Resultat 1 till 8 av 8

ASUS M4A785TD-V EVO, vägrar köra dualchannel vad jag kan se.

Detta är en diskussion som rör ASUS M4A785TD-V EVO, vägrar köra dualchannel vad jag kan se. i Moderkort-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Hello! Köpte hem 2st m4a785td-v evo, 2st Athlon II X2 240E och 2st Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2GB Kit w/two ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    28
    Rykteskraft
    0

Standard ASUS M4A785TD-V EVO, vägrar köra dualchannel vad jag kan se.

Hello!
    Köpte hem 2st m4a785td-v evo, 2st Athlon II X2 240E och 2st Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2GB
    Kit w/two HyperX 1GB DDR3, CL9-9-9-27 Komplett.se - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2GB.

Eftersom jag inte har tummen mitt i näven när det gäller datorer så är jag minst sagt förvånad att mobot vägrar köra dualcahnel. manualen är otydlig och skit på den punkten. Igen skema på villka dimms man sätter minnena i för att köra dual respektive singelcahnel. Dock kan jag utan problem tolka att Kanal A är dimm A1 och A2 och kanal B är dimm B1 och B2 så jag har så klart satt minnena i A1 och B1 men jag har testat alla kombinationer man kan tänka sig utöver det också bara för att.

Efter lite googlande noterade jag att fler har detta problem med detta mobo och dualchannel och är lika förivrade som jag. Har bios uppgraderat till helt färskt bios. Vissa får det att fungerar så klart i CPU-Z men jag kör linux och har dessa till filservrar så kör memtest86+ och den indikerar bara 64bit oavset vad jag gör. Moderkortet indikerar inge dualchannel eller liknande bara 2048Mb ram vid boot.

Har även satt DCT Ungange mode till Auto som man ska enligt recentioner för att dulachanel ska fungera men inte heller det hjälper. Testat olika frekvenser, vmem satt manuelt osv. Testat 1066Mhz istället för 1333Mhz jag kör, testat Sätta DCT Unganged Mode till Always och sedan minnenas timing mod till både auto, both, DCT0 och DCT1.

Nog tesat allt jag kan komma på med stickorna i olika platser. Memtest86+ kanske har fel vad vet jag men hur svårt ska det vara för mobot att tala om om dom går i dualchannel? Mina stenålderskort gör ju det. Vet någon en lösning så vore det nice. Jag kan leva utan dualchennel men då var det ju lite löjligt att köpa 2x1Gb kitt. Kunde köpt en 2Gb sticka istället ju. Men hade ju vart nice att få nytt av allt mobot ska stödja. Processorn ska stödja Dualchannel med ganged mode enligt wikipedia i alla fall. Tänkte i fall AMD fulat sig men så verkar inte fallet vara.
    Filserver: Athlon II X2 240E, M4A785TD-V EVO, 8Gb DDR3 HyperX, 2x INTEL EXPI9400PT Server Adapter, 22Tb HDD, Corsair TX650.
    HTPC: Athlon II X2 240E, M4A785TD-V EVO, 4Gb DDR3 HyperX, 8600GT, 160Gb HDD, Corsair TX650.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Dual-Channel fungerar med alla AMD processorer med Ganged/Unganged men Unganged ger bäst prestanda...

Låter faktiskt väldigt märkligt, låter som att du får ta och kontakta ASUS supporten.

Registrerad användare
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    28
    Rykteskraft
    0

Standard

Konstiga är ju att en review säger att man måste ha det på auto för att det ska fungera. Always ska ju ge dualchannel med kollat på wikipedia och det står att Athlon II med 2x1024Kb cache 45nm stödjer 1066Mhz DDR3 i dualcahnel med unganded mode. Nu har jag det på Auto på båda mobosen men gör igen skilna. Memtest och även ett program som kollar bios inställningarna mm från linux säger 64bit pär kanal för total 64bit width.

Precis slägt in andra mobot så kör memtest86+ nu men som sagt testade lite snabbt med båda i A1 och B1 dimms men som sagt unganged på Auto eller always get 64bit ändå.

Dock rätt nice med 240E passivt

Tror någon mod på asus forum tillät en RMA för en användare men känns ju meningslöst då det inte lär lösa nåt. Mina är så nya att dom har bios från januari eller februari 2010 och vet hur SEGA asus är med att uppdatera så mobosen är någ ganska färska ur fabriken. Så tror inte det är ett unikt fel utan snarare ett allmänt problem på Modellen i fråga då. ASUS vägrar desutom hjälpa mig för jag körde linux med BIOS påroblem på mitt ASUS P6T så vet hur USLA dom är. Måste ljuga att man kör windows om man har minsta problem. Skitföretag.

Det finns igen dum begränsning för singelsided stickor? Tycker ju inte det men man vet ju inte. Kör med det nämligen.
    Senast redigerat av pa1983 den 2010-06-02 klockan 00:01.
    Filserver: Athlon II X2 240E, M4A785TD-V EVO, 8Gb DDR3 HyperX, 2x INTEL EXPI9400PT Server Adapter, 22Tb HDD, Corsair TX650.
    HTPC: Athlon II X2 240E, M4A785TD-V EVO, 4Gb DDR3 HyperX, 8600GT, 160Gb HDD, Corsair TX650.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Alla Phenom II och Athlon II, inkl. Sempron 140 klarar av Dual-Channel i Ganged/Unganged oavsett vad Wikipedia säger. I unganged kör du processorns minneskontroll i 64+64bit medan i ganged 128bit men det är sällan ganged är bättre.

