Resultat 1 till 9 av 9

Strömsnål server.

Detta är en diskussion som rör Strömsnål server. i Moderkort-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Söker ett billigt alternativ till att bygga en server här hemma. Denna ska tjäna som torrentklient, all lagring av alla ...

Registrerad användare Sir AMDs avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    41
    Rykteskraft
    0

Standard Strömsnål server.

Söker ett billigt alternativ till att bygga en server här hemma.
    Denna ska tjäna som torrentklient, all lagring av alla datorer, bilder, dokument osv, trådlös streaming till minst 4 bärbara. Kommer att sitta trådad mot min router.

Har ett kontrollerkort av modellen Areca 1222 ( "+getMessage("iPrintVerKit")+" )som jag kör 8 diskar på i RAID6 och detta ska jag ju givetvis använda till servern, därför behöver moderkortet ha en PCI-E x16.

Servern ska vara primärt så strömsnål som möjligt och sekundärt tyst, detta är av största vikt i bygget... Därför har jag tittat på Egenskaper fr Asus E45M1-M PRO men undrar (äntligen kommer frågan) om detta moderkort med 8Gb minne klarar av att driva det hela utan att gå ner på knäna?
    Gigabyte MA-GA790X-UD4, 9950BE, 4x2Gb Corsair800, Powercolor 5770
    Aldrig ägt eller köpt en Intelrigg i mitt 40-åriga liv.

Bulldozers do tear down Bridges...

Supermoderator Johan Häggbloms avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Standard

En AMD E-450 är ju inte särskilt kraftig, men ska du inte ha alltför tung belastning på den så kan det nog gå. Jag skulle dock hellre välja något kraftigare och mer framtidssäkert, som dock inte lär bli lika strömsnålt. Om du med trådlös streaming menar video så kräver det ju en hel del processorkraft.

Mvh Johan
    Även kallad lbs129 | Stolt Opera-användare | Supermoderator och korrekturläsare
    Stationär: AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD 770, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair XMS2 PC6400 8 GB, WD Caviar Blue SATA-II 2*640 GB RAID 1, Windows Vista Home Premium 64-bit
    Extra/HTPC: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0 GHz, Asus A8N-SLI, nVidia nForce 4 SLi, Asus EN6600GT Top, Kingston ValueRAM PC3200 2GB, Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 500 GB, Varierande OS

Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    41
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Johan Häggblom Visa inlägg
    En AMD E-450 är ju inte särskilt kraftig, men ska du inte ha alltför tung belastning på den så kan det nog gå. Jag skulle dock hellre välja något kraftigare och mer framtidssäkert, som dock inte lär bli lika strömsnålt. Om du med trådlös streaming menar video så kräver det ju en hel del processorkraft.

Mvh Johan
    Nja, jag menar alltså att servern ska skicka/streama filmerna till klienterna som bearbetar dom på egen hand, en ren överföring alltså. Kör ju så från min dator nu med detta raid-kort, en 9950BE och det fungerar utmärkt. Det som kommer att skilja med servern är just moderkortet och att jag eventuellt kommer att köra Windows server 2008.

Upplever det som att moderkortet ovan inte kommer att belastas på hårddisksidan då raid-kortet har den uppgiften men jag kanske har fel?

Registrerad användare Valentin Ns avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Rykteskraft
    2

Standard

Jag skulle vänta tills bulldozer kommer annars ta en apu på 65W. Hur mycket ska det kosta? server moderkort kostar.

Mitt bästa tips är att du tar två vanliga moderkort i cluster. nu vet jag inte vad du behöver för software för cluster.

MVH,
    Valentin N
    PC (Laptop): Samsung RC730 S04
    Security: Comodo Internet Security 5.8 beta
    Rollback Software: Comdo Time Machine 2.9b

Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    41
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Valentin N Visa inlägg
    Jag skulle vänta tills bulldozer kommer annars ta en apu på 65W. Hur mycket ska det kosta? server moderkort kostar.

Mitt bästa tips är att du tar två vanliga moderkort i cluster. nu vet jag inte vad du behöver för software för cluster.

