Resultat 1 till 4 av 4

Problem med grafikdrivrutiner och hdmi till tv.

Detta är en diskussion som rör Problem med grafikdrivrutiner och hdmi till tv. i Grafikkort-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Hej! Enligt etiketten på min bärbara ACER Aspire 5553G så är mitt grafikkort ett ATI Mobility Radeon HD 5650. Problemet ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    aug 2011
    Rykteskraft
    0

Standard Problem med grafikdrivrutiner och hdmi till tv.

Hej!

Enligt etiketten på min bärbara ACER Aspire 5553G så är mitt grafikkort ett ATI Mobility Radeon HD 5650.

Problemet
    Jag har färglada prickar över hela skärmen och olika figurer som böjer sig och beter sig allmänt flummigt.

För det första så installerar min dator automatiskt två stycken drivrutiner till mitt grafikkort. Den ena drivrutinen är Radeon HD 4250 och den andra är som står på datorns etikett Radeon HD 5650.
    Om jag avinstallerar 4250 (som egentligen inte borde vara där) så händer ingenting. Om jag avinstallerar 5650 (Som enligt etiketten ska stämma) så slutar HDMI-Out till tvn fungera - MEN pixlarna försvinner!

Sammanfattning: Om jag använder 4250 drivrutinen så fungerar inte HDMI till tvn, men pixlarna är borta. Om jag använder 5650 drivrutinen så fungerar HDMI-Out pixlarna är överallt!

Har prövat att använda Driver Sweeper och börjat om från noll, men datorn installerar båda drivrutinerna ändå.

Nån vänlig själ som har någon aning?

/Q

Registrerad användare Jarls avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Rykteskraft
    0

Standard

Prickar och andra artefakter brukar dyka upp vid överhettning, vad säger AMD Control Center om grafikdelens temp? Provat nerklockning?
    Spel; Lian Li PC-V2120B CorsairHX-750W Gigabyte GA-890FXA-UD5 med W7-64 på OCZ-Vertex2 Deneb965 OCZ-Vendetta2 4x2Gb CorsairXMS3 Sapphire-HD7870 27"SyncMaster QpadMK-85Pro Saiph1800
    Media; Antec NSK1380 ASUS M4A78-HTPC med W7-64 på OCZ-Onyx Deneb910e Scythe-Shuriken.B 2x2Gb Mushkin Enhanced AMD780G-HD3200 46"PanasonicPlasma ScorpiusP20
    Nostalgi; AMD K6III-400 med 3Dfx Voodoo3-2000 Windows98se

Supermoderator Johan Häggbloms avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Standard

Det verkar ju som att det är något fel på drivrutinen till ditt HD5650. Använder du de senaste drivrutinerna från AMD:s hemsida eller har du laddat ner dem från Acer? Jag skulle testa med de senaste drivrutinerna från AMD och om de inte fungerar skulle jag gå bakåt version för version för att se om det hjälper. Om det är drivrutinerna från AMD som du har använt så skadar det ju inte att testa de från Acer, ibland har de specialskrivna drivrutiner till sina datorer. Värmeproblem som Jarl föreslår inte ju inte alls orimligt heller, så kan du göra rent datorns kylsystem med tryckluft eller liknande så är det nog bra.

Mvh Johan
    Även kallad lbs129 | Stolt Opera-användare | Supermoderator och korrekturläsare
    Stationär: AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD 770, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair XMS2 PC6400 8 GB, WD Caviar Blue SATA-II 2*640 GB RAID 1, Windows Vista Home Premium 64-bit
    Extra/HTPC: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0 GHz, Asus A8N-SLI, nVidia nForce 4 SLi, Asus EN6600GT Top, Kingston ValueRAM PC3200 2GB, Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 500 GB, Varierande OS

Registrerad användare
    Reg.datum
    jan 2009
    Ålder
    24
    Rykteskraft
    0

Standard

Verkar mera vara värmeproblem om man får artefakter som han verkar beskriva.
    Kollat upp generell information om den bärbara så det inte är ett generellt vanligt förekommande fel på den? Kan vara undermålig design på kylningen om det verkligen är illa.
    Men damm kan också bli problem, särskilt nu på varma de somrarna.

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website