Kan du inte testa att slänga in en Windows version och dra igång CPU-Z och se vad den säger?

Registrerad användare
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    28
    Rykteskraft
    0

Standard

Jo jag kan men det är ganska mö mek. 15 diskars filservers med 3 extra kontrollerkort och skit. Inte roliga att pilla med i mer än 5 minuter. Just nu försöker jag reda ut varför samma problem med CnQ kraschar min linux kernel på dom nya moderkorten. Gjorde det på båda burkarna med gamla mobosen med VIA K8T800 chipset. Trodde det var pga dom för någon annan hade samma strul och fick för sig att så var fallet. Men uppenbarligen inte. Samma problem med minnet tar slut och IRQ problem etc men bara om CnQ är på annars får jag inga IRQ fel eller krascher. Var på i 1 år nu innan jag tog ner dom.

Hoppas AMD fixat nåt likt Intel C-STATE som nehalem med nästa arkitektur då det är klart rätt väg att gå. Kräver inte ens OS stöd. Arbetar helt oberoende av mjukvara. Bara confa bios, tuta och köra. Hade jag sluppit mitt problem jag har just nu med random frysningar av hela systemet.

Men ska se om jag kan testa med en rapptor disk sedan och windows men måste söva vart vaken 2 dygn i sträck i två omgångar nu i försök att få dessa burkar att göra som jag vill.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Alla AMD:s C-State ligger redan i hårdvaran oberoende av någon som helst mjukvara.

Registrerad användare
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    28
    Rykteskraft
    0

Standard

Vist stödjer den C-states min inte lika smidigt. C1 framförallt. EXTREMT svårt att hitta nån vettig info på vad dom faktiskt stödjer. Så problemet kvarstår. Bios tilltåer bara skystering av C1E villket är enched C1 state. Typ stänger av klockan i en kärna som idlar. Sköter OS:et.

http://www.techwarelabs.com/amd-athlon-ii-610e-x4/
    Kolalr man specen där står det enbart C1 och C1E. Iget C3 eller C6.

Ska testa med enbart C1E och utan CnQ se om det ger samma idel förbrukning. I så fall är CnQ skit samma.

EDIT:
    http://forums.overclockers.com.au/sh...d.php?t=824887
    Ett test. Andra grafen så ser det ut som CnQ sparar mer kräm eftersom det sänker Vcoren och därmed minskar läckaget i processorn. Vad jag kommer fram till kan inte C-STATE göra om processorn bara stödjer C1 och C1E. Trodde inte dom stöder C3 och C6 heller.
    Men kan ha fel.

Men men nu har burken gått fler timmar och inte kraschat inom 30-40 minuter som den gjorde innan om jag stressade den. Så kanske fungerade med att höja minimum gränsen för ledigt ram.

För brydde jag mig inte om strömsparfuktioner men numera betalar jag 1100-1200Kr i el i månaden så minska på strömförbrukningen är viktigt så tweakar till max. Inom rimlig gränser dock.
    Men ström som inte ger mer prestanda är slöseri så mest prestanda/watt är det som gäller och där verkar ju 240E eller 235E vara absolut bäst jämfört med tex i3. Kollat lite tester. Men finns igen anledning att pröjsa svinpriset för i3 heller.
    Senast redigerat av pa1983 den 2010-06-02 klockan 15:01.

Registrerad användare
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    28
    Rykteskraft
    0

Standard

Riggarna har varit rock solid i alla fall sedan jag gav kernel mer minne att leka med. Dual channel har jag aldrig fått bekräftat om den kör eller ej. Dumpade DMI informationen men den säger 64bit enbart så vet e tusan. Ända jag vet är att andra klagat på samma sak så inte ensam i alla fall.

oavset så har jag beställt 2st 4Gb kitt bestående av samma stickor fast 2x2Gb doubble sided så identiska med dom jag har fast 16st chip, 8st per sida istället för 8st på en sidan som jag har nu så då blirt 2Gb+1Gb per kanal nu.
    Så det blir ett KHX1600C9AD3K2/2G kitt plus ett KHX1600C9AD3K2/4G per mobo för 6Gb totalt. Vart nyfiken på 8Gb varianterna men dom stödjer XMP plus att varje chip är på 2x densiteten så inte en skans att chipen är identiska vilket lite logik listar ut ändå.
    Detta borde ge minst risk för inkompatibilitetsproblem.

Frågan är om man bör sänka till 1066Mhz i fall moderkortet inte gör det själv. Vill minnas att jag läste nån rapport att det fans risk för instabilitet vid 1333Mhz med 2st stickor per kanal på AM3 processorer men det skulle fixas vill jag minnas men igen aning om mina Athlon II X2 240E är påverkade eller ej.

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website