Resultat 1 till 4 av 4

AMD framtida sockel kompabilitet.

Detta är en diskussion som rör AMD framtida sockel kompabilitet. i Moderkort-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Sitter här och drömmen bort mig lite. Men hur blir det nu med AMD socklar? Om vi går igenom de ...

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard AMD framtida sockel kompabilitet.

Sitter här och drömmen bort mig lite. Men hur blir det nu med AMD socklar?

Om vi går igenom de tre nya produkterna som kommer detta året:

Q1 2011 Januari lansering?
    Zacate/Ontario: Ligger på en egen socket fast lödat på moderkortet som Intel Atom.

Q3 2011 Någon gång till hösten antagligen?
    Llano: Egen socket? Hudson D series?

Q2 2011 Troligtvis April
    Bulldozer/Zambezi: AM3+ Bulldozer moderkort ska klara de gamla AM3 processorerna Phenom II och Athlon II. Men de gamla AM3 moderkorten kommer inte klara Bulldozer processorer.

Är jag rätt på det?

Om detta stämmer kommer AMD ha två olika sockets en för Bulldozer samt en för Llano. Jag räknar inte med Zacate/Ontario med tanke på att de APU:erna inte är bytbara!

Hur blir det då med de gamla Phenom II/Athlon II ? Ska de säljas parallelt med Llano? Som jag förstår det ska Llano ta över hela Athlon II samt större delen av Phenom II om inte hela den också?

http://www.egetfoto.se/images/llano5.png

Enligt denna bilden ( cred till Danne för bilden ) ser det ut som att de ska köras parallelt.

Vad tror ni? Blir det inte lite väl många sockets eller hur känner ni?
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
    Q1 2011 Januari lansering?
    Zacate/Ontario: Ligger på en egen socket fast lödat på moderkortet som Intel Atom.

Q3 2011 Någon gång till hösten antagligen?
    Llano: Egen socket? Hudson D series?

Q2 2011 Troligtvis April
    Bulldozer/Zambezi: AM3+ Bulldozer moderkort ska klara de gamla AM3 processorerna Phenom II och Athlon II. Men de gamla AM3 moderkorten kommer inte klara Bulldozer processorer.
    Kort sagt kommer AMD ha enbart 2 sockets (som du skrev räknar vi inte med de i Brazos-plattformen då de är fastlödda).

Llano får en helt egen socket just för att den (enligt mig och många andra) måste ha flera pins än en vanlig processor då det trots allt handlar om en CPU och GPU på samma kisel.

Zambezi kommer fungera enbart i AM3+ medan även Athlon II/Phenom II ska fungera i AM3+. Vad som kommer hända är att vi under en kort tid får 2 sockets till försäljning på marknaden, men AM3 kommer snabbt att pensioneras och ersättas av AM3+. Jag tror att AM3+ moderkorten kommer någon månad innan Zambezi, och de AM3 moderkort som finns kvar att köpa vid lanseringen av Zambezi är då troligtvis bara "gamla lagervaror" som inte tillverkas längre.

Så man kan se det som att AMD kommer ha 3 sockets under en kortare tid, men det kommer snabbt gå över till enbart 2 sockets - en för Zambezi(och äldre Phenom II/Athlon II) och en för Fusion produkter.

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jacob Hugosson Visa inlägg
    Kort sagt kommer AMD ha enbart 2 sockets (som du skrev räknar vi inte med de i Brazos-plattformen då de är fastlödda).

Llano får en helt egen socket just för att den (enligt mig och många andra) måste ha flera pins än en vanlig processor då det trots allt handlar om en CPU och GPU på samma kisel.

Zambezi kommer fungera enbart i AM3+ medan även Athlon II/Phenom II ska fungera i AM3+. Vad som kommer hända är att vi under en kort tid får 2 sockets till försäljning på marknaden, men AM3 kommer snabbt att pensioneras och ersättas av AM3+. Jag tror att AM3+ moderkorten kommer någon månad innan Zambezi, och de AM3 moderkort som finns kvar att köpa vid lanseringen av Zambezi är då troligtvis bara "gamla lagervaror" som inte tillverkas längre.

