Hello!
Köpte hem 2st m4a785td-v evo, 2st Athlon II X2 240E och 2st Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2GB
Kit w/two HyperX 1GB DDR3, CL9-9-9-27 Komplett.se - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2GB.
Eftersom jag inte har tummen mitt i näven när det gäller datorer så är jag minst sagt förvånad att mobot vägrar köra dualcahnel. manualen är otydlig och skit på den punkten. Igen skema på villka dimms man sätter minnena i för att köra dual respektive singelcahnel. Dock kan jag utan problem tolka att Kanal A är dimm A1 och A2 och kanal B är dimm B1 och B2 så jag har så klart satt minnena i A1 och B1 men jag har testat alla kombinationer man kan tänka sig utöver det också bara för att.
Efter lite googlande noterade jag att fler har detta problem med detta mobo och dualchannel och är lika förivrade som jag. Har bios uppgraderat till helt färskt bios. Vissa får det att fungerar så klart i CPU-Z men jag kör linux och har dessa till filservrar så kör memtest86+ och den indikerar bara 64bit oavset vad jag gör. Moderkortet indikerar inge dualchannel eller liknande bara 2048Mb ram vid boot.
Har även satt DCT Ungange mode till Auto som man ska enligt recentioner för att dulachanel ska fungera men inte heller det hjälper. Testat olika frekvenser, vmem satt manuelt osv. Testat 1066Mhz istället för 1333Mhz jag kör, testat Sätta DCT Unganged Mode till Always och sedan minnenas timing mod till både auto, both, DCT0 och DCT1.
Nog tesat allt jag kan komma på med stickorna i olika platser. Memtest86+ kanske har fel vad vet jag men hur svårt ska det vara för mobot att tala om om dom går i dualchannel? Mina stenålderskort gör ju det. Vet någon en lösning så vore det nice. Jag kan leva utan dualchennel men då var det ju lite löjligt att köpa 2x1Gb kitt. Kunde köpt en 2Gb sticka istället ju. Men hade ju vart nice att få nytt av allt mobot ska stödja. Processorn ska stödja Dualchannel med ganged mode enligt wikipedia i alla fall. Tänkte i fall AMD fulat sig men så verkar inte fallet vara.

LinkBack URL
About LinkBacks

Svara med citat

Bokmärken