Resultat 1 till 7 av 7

Överklocka min X940 BE, var ska jag börja?

Detta är en diskussion som rör Överklocka min X940 BE, var ska jag börja? i Kylning och överklockning av processorer-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Hejsan, Jag la en beställning på ett HD6870 igår, då jag känner att mitt 4870 inte riktigt hänger med längre. ...

Medlem av webbgruppen Oscars avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ålder
    20
    Rykteskraft
    4

Standard Överklocka min X940 BE, var ska jag börja?

Hejsan,

Jag la en beställning på ett HD6870 igår, då jag känner att mitt 4870 inte riktigt hänger med längre.

Tänkte även att det var dags att ge CPU'n en liten prestandaökning

Har rätt bra grejer för överklockning i övrigt, se signatur.

Har i princip endast klockat Intel CPU'er innan, så skulle vilja ha lite råd om var jag ska börja? Öka multipler? Antar att BIOS-överklockning fortfarande är att föredra över exempelvis AMD OverDrive.

// Oscar

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oscar Visa inlägg
    Hejsan,

Jag la en beställning på ett HD6870 igår, då jag känner att mitt 4870 inte riktigt hänger med längre.

Tänkte även att det var dags att ge CPU'n en liten prestandaökning

Har rätt bra grejer för överklockning i övrigt, se signatur.

Har i princip endast klockat Intel CPU'er innan, så skulle vilja ha lite råd om var jag ska börja? Öka multipler? Antar att BIOS-överklockning fortfarande är att föredra över exempelvis AMD OverDrive.

// Oscar
    Det är rätt enkelt Öka multipliern stegvis och stabilitetstesta snabbt med LinX typ 5-10 minuter. När det krashar eller blir error öka spänningen ett steg i taget.

Jag rekommenderar också att du överklockar nordbryggan, den ger en rejäl skillnad i spel och systemet "känns snabbare" också. Detta troligen för att L3 cachen är länkad med nordbryggan så latenserna sjunker där avsevärt. Här gör du exakt likadant som med CPU-frekvensen, fast stabilitetstesta med Prime95 "Blend" 5-10minuter. Var noga med att inte öka spänningen på nordbryggan(moderkortet) utan den på CPU:n! På mitt moderkort heter det värdet CPU-NB voltage i BIOS tror ja, men det skiljer från tillverkare till tillverkare.

Att stabilitetstesta AMD är lite annorlunda mot Intel. LinX är jättebra för att stabilitetstesta när du överklockar CPU-frekvensen, med Prime95 är ett måste för att stabilitetstesta minnena och nordbryggan. LinX rekommonderar jag att du kör på allt tillgängligt minne i systemet ~1 timma, och Prime95 räcker faktiskt med 1-2 timmar för att testa NB/minne.

Registrerad användare Jarls avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Rykteskraft
    0

Standard

Börja med att öka multipeln, borde ge 3,2 eller 3,4 utan vidare. Min 940BE har körts i 3,2 (nu i sonens burk) sedan den släpptes. Kan det vara ett par år nu?
    Spel; Lian Li PC-V2120B CorsairHX-750W Gigabyte GA-890FXA-UD5 med W7-64 på OCZ-Vertex2 Deneb965 OCZ-Vendetta2 4x2Gb CorsairXMS3 Sapphire-HD7870 27"SyncMaster QpadMK-85Pro Saiph1800
    Media; Antec NSK1380 ASUS M4A78-HTPC med W7-64 på OCZ-Onyx Deneb910e Scythe-Shuriken.B 2x2Gb Mushkin Enhanced AMD780G-HD3200 46"PanasonicPlasma ScorpiusP20
    Nostalgi; AMD K6III-400 med 3Dfx Voodoo3-2000 Windows98se

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jarl Visa inlägg
    Börja med att öka multipeln, borde ge 3,2 eller 3,4 utan vidare. Min 940BE har körts i 3,2 (nu i sonens burk) sedan den släpptes. Kan det vara ett par år nu?
    Lite mer än 2 år nu

Håller med om att processorn ska klara av 3,2-3,4GHz utan att ändra på spänningen.

Medlem av webbgruppen Oscars avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ålder
    20
    Rykteskraft
    4

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jacob Hugosson Visa inlägg
    Lite mer än 2 år nu

Håller med om att processorn ska klara av 3,2-3,4GHz utan att ändra på spänningen.
    Gött, tack för svaren, blir att pröva runt lite nu framöver då!

Målet är att nå 3.5GHz.

// Oscar

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oscar Visa inlägg
    Gött, tack för svaren, blir att pröva runt lite nu framöver då!

Målet är att nå 3.5GHz.

// Oscar
    Det är nog inga problem, lycka till!

Registrerad användare Etk tiss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ålder
    48
    Rykteskraft
    0

Standard

AMD AOD , är ganska bra verktyg , jag lät faktiskt AOD , sköta lite OC av min , och med en bock i rutan för volt ökning , så fixade den Mitt nya bygge Uppdaterat 8/1 du kan kika i hela tråden , vad min 940 har klarat av , just nu snurrar den på i 3,2 , utan volthöjning .
    940BE 3,0 Gigabyte 790Xud3P

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website