större förbättringar i CPU prestanda vid samma frekvens däremot är strömförbrukningen förbättrad. Dock inte med så mycket tack vare den integrerade GPU:n.

Disskutera gärna!
      Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
      Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
      Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
      Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
      Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      25
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0

Standard

GPU:n kommer ligga mellan HD5570 och HD5670 i prestanda.

CPU:n i Llano kommer inte mäta sig kärna för kärna, klock för klock mot Nehalem eller Sandy-Bridge men kommer vara "tillräckligt". Man har gjort lite optimeringar för bättre CPU-prestanda men de kommer enbart resultera i ett fåtal %. Värt att notera är att Phenom II inte är så mycket bättre än Phenom om man ser till arkitekturen utan det var flytten från 65nm till 45nm som gjorde arkitekturen så mycket snabbare p.g.a. nyare och förbättrade transistorer så det kan komma med Llano men jag har inga höga förhoppningar om det.

Med vilka chanser Llano har får vi se oss omkring på marknaden var produkten riktar sig. Folk hakar upp sig på CPU-prestanda men märker man av det utanför benchmarks? Vill man inte hellre ha bättre batteritid och en GPU som faktiskt går att använda? Eller en extremt billig stationär dator man kan spela spel på - typ en billig familjedator som idag innehåller en bra processor + värdelös grafik trots att de säger att det är en dator som passar hela familjen. Att Brazos har över 100 designvinster innan lansering visar vilken stor betydelse APU:erna kommer ha.

Men jag kommer inte att jämföra Llano eller Zacate med något från Intel framöver, det här är första steget mot en heterogen design och om ni frågar var mjukvaran är kommer den 2011! Lanseringen av Llano stämmer på Q2-Q3 då AMD har sagt "under sommaren".

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Hunters avatar
      Reg.datum
      dec 2008
      Ålder
      52
      Blogginlägg
      1
      Rykteskraft
      7

Standard

Citat från en av kommentarerna från SandyBridge Core i7 2600K review

Im so disappointed... Lets wait for bulldozer. AMD may have a Nice card to play.
      CPU: AMD Phenom II 955BE 3.61GHz Quad Core|Moderkort: ASUS 790FX M4A79T Deluxe|Minne: OCZ AMD Black Edition DDR3 12800 1600MHz 4GB (2x2GB)|Grafikkort: Sapphire HD5870 1GB GDDR5 RAM|Operativsystem: Windows XP x64 och Linux Mint 10.10 x64

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      25
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
      Citat från en av kommentarerna från SandyBridge Core i7 2600K review
      Jo, Sandy-Bridge är inte så mycket bättre än Nehalem/Westmere sett till prestanda utan Sandy-Bridge är mestadels optimerad för lägre strömförbrukning.

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Swedish Berserks avatar
      Reg.datum
      sep 2009
      Rykteskraft
      0

Standard

Anledningen till att jag kallar tråden för Llano CPU prestanda beror på att jag inte vet var jag ska placera den. Jag kan annars döpa om den till Llano prestanda så får Danne eller någon annan som kan flytta tråden till rätt kategori göra det. Vi skulle behöva en APU eller Fusion kategori anser jag.

Värt att notera att Inpai har testat Intel GPU med 6 EU ( execution units ) ska även finnas en med 12 EU. Den varianten borde ligga nära HD5450 i ren prestanda.

Men om vi ska ta Inpais tester på allvar ser Sandy Bridge inte otroligt revolutionerande ut. Den kommer mest med ännu bättre Prestanda/Watt som Jacob nämde.
      Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
      Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
      Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
      Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      25
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
      Anledningen till att jag kallar tråden för Llano CPU prestanda beror på att jag inte vet var jag ska placera den. Jag kan annars döpa om den till Llano prestanda så får Danne eller någon annan som kan flytta tråden till rätt kategori göra det. Vi skulle behöva en APU eller Fusion kategori anser jag.

