• You have 1 new Private Message Om du inte är medlem på AMD Forum har du ett nytt privat meddelande som väntar på dig. För att kunna läsa detta måste du registrera dig här.
  • Amused
  • Angry
  • Annoyed
  • Awesome
  • Bemused
  • Cocky
  • Cool
  • Crazy
  • Crying
  • Depressed
  • Down
  • Drunk
  • Embarrased
  • Enraged
  • Friendly
  • Geeky
  • Godly
  • Happy
  • Hateful
  • Hungry
  • Innocent
  • Meh
  • Piratey
  • Poorly
  • Sad
  • Secret
  • Shy
  • Sneaky
  • Tired
  • Wtf
  • Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
    Resultat 1 till 10 av 12

Stort problem.

Detta är en diskussion som rör Stort problem. i Grafikkort-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; tog isär grafik kortet för o byta kylpasta och såg att själva skölden för gpu'n va sprucken i 2 bitar. ...

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      feb 2009
      Ålder
      28
      Rykteskraft
      0

Standard Stort problem.

tog isär grafik kortet för o byta kylpasta och såg att själva skölden för gpu'n va sprucken i 2 bitar.
      kortet köpte jag av en på dh förra året, så nu sitter jag här med ett extremt underklockat 4850 som idlar på TOK för högt

ja skulle ha tagit isär de redan när jag köpte det.

ingen som kan föreslå en lagning eller helt enkelt donera ett grafik kort till mig, de crashar direkt när ja försöker spela....

[thumbnail:2pqszdk1]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/temps.jpg[/thumbnail:2pqszdk1]

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      24
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0

Standard Re: Stort problem.

Jag har ett förslag men gör det helt på egen risk.

Ta bort resten av "skölden" och modda kylaren så den går direkt emot GPUn. Det bör faktiskt resultare i rätt så bra temps om du lyckas...

För att ta bort resten så tar du ett rakblad och vickar försiktigt bort IHS, det kan hjälpa om du slängt in grafikkortet i ugnen på straxt över 100grader innan.

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      feb 2009
      Ålder
      28
      Rykteskraft
      0

Citat Ursprungligen postat av smartidiot89

Ta bort resten av "skölden" och modda kylaren så den går direkt emot GPUn. Det bör faktiskt resultare i rätt så bra temps om du lyckas...

jo dock kommer kortslutning vara ett problem lrhur?

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Ålder
      47
      Rykteskraft
      0

Citat Ursprungligen postat av McTw1st

Tja McTw1st, om du är försiktig vid montering samt anväder EJ en strömledande kylpasta t.ex. AS5 med god rengöring kring området så minimerar man risken att det händer något tråkigt i fall det blir pasta utanför kärnan något som man ska helst undvika i allmänhet.

Men du har inte varit med "förr" låter det som på dig för det här var "vardagsmat" förr i tiden för oss som var med då och som exempel tänker jag på de gamla socket-A processorerna med en öppen kärna och öppna kontaktbryggor. Var man inte försiktig vid monteringen av kylaren om t.ex. en stor/tung sådan används kunde kärnan spräckas och i de fallen använde många användare en mellanplatta mellan processorn och kylaren. Varför jag skriver det här att en grafikprocessor till utseendet är tämligen lika i uppbyggnaden så det är då liknande säkerhetsförfarande om du plockar bort den nu trasiga "skyddsramen" runt kärnan men vänta inte för länge bara då kärnan kan annars ta skada om den har nu dålig kontakt med kylaren vilket finns risken för överhettning + att den slits ut i förtid om den går för varm för länge. Men då även AMD och Intel fick in en och annan trasig processor som RMA, beslöts sedan att kommande generationer processorer skulle kärnan/kontaktbryggor täckas över med ett skal och nu vet du varför dagens processor ser ut som de gör hos AMD och Intel.

Jag kan bara nu önska dig lycka till med den här "modifieringen", om du nu gör den och det finns information inklusive bilder på Internet/forums att söka upp och som visar hur man gör den här modifieringen i fall man är lite osäker på hur man ska göra den så att inte hårdvaran skadas när "skyddsramen" tas bort.

/Saint25
      Stationär dator: AMD Athlon X2 4200+ l ASRock Dual-SATA2 - 939 l TwinMOS PC3200 2x1GB l Asus 7600GT 256MB l WD Raptor 36GB + Seagate 120GB l Tagan SuperRock TG400-U33II l Sweex MidiTower - modifierad l Windows XP Pro SP2 + Office 2003 l LG L245WP-BN.
      Extra + speldator - som är under uppbyggnad: AMD Phenom X3 8750BE (ska bytas ut under kommande vinter) l Asus M3A78-T AM2+ l G.Skill PC8500 4x2GB l XFX RADEON HD4870 XXX 1GB GDDR5 PCI-E l HDD - ? l Tagan SuperRock TG880-U33II l Tagan/Aplus Seenium MidiTower (liknar CoolerMaster CM590/CM690) - ska modiferas + lackeras l OS - ?

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      24
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0

Hm du kan smörja in med lite Vaselin om du har det runt GPUn om det oroar dig. Kortslutning beror helt på vad din kylpasta innehåller, kan dock inte i huvudet vilka som är säkra kort på den avdelningen.

