Resultat 1 till 10 av 10

Zacate prestandatestad

Detta är en diskussion som rör Zacate prestandatestad i Processorer-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; AMD's Bobcat APU benchmarked: the age of the Atom is at an end -- Engadget Mycket lovande! Hoppas på lite ...

Linuxfantast PsynoKhi0s avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Rykteskraft
    2

Talking Zacate prestandatestad

AMD's Bobcat APU benchmarked: the age of the Atom is at an end -- Engadget

Mycket lovande!
    Hoppas på lite mer kräm i OpenGL snart

Reg.datum
    okt 2010
    Rykteskraft
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jacob Hugosson Visa inlägg
    OpenCL*
    Jag verkligen menade OpenGL
    Men visst, OpenCL tar jag gärna också

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av PsynoKhi0 Visa inlägg
    Jag verkligen menade OpenGL
    Men visst, OpenCL tar jag gärna också
    OpenGL håller på att integreras med OpenCL så vitt jag vet, sen är väl OpenGL intressant för Linux men rätt så irrelevant för dessa APU:er. Det enda som Fusion saknar idag är OpenCL(eller annan kod) för att ta nytta av den heterogena arkitekturen. Inte först då kommer vi få se den prestanda Brazos och Lynx huserar.

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Handen på hjärtat hade jag hoppats på lite mer CPU kraft. Men med tanke på att både CPU och GPU väger in på 75mm2 är det väldigt imponerande siffror. Sen är den låga strömförbrukningen riktigt imponerande.
    Senast redigerat av Swedish Berserk den 2010-11-18 klockan 21:46.
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
    Handen på hjärtat hade jag hoppats på lite mer CPU kraft. Men med tanke på att både CPU och GPU väger in på 75mm2 är det väldigt imponerande siffror.
    AMD håller sitt löfte gällande prestandan i alla fall! Sen att många inte tycker att Brazos imponerar så är det lite av ett "Hönan och Ägget" dilemma. Nu kommer APU:erna ut på marknaden och det är inte först då mjukvara kommer som kan utnyttja dess fulla potential.

HD5450 har 104 GigaFLOP, Brazos grafikkrets är densamma med något lägre klockfrekvenser - alltså något i klass med Core i7 980X. Som sagt nu är den ena här, då kan den andra(mjukvaran) komma till ytan Snart har vi superdator-prestanda i bärbara datorer.

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jacob Hugosson Visa inlägg
    AMD håller sitt löfte gällande prestandan i alla fall! Sen att många inte tycker att Brazos imponerar så är det lite av ett "Hönan och Ägget" dilemma. Nu kommer APU:erna ut på marknaden och det är inte först då mjukvara kommer som kan utnyttja dess fulla potential.

HD5450 har 104 GigaFLOP, Brazos grafikkrets är densamma med något lägre klockfrekvenser - alltså något i klass med Core i7 980X. Som sagt nu är den ena här, då kan den andra(mjukvaran) komma till ytan Snart har vi superdator-prestanda i bärbara datorer.
    Jag satte min prestanda förväntan när jag läste denna nyheten: AMD Ontario performance numbers leaked | bit-tech.net

Sen är Zacate/Ontario mål att ta ner Atom vilket man lyckas med galant. Om den duger mot Intels nuvarande CULV och kommande Sandy Bridge CULV återstår att se.
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
    Jag satte min prestanda förväntan när jag läste denna nyheten: AMD Ontario performance numbers leaked | bit-tech.net

Sen är Zacate/Ontario mål att ta ner Atom vilket man lyckas med galant. Om den duger mot Intels nuvarande CULV och kommande Sandy Bridge CULV återstår att se.
    De där siffrorna ser ut att stämma bra

Självfallet, men ge Fusion 1-2 år så kommer även dessa "low-end" lösningar att kunna konkurrera på ett högre plan. Sen är dessa bärbara datorer till en billiga prislapp hade folk förväntat sig att koda film i HD, eller hålla på med 3D-rendering? Vi får ruskigt hög grafikprestanda och cpu-prestanda i förhållande till både pris och strömförbrukning så jag förstår inte varför folk klagar.

En APU är inte så värst imponerande utan fungerande mjukvara och framfarten för GPGPU och OpenCL har inte ens börjat ännu. Som jag sa ligger ett simpelt HD5450 i nivå med Core i7 - Tänk all beräkningskraft som finns i ett litet chip med ett TDP-värde på 18W bara mjukvaran till den kommer?
    Senast redigerat av Jacob Hugosson den 2010-11-18 klockan 23:54.

Reg.datum
    okt 2010
    Rykteskraft
    2

Standard

Hmm jag får undersöka detta mera, än så länge hade jag för mig man kunde styra OpenGL via OpenCL, dock att de förblev distinkta... Helgprojekt kanske?

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av PsynoKhi0 Visa inlägg
    Hmm jag får undersöka detta mera, än så länge hade jag för mig man kunde styra OpenGL via OpenCL, dock att de förblev distinkta... Helgprojekt kanske?
    Jodå idag, men framtida planer är att helt integrera OpenGL i OpenCL så vitt jag vet.

Visst att du vill ha OpenGL-stöd men ser personligen mer fram emot bättre OpenCL och ett bredare ramverk på den fronten för extrem prestanda i 18W TDP och flera timmars batteritid.

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website