Resultat 1 till 10 av 10

Llano överklocking - på laptop!

Detta är en diskussion som rör Llano överklocking - på laptop! i Kylning och överklockning av processorer-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Tjenix! Har suttit och fipplat med laptopen lite och hittat en del roliga grejer! Med det underbara programmet K10STAT så ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    0

Wink Llano överklocking - på laptop!

Tjenix!
    Har suttit och fipplat med laptopen lite och hittat en del roliga grejer!

Med det underbara programmet K10STAT så kan man enkelt sänka och höja både volt och multipel.

CPU-Z Validator 3.1

Så pass högt kom jag med maxklocken. Men istället för 1.4GHz(2.3turbo) så kör jag nu processorn i 2.4GHz på alla kärnor på samma spänning som för 1.4GHz!

Helt otroligt, vilket kap den här datorn är, jag är nöjd på alla sätt och vis!

Asus X53TA
    | Phenom II x6 1055T @ 3800MHz | 4096MB DDR3 1600MHz | Asus M4A89GTD PRO | HD6870 1GB | Antec 300 |

Registrerad användare
    Reg.datum
    feb 2010
    Rykteskraft
    0

Standard

Nice =)

Hur är det ställt med batteritiden, med förinställd samt ändrad volt?

Supermoderator Johan Häggbloms avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Standard

Imponerande, jag trodde att bärbara datorers BIOS i princip alltid var låst så att man inte kunde överklocka ens med speciell programvara. Hur går det med värmen? Ingen risk att datorn blir överhettad?

Mvh Johan
    Även kallad lbs129 | Stolt Opera-användare | Supermoderator och korrekturläsare
    Stationär: AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD 770, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair XMS2 PC6400 8 GB, WD Caviar Blue SATA-II 2*640 GB RAID 1, Windows Vista Home Premium 64-bit
    Extra/HTPC: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0 GHz, Asus A8N-SLI, nVidia nForce 4 SLi, Asus EN6600GT Top, Kingston ValueRAM PC3200 2GB, Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 500 GB, Varierande OS

Registrerad användare Valentin Ns avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Rykteskraft
    2

Standard

hur är tempsen? och hur känns systemet?
    PC (Laptop): Samsung RC730 S04
    Security: Comodo Internet Security 5.8 beta
    Rollback Software: Comdo Time Machine 2.9b

Registrerad användare
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    0

Standard

Ptja, batteritiden vet jag inte då jag inte kör den profilen med batteri, utan bara med ac adaptern i. På batteri kör jag en tweakad profil med lägre volt.

Temperaturen kanske inte är så bra runt 70 grader när 4 kärnorna körs.

Märker ganska bra skillnad i spel.
    | Phenom II x6 1055T @ 3800MHz | 4096MB DDR3 1600MHz | Asus M4A89GTD PRO | HD6870 1GB | Antec 300 |

Registrerad användare Valentin Ns avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Rykteskraft
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joki Visa inlägg
    Ptja, batteritiden vet jag inte då jag inte kör den profilen med batteri, utan bara med ac adaptern i. På batteri kör jag en tweakad profil med lägre volt.

Temperaturen kanske inte är så bra runt 70 grader när 4 kärnorna körs.

Märker ganska bra skillnad i spel.
    70 är okej; om max temp är 100C då är 70C bra. När jag foldar och har WCG på 100% överstiger jag inte 90C vilket är okej och vanligt när alla kärnor är aktiva samt aktiv gpu.
    PC (Laptop): Samsung RC730 S04
    Security: Comodo Internet Security 5.8 beta
    Rollback Software: Comdo Time Machine 2.9b

Registrerad användare
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    0

Standard

Ang. batteritiden så har jag fått ner energiförbrukningen till ungefär 10W på energisparläget. Det ger ungefär 5 timmars batteritid i idle med skärmen på lägsta belysning.
    Vid slösurfning går den ner till 4-4,5 timmar.

Skulle säkert kunna pressa upp CPUn mer men vill helst inte överstiga 70.

Registrerad användare
    Reg.datum
    jan 2009
    Ålder
    24
    Rykteskraft
    0

Standard

Är bra om det faktiskt fungerar men är lite frågetecken. Lano ska ju vara multipel låsta. Eller ja. man kan välja högre multipel i bios men det ger ingen extra prestanda utöver vad processorn är satt för. Alltså fsb/htt överclockning är det som gäller.

Jag använder mig också av K10Stat (Phenom 1 dock). jättebra för om man vill OC och ha Cool&Quiet som man själv väljer egna clocks/volt.
    Så de fungerar på Lano också. Är bra

Men jag undrar om det inte är så att du inte får högre prestanda än 2.3Ghz. Alltså den ställer in multipel det det högre men processorn i sig är låst och du ställer bara den till att köra på Turboboost clocken hela tiden på alla kärnor(den hösta den kan).
    Du får ju snabbt reda på om du får bättre prestanda med lite benchmarks. Kör 2.2Ghz 2.3Ghz sedan 2.4Ghz och högre upp om du vågar och jämför resultaten så att du faktiskt får prestanda och de inte bara är en "ghost" multipel och frekvens som inte faktiskt gäller internt för cpu:n.

Registrerad användare
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    0

Standard

Arå, prestandan blir bättre. På 1.4GHz får jag 1.77 i cinebench 11.5, med 2.4 får jag 2.9

[Uppdatering]
    Skall testa cinebench i 2.8 så vi får se vad den får för resultat.

Det verkar som om du har rätt nighthog, det blir samma resultat på 2.3GHz som på 2.8GHz.
    Lite tråkigt, men fyra kärnor i 2.3GHz duger ändå för mig!

Registrerad användare
    Reg.datum
    jan 2009
    Ålder
    24
    Rykteskraft
    0

Standard

Lite synd men bra att veta att man kan ställa till permanent turbo boost i alla fall Eller klämma till den så den enklare kommer upp i den snabbaste hastigheten.

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website