Resultat 1 till 7 av 7

BIOS krånglar.

Detta är en diskussion som rör BIOS krånglar. i Moderkort-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Försöker komma in i BIOS på den stationära datorn. Har kollat i handboken där står att man ska trycka på ...

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard BIOS krånglar.

Försöker komma in i BIOS på den stationära datorn. Har kollat i handboken där står att man ska trycka på delete knappen för att komma in. Har testat detta men varenda j-xxxx gång hamnar jag i något annat grejs där man kan välja att antingen starta Windows 7 eller så kan man testa sina minnen..... Ska det vara såhär svårt? Försöker nämligen få Ubuntu att gå igång från USB men det visar sig vara totalt omöjligt på denna burken. Har prövat alla Boot Options alternativ för att få igång USB stickan inget händer. Så därför ska jag ta mig in i BIOS och ändra startalternativen där då ska det funka! Men som sagt hur tar man sig in i BIOS på denna mammabrädan? Jag måste snart gå ut och slå på någonting min frustrations nivå ökar hela tiden med denna jäkla datorn.

Här är mammabrädan: GA-M720-US3 (rev. 1.0) - GIGABYTE

Här är manualen: http://download.gigabyte.eu/FileList...m720-us3_e.pdf

Ursäkta mina svordomar men jag är redigt förbannad på denna burken rent ut sagt.

Hjälp från mina kära forumiter är absolut nödvändigt här. Detta är den enda datorn jag inte har kunnat ta mig in i BIOS på helt otroligt.
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare Anton Söderbergs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ålder
    20
    Blogginlägg
    3
    Rykteskraft
    3

Standard

Du trycker på delete direkt efter du startat datorn va? Kan annars vara något problem med att usb-tgb inte är aktiverat för att kunna användas i bios så prova med ett ps/2 tgb eller sätt på en omvandlare från usb -> ps/2
    Fractal Design 650W | MSI 790FX GD-70 | OCZ 1600 MHz CL7 2x2 GB |Phenom II x4 965 4.1GHz | Corsair H50 | 2st HD 5770 i Crossfire | Windows 7 Home Premium x64 allting fint paketerat i ett Fractal design Define R.2

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Cookie Monster Visa inlägg
    Du trycker på delete direkt efter du startat datorn va? Kan annars vara något problem med att usb-tgb inte är aktiverat för att kunna användas i bios så prova med ett ps/2 tgb eller sätt på en omvandlare från usb -> ps/2
    Tack för svaret Kakmonstret! Ja det skulle inte förvåna mig om det stämmer. Tyvärr har jag inget annat tangentbord. Har satt upp en Virtualbox istället. Kör Ubuntu i den nu. Ska testa sen om jag kan komma åt BIOS antagligen inte!
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Dom flesta nya moderkort har support för USB tangentbord i BIOS:et om du inte har stängt av det

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Dom flesta nya moderkort har support för USB tangentbord i BIOS:et om du inte har stängt av det
    Ja den reagerar när jag trycker men jag kommer ju inte dit jag ska. Det är det som är så irriterande. Sen vågar inte jag gå bananas på alla knappar för att komma åt BIOS för med min otur lyckas väl jag göra nått så att datorn blir obrukbar.....

Jag har lagt ut Ubuntu 10.10 på en CD skiva istället har precis testkört på den stationära datorn.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

I dagens BIOS så är det krasch säkert. Visst det kan skita sig. Har man inte tillgång till en extra dator så kan det vara kört. På skivan finns en recover BIOS med ett speciellt namn som man ska flasha om med. Men nu har i alla fall Asus gjort en dum grej så att jag inte kan nedgradera BIOS:et och då blir ju den filen oanvändbar. Den måste var nyare eller samma version omdöpt till samma namn som den på skivan

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Klart som fan det krånglar när du har ett Nvidia-chipset!

Ok för att vara mer seriös, jag har för mig att Gigabyte-kortet jag recenserade var ett helvete att komma in i BIOS på. Det jag gjorde var att sätta igång datorn och spamma DEL-knappen till ja fick upp BIOS. Annars väntar du 1-2 sekunder och håller in DEL.

Det kan vara tangentbordet men det skulle vara en stor miss av Gigabyte ifall dom inte lade in stöd för USB-tangentbord.

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website