Så man kan se det som att AMD kommer ha 3 sockets under en kortare tid, men det kommer snabbt gå över till enbart 2 sockets - en för Zambezi(och äldre Phenom II/Athlon II) och en för Fusion produkter.
    Tack för snabbt svar Jacob! Du är en pärla!

Tror du att Phenom II och Athlon II processorerna kommer säljas parallellt med Llano under 2011? Eller kommer AMD fasa ut inte bara AM3 moderkort utan också ovan nämda processorer?

Tänker mest på hur man ska få så lång livslängd som möjligt på sin burk. Det bästa är väl antagligen att köpa ett AM3+ moderkort när de kommer och köra X4 620 sålänge. Sen får man väl byta ram också för Bulldozer kräver väl DDR3 minnen?
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
    Tack för snabbt svar Jacob! Du är en pärla!

Tror du att Phenom II och Athlon II processorerna kommer säljas parallellt med Llano under 2011? Eller kommer AMD fasa ut inte bara AM3 moderkort utan också ovan nämda processorer?

Tänker mest på hur man ska få så lång livslängd som möjligt på sin burk. Det bästa är väl antagligen att köpa ett AM3+ moderkort när de kommer och köra X4 620 sålänge. Sen får man väl byta ram också för Bulldozer kräver väl DDR3 minnen?
    [sarkasm]Jag vet inte lätt att alltid ha rätt och vara bäst alla gånger [/sarkasm]

Jag är rätt säker på att Phenom II och Athlon II kommer säljas parallellt med Llano i alla fall till slutet av 2011. Anledningen för detta är även om AMD i teorin kan sälja enbart Llano och Bulldozer så är GlobalFoundries kapacitet på 32nm inte så pass bra som 45nm så i väntan på högre kapacitet och att 45nm SOI fasas ut successivt medan 32nm SOI/HKMG successivt blir högre.

Ett annat alternativ är att Phenom II fasas ut och enbart Athlon II säljs. Athlon II X2 (Regor) och Athlon II X3/X4 (Propus) är rätt små, så dessa kan fortfarande säljas till ett superlågt pris som ett budget alternativ, medan Llano (2, 3 och 4 kärnor) och Zambezi (4, 6 och 8 kärnor) täcker det övre segmentet. Jag tror mer på denna teori då Phenom II skulle överlappa AMD:s kommande utbud dessutom är Phenom II (Deneb och Thuban) rätt stora i kretsyta. Så kortfattat tror jag AMD:s utbud 2011 kommer se ut så här:

Low-end:
    Athlon II X2 2x1MB L2 Cache (45nm)
    Athlon II X3 3x512KB L2 Cache (45nm)
    Athlon II X4 3x512KB L2 Cache (45nm)

Mid/High-end:
    Llano X2 2x1MB L2 Cache ??? Shaderprocessorer (32nm)
    Llano X3 3x1MB L2 Cache 480 Shaderprocessorer (32nm)
    Llano X4 4x1MB L2 Cache 480 Shaderprocessorer (32nm)

High-end/Entusiast:
    Zambezi X4 2x2MB L2 Cache + 4MB L3 Cache (32nm)
    Zambezi X6 3x2MB L2 Cache + 8MB L3 Cache (32nm)
    Zambezi X8 4x2MB L2 Cache + 8MB L3 Cache (32nm)

Med dig som exempel som sitter på en AM3-processor och ett DDR2-moderkort så är bästa möjliga livslängd för din PC förutsatt att du inte sitter på massor med pengar och kan uppgradera allt på en gång denna: Behåll processor, köp nytt moderkort+DDR3 minnen, köp sedan när du har råd en ny processor. Personligen har jag redan DDR3-minnen så förhoppningsvis kommer jag har råd med både moderkort och processor samtidigt, annars köper jag först ett AM3+ moderkort och köper processorn månaden efter.

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website