MVH,
    Valentin N
    65W är alldeles för mycket, det kan jag få om jag underklockar min nuvarande 9950BE, billigaste lösningen egentligen men inte den effekten jag önskar... ;(

Reg.datum
    apr 2011
    Rykteskraft
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sir AMD Visa inlägg
    65W är alldeles för mycket, det kan jag få om jag underklockar min nuvarande 9950BE, billigaste lösningen egentligen men inte den effekten jag önskar... ;(
    Jag vill varna dig att din cpu kan använda mer än vad den säger; jag tittade på en artikel där pc för all Extreme, där mätes hur många Watt olika cpu:er och gpu:er egentligen använder. Med andra ord, låt inte talen lura dig.

du har inte sagt priset. Vill du ha en riktig server-moderkort?

Att vara helt ärligt så skulle jag ta en mobil moderkort, ta Phenom II mobile, och gpu. Problemet är att det amd inte säljer deras mobila version bara så. De mobila cpun använder 25/35W. Fråga amd hur du kan få tag på moderkortet samt cpu och en mobil gpu (en mid range - low range använder 15-20W).

Om inget går köp moderkort som passar APU E-350. Däremot kan jag inte säga om det räcker.
    Senast redigerat av Valentin N den 2011-09-23 klockan 09:49. Anledning: added info

Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    41
    Rykteskraft
    0

Standard

Jag vill varna dig att din cpu kan använda mer än vad den säger; jag tittade på en artikel där pc för all Extreme, där mätes hur många Watt olika cpu:er och gpu:er egentligen använder. Med andra ord, låt inte talen lura dig.

du har inte sagt priset. Vill du ha en riktig server-moderkort?

Att vara helt ärligt så skulle jag ta en mobil moderkort, ta Phenom II mobile, och gpu. Problemet är att det amd inte säljer deras mobila version bara så. De mobila cpun använder 25/35W. Fråga amd hur du kan få tag på moderkortet samt cpu och en mobil gpu (en mid range - low range använder 15-20W).

Om inget går köp moderkort som passar APU E-350. Däremot kan jag inte säga om det räcker.
    Det finns inte en chans i världen att jag ger Intel en krona till, det raid-kort jag har innehåller deras processor, det tog lång tid innan jag sänkte mig och köpte det, just av denna anledning...

Har klockat ner min 9950BE till 2core@1600 1v bara för att testa om detta räcker, än så länge märker jag ingen skillnad på maskinen (som server då), mer än att den jobbar på högre CPU-procent, istället för typ 29% för en applikation så visas det 55% typ...
    . Ska dra ner den till en core snart bara för att, tror den blir jämställdig ett e-450 moderkort då, eller?

Reg.datum
    apr 2011
    Rykteskraft
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sir AMD Visa inlägg
    Det finns inte en chans i världen att jag ger Intel en krona till, det raid-kort jag har innehåller deras processor, det tog lång tid innan jag sänkte mig och köpte det, just av denna anledning...

Har klockat ner min 9950BE till 2core@1600 1v bara för att testa om detta räcker, än så länge märker jag ingen skillnad på maskinen (som server då), mer än att den jobbar på högre CPU-procent, istället för typ 29% för en applikation så visas det 55% typ...
    . Ska dra ner den till en core snart bara för att, tror den blir jämställdig ett e-450 moderkort då, eller?
    Jag tror säkert att din cpu är starkare även om en core är aktiv jämfört mot e450. Prova och se.

vad har du för socket? om du har AM3 så skulle du kunna köpa dig en bulldozer på 95W, använd endast 25% via CCC > Power management > cpu power > 25%.

Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    41
    Rykteskraft
    0

Standard

Jag tror säkert att din cpu är starkare även om en core är aktiv jämfört mot e450. Prova och se.

vad har du för socket? om du har AM3 så skulle du kunna köpa dig en bulldozer på 95W, använd endast 25% via CCC > Power management > cpu power > 25%.
    Körde med en kärna nåt dygn, visst ,det gick ju men det är ju ingen vidare multitasking på maskinen. Tycker dock att mina döttrars HP 635 är bra mycket snabbare än min singel-core@1600 när jag kör mot en HDD utan raid-kortet. Med raid-kortet så blir det lite för mycket för CPU:n med streaming, backup, nedladdning mm...

Kanske ska köra denna som server (dual core) och bara bygga en ny spelmaskin... Får tänka några dagar till, kluven. ;(

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website