• Amused
  • Angry
  • Annoyed
  • Awesome
  • Bemused
  • Cocky
  • Cool
  • Crazy
  • Crying
  • Depressed
  • Down
  • Drunk
  • Embarrased
  • Enraged
  • Friendly
  • Geeky
  • Godly
  • Happy
  • Hateful
  • Hungry
  • Innocent
  • Meh
  • Piratey
  • Poorly
  • Sad
  • Secret
  • Shy
  • Sneaky
  • Tired
  • Wtf
  • Resultat 1 till 9 av 9

-Tips på moderkort för Nya WHS Vail ?

Detta är en diskussion som rör -Tips på moderkort för Nya WHS Vail ? i Moderkort-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Ska snart igång med att bygga en WHS Server för nya operativet Vail som kräver en 64-bitars plattform. Och då ...

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      aug 2009
      Rykteskraft
      0

Standard -Tips på moderkort för Nya WHS Vail ?

Ska snart igång med att bygga en WHS Server för nya operativet Vail som kräver en 64-bitars plattform. Och då behöver jag ett moderkort som stödjer detta samt har diskkontroller för minst 6 diskar samt 2-4 usb.

Ett hyggligt integrerat grafikkort är också på önskelistan. Den får inte vara för svagt bestyckad då jag även planerar sätta i en blu-ray läsare för säkerhetskopiering av blu-ray media.

Processor ?
      Ram 2x2 GB ?
      Gigabit nätverk
      Chassi miditower ?
      Nätdel, effektbehov ?

/Lennart

Admin
      is active

I am:
      Sneaky

Daniel Anderssons avatar
      Reg.datum
      sep 2008
      Blogginlägg
      33
      Rykteskraft
      10

Standard

Vad har du för budget för detta? Är USB 3.0 viktigt för dig? Om svaret är ja på den frågan kan ASUS M4A89GTD PRO/USB3 vara intressant. Annars ASUS M4A89GTD PRO. Båda dessa har 6 x SATA 6.0 Gb/s-portar. Stödjer RAID 0,1,5,10. Jag ser inte att du inte ska kunna köra Vail på dessa nämnda moderkort. Även Gigabytes GA-890GPA-UD3H är ett alternativ.

Systemkraven är inte särskild märkvärdiga:

◦Vail is a 64-bit only operating system.
      ◦System Requirements:
      •1.4 GHz x64 processor.
      •1 GB RAM
      •At least one 160 GB hard drive.
      ◦NTFS is the only supported file system.
      ◦Supported Networking Configuration:
      •Your server computer must be connected via a network cable to a router.
      •The router should support the UPnP™ standard, but it is not required.
      •The router should be in the 192.168.x.x subnet, but it is not required.

Ett AM3-moderkort med chipset 890GX erbjuder den bästa integrerade grafiken i dagsläget.

Vad ska servern användas till? Vad är viktigast för dig: prestanda eller låg strömförbrukning?

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      aug 2009
      Rykteskraft
      0

Standard

Tack för input Daniel!

Jag önskar en bra kompromissdator och låg strömförbrukning är inte så viktigt då servern
      oftast kommer att stå i "viloläge" Vilken AMD-processor skulle passa, gärna någon som
      har jämförbara prestanda med Intel i3 ?

/Lennart

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      23
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0
      Senast redigerat av Daniel Andersson den 2010-08-28 klockan 16:38.

Supermoderator
      This user has no status.

I am:
      ----

Johan Häggbloms avatar
      Reg.datum
      sep 2008
      Rykteskraft
      5

Standard

Som chassi tror jag att ett Fractal Design Define R2 skulle passa bra. Det rymmer många hårddiskar och är ljuddämpat. Som nätaggregat rekommenderar jag ett Corsair CX 400W. Det är av hög kvalitet, är tyst och har många anslutningar.

Mvh Johan
      Även kallad lbs129 | Stolt Opera-användare | Supermoderator och korrekturläsare
      Stationär: AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD 770, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair XMS2 PC6400 8 GB, WD Caviar Blue SATA-II 2*640 GB RAID 1, Windows Vista Home Premium 64-bit
      Extra/HTPC: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0 GHz, Asus A8N-SLI, nVidia nForce 4 SLi, Asus EN6600GT Top, Kingston ValueRAM PC3200 2GB, Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 500 GB, Varierande OS

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      aug 2009
      Rykteskraft
      0

Standard

Väcker liv i min egen tråd då jag först nu till julhelgen ska börja och beställa komponenter till min nya WHS.

