Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

AMD minnen!

Detta är en diskussion som rör AMD minnen! i Minnen-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Ja tänkte att den här tråden kan vi hålla uppdaterade för alla "AMD" minnen. Skriv ett inlägg om ni hittar ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard AMD minnen!

Ja tänkte att den här tråden kan vi hålla uppdaterade för alla "AMD" minnen. Skriv ett inlägg om ni hittar något "AMD" minne, alltså där det specifikt står "AMD", "AMD Edition", "AMD Black Edition" etc. så lägger ja till det här! Tanken är mer som så att idag finns en hel drös med Intel Core i3/i5/i7 minnen men inte så många AMD minnen - det som räknas med dessa klisterlappar är att AMD minnen är handtestade på just AMD Processorer/Moderkort, medans Intel minnen är handtestade på Intel Processorer/Moderkort så det spelar faktiskt en stor roll när du köper minnen. Visst kan du köpa ett par Dual-Channel minnen som är specificerade för Intel men då kan du inte vara garanterad att specifikationerna kommer fungera för dig.

Skriv så fort ni hittar något, speciellt om ni hittar i svenska butiker så gör vi det lättare att hitta dom, för ja vet att dom här AMD minnena inte är det lättaste att få tag på alla gånger...

OCZ:
    2x2GB AMD Black Edition 1600mhz CL7 1.65v
    2x2GB AMD Black Edition 1600mhz CL8 1.65v
    2x2GB AMD Platinum Edition 1600mhz CL7 1.65v
    2x2GB AMD Gold Edition 1600mhz CL8 1.65v
    AMD Platinum Edition 1333mhz CL7 1.65v
    AMD Gold Edition 1333mhz CL9 1.65v
    Återförsäljare:

Patriot:
    2x2GB AMD Black Edition 1600mhz CL7 1.7v
    2x2GB AMD Black Edition 1600mhz CL9 1.8v
    2x2GB AMD Black Edition 1333mhz CL7 1.7v
    2x2GB AMD Black Edition 1333mhz CL9 1.5v
    Återförsäljare: TreG

Listan är låååångt från komplett, skriv om ni vet om någon återförsäljare i Sverige, alternativt inom EU, samt självklart om ni hittar mer av dessa AMD minnen!

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard Re: AMD minnen!

Har sett Patriot minnena förut, riktigt snygga minnen. Har funderingar att skaffa ett par nån gång och testa om dom är bra, men det får vänta då jag ska ha en digitalkamera först

Inte så farligt dyra
    http://gamestuff.se/patriotgamingdualch ... =1_148_852

Registrerad användare mjaas avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    22
    Rykteskraft
    0

Har inet.se några amd minnen? Tycks inte se några.

VIP Björn Bobergs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    5

Nej det har dom inte, tyvärr.
    AMD to the end of my life <3

"People first, products and profit will follow" Jerry Sanders, one of the eight founder´s of AMD.

This IS SPARTA!

Registrerad användare
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    28
    Rykteskraft
    0

AMD brukar väl ha ett pdf dockument med reckomenderade minnen/moduler? hade dom för i alla fall på sin hemmsida.
    Filserver: Athlon II X2 240E, M4A785TD-V EVO, 8Gb DDR3 HyperX, 2x INTEL EXPI9400PT Server Adapter, 22Tb HDD, Corsair TX650.
    HTPC: Athlon II X2 240E, M4A785TD-V EVO, 4Gb DDR3 HyperX, 8600GT, 160Gb HDD, Corsair TX650.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Rykteskraft
    0

Finns dessa minnen och köpa i sverige?
    http://www.xbitlabs.com/news/memory/dis ... forms.html
    [CPU] 9500,9750,940,705e,955;i7(portabel);965 [GPU] 5750, 5870 [HD] WD640, WD1GB; WD750; Samsung200, Hitachi250, [MONITOR] 30", 23", 21", 20"

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Citat Ursprungligen postat av pa1983
    AMD brukar väl ha ett pdf dockument med reckomenderade minnen/moduler? hade dom för i alla fall på sin hemmsida.
    Ja men det är väl "vanliga" minnen som följer JEDEC standard?
    Citat Ursprungligen postat av gosh
    Xbitlabs ligger nere just nu... Men är det där 2x2GB 1600MHz CL6 kitet du tänker på? Priset för dom ligger på ofantliga $349 per kit så absolut inte att rekommendera

Registrerad användare
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    28
    Rykteskraft
    0

Citat Ursprungligen postat av smartidiot89
    Citat Ursprungligen postat av pa1983
    Ja men det är väl "vanliga" minnen som följer JEDEC standard?
    Citat Ursprungligen postat av gosh
    Xbitlabs ligger nere just nu... Men är det där 2x2GB 1600MHz CL6 kitet du tänker på? Priset för dom ligger på ofantliga $349 per kit så absolut inte att rekommendera
    Ja precis testade av AMD för Processorn i fråga för max komptabilitet.