Värt att notera att Inpai har testat Intel GPU med 6 EU ( execution units ) ska även finnas en med 12 EU. Den varianten borde ligga nära HD5450 i ren prestanda.

Men om vi ska ta Inpais tester på allvar ser Sandy Bridge inte otroligt revolutionerande ut. Den kommer mest med ännu bättre Prestanda/Watt som Jacob nämde.
      Det var målet för Intel att dra ned på strömförbrukningen så mycket som möjligt vilket dom lyckats bra med. Prestanda skillnaden ligger på 0-10% vad jag ser... Den största skillnaden för Sandy-Bridge och Bulldozer kommer ni inte få se i gamla goda benchmarks - sorry Båda kommer med den nya instruktionskoden AVX och för att ta nytta av denna måste man skriva ny mjukvara eller kompilera om den. Där får vi se vad båda arkitekturer verkligen har ett erbjuda i CPU-prestanda.

Sandy-Bridge är en arkitektur mer inriktad på bärbara datorer och att den har en rätt vettig GPU, problemet ligger i drivrutinerna och att deras GPU inte är programmerbar som AMD:s eller Nvidia:s för GPGPU-beräkningar. Otroligt tjat på mig och GPGPU när det knappt finns ett dussintal "mainstream" applikationer som använder dessa men tro mig det kommer 2011 på alla fronter. AMD:s lista på Fusion-partners var inget mindre än imponerande på både hårdvaru och mjukvarusidan och det var många av de största namnen inom industrin där.

Admin
      is active

I am:
      Cool

Daniel Anderssons avatar
      Reg.datum
      sep 2008
      Blogginlägg
      35
      Rykteskraft
      10

Standard

En sak jag funderar på är vad som kommer ersätta Llano framöver. Det intressanta är ju att Llano är Fusionflaggskeppet och AMD:s mest kraftfulla APU. Zambezi är ju en vanlig CPU. Ska bli oerhört intressant å se när AMD får fram en APU som är lika kraftfull som Zambezi. Och vad händer då? Behövs vanliga CPU:er då ens för de mest krävande applikationerna? Nu syftar jag på desktop och ej på server/workstation. Om fusion är framtiden är väl hela idén att fasa ut CPU och GPU framöver och ersätta dessa fullt ut med APU.

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      25
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel Andersson Visa inlägg
      En sak jag funderar på är vad som kommer ersätta Llano framöver. Det intressanta är ju att Llano är Fusionflaggskeppet och AMD:s mest kraftfulla APU. Zambezi är ju en vanlig CPU. Ska bli oerhört intressant å se när AMD får fram en APU som är lika kraftfull som Zambezi. Och vad händer då? Behövs vanliga CPU:er då ens för de mest krävande applikationerna? Nu syftar jag på desktop och ej på server/workstation. Om fusion är framtiden är väl hela idén att fasa ut CPU och GPU framöver och ersätta dessa fullt ut med APU.
      2012 kommer "Trinity". Det är en APU på 32nm med 2 st Bulldozer moduler (4 kärnor), även GPU:n kommer ändras. AMD ska släppa en ny processor, en ny grafikkortsserie och en ny Fusion APU för varje segment (Ontario, Zacate, Llano + Wichita som kommer nästa år på 3W för Tablet-PC och annat så totalt 3 st APU:er årligen med tanke på att Ontario och Zacate är samma krets).

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      25
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Swedish Berserks avatar
      Reg.datum
      sep 2009
      Rykteskraft
      0

Standard

Inpai har släppt ett test på Intels HD3000 grafik integrerad i Sandy Bridge. Har inte läst testet än. Den ska prestera kring ett HD5450.

SandyBridge IGP HD G3000 review

EDIT: Har läst testet nu och den stod sig bra mot HD5450. Den vann 6/11 tester tyckte jag där stod i slutsatsen. Vad säger ni andra? Kändes väntat tycker jag.

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
    • Du får inte posta svar
    • Du får inte posta bifogade filer
    • Du får inte redigera dina inlägg
    •  

Sökmotorkonsult