Att inget hänt under hösten beror på att jag väntat på Vail, men som det ser ut nu så kommer Microsoft inte
      inkludera den nya fina disk-/filhanteringen. Så jag satsar på att köpa en OEM-licens av den g:a versionen.

Chassi och nätaggregat blir Fractal Design R2 + Corsair CX 400 som Johan skrev ovan.

Moderkort och processor, har några bättre prisvärda alternativ tillkommit? Samma prestanda som Intel men till lägre pris är ett plus.

Servern ska vara i drift 24t/dygn så energisnålt + låg ljudnivå är ett plus.

Jag vill ett moderkort med integrerad grafik och bra nätverkskort samt helst 6 SATA-anslutningar.
      Processorn ska vara i klass med en I3:a eller I5:a då datorn även kommer att användas för lite
      "tyngre" uppgifter ibland. RAM blir 4 GB.

Är medföljande processorfläktar för AMD lika Intels eller tystare? Som sagt råd tips emottages tacksamt.

/Lennart

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      23
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0

Standard

Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
      Väcker liv i min egen tråd då jag först nu till julhelgen ska börja och beställa komponenter till min nya WHS.

Att inget hänt under hösten beror på att jag väntat på Vail, men som det ser ut nu så kommer Microsoft inte
      inkludera den nya fina disk-/filhanteringen. Så jag satsar på att köpa en OEM-licens av den g:a versionen.

Chassi och nätaggregat blir Fractal Design R2 + Corsair CX 400 som Johan skrev ovan.

Moderkort och processor, har några bättre prisvärda alternativ tillkommit? Samma prestanda som Intel men till lägre pris är ett plus.

Servern ska vara i drift 24t/dygn så energisnålt + låg ljudnivå är ett plus.

Jag vill ett moderkort med integrerad grafik och bra nätverkskort samt helst 6 SATA-anslutningar.
      Processorn ska vara i klass med en I3:a eller I5:a då datorn även kommer att användas för lite
      "tyngre" uppgifter ibland. RAM blir 4 GB.

Är medföljande processorfläktar för AMD lika Intels eller tystare? Som sagt råd tips emottages tacksamt.

/Lennart
      Tjenare!

Med tanke på att du vill ha något strömsnålt skulle jag rekommendera att köpa en vanlig Athlon II X4 men eftersom du är ute efter något som är igång 24/7 antar jag att du vill ha maximal stabilitet på detta också så rekommenderar dessa 2 processorer (helt beroende på din budget):
      AMD Athlon II X3 400E 2,2GHz Socket AM3 Box - Hitta lgsta pris, omdmen och information om Processorer
      AMD Athlon II X4 610e 2,4GHz Socket AM3 Tray - Hitta lgsta pris, omdmen och information om Processorer

3/4 kärnor med bra klockfrekvenser på endast 45W TDP, dom är garanterat svala... Gällande CPU-kylaren som kommer med dessa så är den tyst, i värsta fall monterar du ett motstånd så kommer du få det i princip ljudlöst. Fläkten behöver inte snurra på 100% även om processorn skulle belastas till 100% då dom utvecklar så enormt lite värme.

Vad gäller moderkort har jag hört att ASUS är det bästa valet för en server:
      Asus M4A88T-M/USB3 - Hitta lgsta pris, omdmen och information om Moderkort
      Asus M4A88T-M - Hitta lgsta pris, omdmen och information om Moderkort
      Den dyrare varianten kommer med USB 3.0 om det är av intresse, dock saknar båda SATA 3.0. Annars väljer du annat moderkort från annat märke som passar dina behov bättre, men rekommenderar ett moderkort med 880G chipset. SB850 är att rekommendera om du vill ha SATA 3.0.

Jag vet att alla ASUS moderkort hos AMD stödjer ECC till minnena om det är något du är ute efter(därav att jag valde ASUS) så köp ECC-minnen för bästa stabilitet 24/7?

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      aug 2009
      Rykteskraft
      0

Standard

Jacob,

Tack för svar och råd - tittar på dina processor råd och hur ser jag att det medföljer en processorfläkt med X4 II 610e?

/Lennart

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      23
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0

Standard

Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
      Jacob,

Tack för svar och råd - tittar på dina processor råd och hur ser jag att det medföljer en processorfläkt med X4 II 610e?

/Lennart
      Inget att oroa dig för, det följer med

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
    • Du får inte posta svar
    • Du får inte posta bifogade filer
    • Du får inte redigera dina inlägg
    •  

Sökmotoroptimering