Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Första AM3+ Moderkort

Detta är en diskussion som rör Första AM3+ Moderkort i Moderkort-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Det ser ut som att man kan redan köpa sig ett AM3+ moderkort idag: http://img718.imageshack.us/img718/5194/msim.jpg Moderkortet är MSIs 890FXA-GD65: MSI ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2009
    Rykteskraft
    0

Question Första AM3+ Moderkort

Det ser ut som att man kan redan köpa sig ett AM3+ moderkort idag:

http://img718.imageshack.us/img718/5194/msim.jpg

Moderkortet är MSIs 890FXA-GD65:
    MSI Global ? Mainboard - 890FXA-GD65

MSI 890FXA-GD65 - Hitta lgsta pris, omdmen och information om Moderkort med integrerad CPU

Hoppas det stämmer verkligen, och att det är ingen tryckfel ;-)

Registrerad användare Kristers Bensins avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Grymt fynd minst sagt, undrar om vi får höra något om detta från AMD på Cebit.
    CPU: Athlon II X4 620 @ 3.25 GHz + Zalman CNPS 9900 MAX Minne: 4GB DDR3 Crucial BallistiX @ 1333 MHz CL6 GPU: 2X HD 5770 1GB GDDR5
    Mobo: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P HDD: 1+ 1 TB Samsung F3 Raid 0 Chassi: Silverstone Raven RV02-E Nätdel: Cooler Master Silent Pro 850W
    Kolla gärna in mitt hembio krypin

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Opteron Visa inlägg
    Det ser ut som att man kan redan köpa sig ett AM3+ moderkort idag:

http://img718.imageshack.us/img718/5194/msim.jpg

Moderkortet är MSIs 890FXA-GD65:
    MSI Global ? Mainboard - 890FXA-GD65

MSI 890FXA-GD65 - Hitta lgsta pris, omdmen och information om Moderkort med integrerad CPU

Hoppas det stämmer verkligen, och att det är ingen tryckfel ;-)
    Bra fynd! Ja undra om detta stämmer? I så fall ska 800 serien av moderkort vara kompatibla med Bulldozer vilket man har dementerat innan?

Krister hann före mig!
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Låter lustigt om 800-serien stödjer Bulldozer... Skillnaden mellan våra "antika" AM3 moderkort och AM3+ kan dock vara något så simpelt som annorlunda strömmatning till processorn eller nåt vilket gör att man måste ha ett av de nyare moderkorten.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Är inte det där kortet släppt på den tiden då Bulldozer var meningen att funka på AM3 moderkorten? MSI kanske var lite för snabba med märkningen. För vad jag vet ska inte benen på Bulldozer matcha AM3 moderkortens hål

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Är inte det där kortet släppt på den tiden då Bulldozer var meningen att funka på AM3 moderkorten? MSI kanske var lite för snabba med märkningen. För vad jag vet ska inte benen på Bulldozer matcha AM3 moderkortens hål
    Det stämmer helt, om inte det här är den nya sockeln som används... Enkelt att se ska se efter nu på en gång!

EDIT: Sockeln är identisk med AM3 så tror inte den har AM3+ stöd... Får vänta och se till MSI dementerar detta.
    Senast redigerat av Jacob Hugosson den 2011-02-06 klockan 22:39.

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

Hör inte detta ihop med denna nyhet: http://www.amdforum.se/artikel/socket-am3-avslojad-887/.

Man kommer inte kunna köra Bulldozer på AM3-moderkort.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel Andersson Visa inlägg
    Hör inte detta ihop med denna nyhet: AMD Forum - Socket AM3+ avslöjad.

Man kommer inte kunna köra Bulldozer på AM3-moderkort.
    Usch ... vem har skriven denna skämten ?

Vad visas på bilden är en vanlig AM3 sockel, samt en vanlig AM3 CPU. Sockeln har 941pins, CPUen har 938pins, det var alltid så.

Bara kolla själv på era egen AM3 processorer / moderkort, eller jämför med den här bilden från wikipedia:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Socket_AM3.jpg
    Socket AM3 - Wikipedia, the free encyclopedia

Meeeen ... det finns en nyare bild av MSIs 990 moderkortet, och då kan man se en äkta AM3+ sockel aka AM3b, det finns också redan på wikipedia:
    http://images.tweaktown.com/news/1/8/18386_03_full.png
    MSI AMD 990FX motherboard just sitting around at Vegas look-out (video) :: TweakTown USA Edition

Vad jag tror och hoppas är, att det fanns i båda fall inga AM3b socklar när de gjorde bilderna. De var alltså tvungen att använda en vanlig AM3 sockel för första prototyperna.
    Jag hoppas att nån köpa snart ett GD65 bordet, det säljas redan.

Det ser ut att AM3b lanserade i början av December, inte så mycket tid:
    http://www.foxconn.com/NWInG/catalog...XPowerLite.pdf

Go' natt

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Här var vi trevliga ser ja, jag skrev det där skämtet... Det som är fel i artikeln är bilden och smådelar av texten men den för fram sitt budskap i teorin oavsett gällande AM3 och AM3+.

Tack för Foxconn-länken den visar bara det vi visste, AM3+ processorer kommer inte vara bakåtkompatibla med AM3-moderkort precis som vi redan visste. Sen jämför man bilden i Foxconn bladet (bilden på sida 3) mot moderkortet på MSI:s hemsida ser man även där klart och tydligt att MSI använt AM3-sockeln och inte AM3+(AM3b om man ska vara petig).

Jag väntar på att MSI ska skriva något men moderkortet har med största sannolikhet inte stöd för AM3+. AM3+-processorer har ett fåtal fler "pinnar" och kommer helt enkelt inte gå ned i en AM3-sockel så det här är inget mindre än just ett tryckfel enligt mig.
    Senast redigerat av Jacob Hugosson den 2011-02-07 klockan 07:37.

Registrerad användare Kristers Bensins avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Vad jag kan se är att AM3+ har 1 pin mer än AM3, alltså 942 pins istället för 941.
    AM3+ CPUer (zambezi) kommer troligtvis använda alla 942 pinnar och därför inte kunna tryckas ned i en AM3 socket.
    CPU: Athlon II X4 620 @ 3.25 GHz + Zalman CNPS 9900 MAX Minne: 4GB DDR3 Crucial BallistiX @ 1333 MHz CL6 GPU: 2X HD 5770 1GB GDDR5
    Mobo: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P HDD: 1+ 1 TB Samsung F3 Raid 0 Chassi: Silverstone Raven RV02-E Nätdel: Cooler Master Silent Pro 850W
    Kolla gärna in mitt hembio krypin

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website