Men kortslutning bör ju inte vara något problem, gamla AMD K7 bla. hade ju ingen IHS och den processorn hade ändå rätt så ömtåliga och strömledande delar runt CPU kärnan.

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Ålder
      47
      Rykteskraft
      0

Hm du kan smörja in med lite Vaselin om du har det runt GPUn om det oroar dig. Kortslutning beror helt på vad din kylpasta innehåller, kan dock inte i huvudet vilka som är säkra kort på den avdelningen.

Men kortslutning bör ju inte vara något problem, gamla AMD K7 bla. hade ju ingen IHS och den processorn hade ändå rätt så ömtåliga och strömledande delar runt CPU kärnan.
      Eller så kan han kanske använda lite "modellera" av lämplig sort som kan användas bland de extrema överklockarna för nackdelen med vaselin även fast den är billig är att det är svårt till mycket svårt i efterhand göra ren en yta till 100% som har varit nedsmetad med vaselin. Men är man tillräckligt envis så går det att göra ren en sådan yta också. Men så finns det också framtaget speciellt skyddsmedel för detta bruk men varken tillgänglighet eller dess pris hemtaget till Sverige gör den inte så aktuell att tänka på för oss svenskar. Då är det bättre att försöka finna någon annan godtagbar lösning, om det är nu vaselin, modellera eller något annat täckande medel man avser att använda på sin hårdvara.

Det övriga som du tar upp i ditt inlägg har jag också tagit upp i mitt tidigare inlägg i tråden (inte illa menat).

/Saint25
      Stationär dator: AMD Athlon X2 4200+ l ASRock Dual-SATA2 - 939 l TwinMOS PC3200 2x1GB l Asus 7600GT 256MB l WD Raptor 36GB + Seagate 120GB l Tagan SuperRock TG400-U33II l Sweex MidiTower - modifierad l Windows XP Pro SP2 + Office 2003 l LG L245WP-BN.
      Extra + speldator - som är under uppbyggnad: AMD Phenom X3 8750BE (ska bytas ut under kommande vinter) l Asus M3A78-T AM2+ l G.Skill PC8500 4x2GB l XFX RADEON HD4870 XXX 1GB GDDR5 PCI-E l HDD - ? l Tagan SuperRock TG880-U33II l Tagan/Aplus Seenium MidiTower (liknar CoolerMaster CM590/CM690) - ska modiferas + lackeras l OS - ?

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      24
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0

Citat Ursprungligen postat av Saint25
      Eller så kan han kanske använda lite "modellera" av lämplig sort som kan användas bland de extrema överklockarna för nackdelen med vaselin även fast den är billig är att det är svårt till mycket svårt i efterhand göra ren en yta till 100% som har varit nedsmetad med vaselin. Men är man tillräckligt envis så går det att göra ren en sådan yta också. Men så finns det också framtaget speciellt skyddsmedel för detta bruk men varken tillgänglighet eller dess pris hemtaget till Sverige gör den inte så aktuell att tänka på för oss svenskar. Då är det bättre att försöka finna någon annan godtagbar lösning, om det är nu vaselin, modellera eller något annat täckande medel man avser att använda på sin hårdvara.

Det övriga som du tar upp i ditt inlägg har jag också tagit upp i mitt tidigare inlägg i tråden (inte illa menat).

/Saint25
      Bra du nämnde det! Modellera eller knådgummi "Gummigutta" fungerar utmärkt för detta.

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      feb 2009
      Ålder
      28
      Rykteskraft
      0

saken e den att ena halvan sitter fast den andra hänger mer eller mindre löst, så kommer väll bara bli o klocka sönder detta kort o se när VRM'en exploderar

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      24
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0

saken e den att ena halvan sitter fast den andra hänger mer eller mindre löst, så kommer väll bara bli o klocka sönder detta kort o se när VRM'en exploderar
      Ta bort helt IHSen och sluta krångla nu sedan insulerar du med vaselin, modellera eller knådgummit

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Hunters avatar
      Reg.datum
      dec 2008
      Ålder
      51
      Blogginlägg
      1
      Rykteskraft
      7

tog isär grafik kortet för o byta kylpasta och såg att själva skölden för gpu'n va sprucken i 2 bitar.
      kortet köpte jag av en på dh förra året, så nu sitter jag här med ett extremt underklockat 4850 som idlar på TOK för högt

ja skulle ha tagit isär de redan när jag köpte det.

ingen som kan föreslå en lagning eller helt enkelt donera ett grafik kort till mig, de crashar direkt när ja försöker spela....

[thumbnail:39dtfcpc]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/temps.jpg[/thumbnail:39dtfcpc]

Istället för att stänga ner rutan så har du valt att spreja över vad du har i Messenger
      CPU: AMD Phenom II 955BE 3.61GHz Quad Core|Moderkort: ASUS 790FX M4A79T Deluxe|Minne: OCZ AMD Black Edition DDR3 12800 1600MHz 4GB (2x2GB)|Grafikkort: Sapphire HD5870 1GB GDDR5 RAM|Operativsystem: Windows XP x64 och Linux Mint 10.10 x64

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
    • Du får inte posta svar
    • Du får inte posta bifogade filer
    • Du får inte redigera dina inlägg
    •  

Sökmotorkonsult