Kan säga av erfarenhet att Corsair tex inte alls testar bra eller har en susning om hur komptabila deras minnen är. Själv gått på den niten med Deras Corsair PC3200 Athlon FX 51 minnen en gång i tiden

Var typ 1 av 10 som ens fick i gång datorn resterande 9 hade igen boot eller konstanta minnesfel. Min bootade men spydde fel i memtest. Vart en fin härva det. Vart mägder med folk som hade problem.
    Ett par standard och godkända JEDEC kingston så fugnerade det prima.

Därför jag går på AMDs eller moderkorts tillverkarens QVL lista allt annat är bara lögn och ren skit
    Ungifär som Nvidias SLI minnen som om det hade nåt med SLI å göra.

Min reckomendation. Köp JEDEC standadiserade minnen testade av mobo tillverkaren. Fins dom som klockar mycket bra där med. Chipen dom använder står i regel så utifrån det kan man hitta klockvänliga minnen med.
    Filserver: Athlon II X2 240E, M4A785TD-V EVO, 8Gb DDR3 HyperX, 2x INTEL EXPI9400PT Server Adapter, 22Tb HDD, Corsair TX650.
    HTPC: Athlon II X2 240E, M4A785TD-V EVO, 4Gb DDR3 HyperX, 8600GT, 160Gb HDD, Corsair TX650.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Ska man köpa JEDEC så räcker det med vilka budgetminnen som helst i princip som heter "value" eller liknande... Den här tråden är mer till för entusiastminnen som inte följer JEDECs standards. Många budget minnen klockar bra, men att köpa entusiastminnen gör att du är nästan garanterad att få någonting bra, medans det andra är bara ren tur. Allt annat är inte ren skit, nu för tiden testar dom faktiskt "AMD" och "Intel" minnen på riktiga plattformar.

Så on topic finns det ingen som vet om några mer minnen? :/

Registrerad användare
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    28
    Rykteskraft
    0

Facktum är att Value minnen OFTA har haft för hög spänning för att klassas som JEDEC godkända. I bland kanske det står att dom följer JEDEC timigs men sedan ser man oj da DDR2 och ska ha 1.9V villket ej är enligt JEDEC standarden. Sett det på Corsair valu minnen bland annat för.

Mitt val ligger fortfarande på minnen som följer alla JEDEC specs och är godkädna av mobo tillverkaren eller AMD då vi alla vet att minneskontrollern sitter i processorn så är det igen specefikt fel på mobot bör man kunna gå på AMD's reckomenderade lista också. Sedan brukar dom inte reckomendera budget eller skit minnen.

Antusiastminnnen följer inte specs nej och vi vet ju att AMD tex inte garanterar vissa hastigheter med X antal stickor på sina processorer likaså intel men att man ofta kan sätta desa hastigheter i bios. Tex problemet med Phenom 2 och fler än 2st DDR2 1066Mhz elller snabbare stickor defualt går i 800mhz men man kan manuelt sätta 1066Mhz i bios dock utan garanti då det kan leda till stabilitetsproblem.

Men jag förstår trådens syfte vill bara luyfta ett varnigens finger för dessa "antusiastminnen" många bra fins det, har sett dom med fina specs och som tom klarar det på JEDEC spännningar men det kostar också en del. Sedan fins det dom med fina specs men å andra sidan kräver späningar som heter duga. Men bara för nån tillverkare kallar nåt "Phenom II Black Edition Godkända" eller liknande borde man inte blint lita på att det är bra eller bättre eller värt pengarna.

Själv om jag ska ha mminnen som är fabriksöverklockade brukar jag leta upp några som går i JEDEC spec by SPD som standard och i alla fall inte kräver för hög späning. Sedan om man kan dra upp dom som bara den är ju ett plus. Jag har köpt JEDEC godkända minnen till alla mina AMD riggar sedan socket 940, 754, 939 till AM2 utan problem alla klarar memtest86+ 24/7.

Men som sagt tycker det är dumt att stirra sig blind på marknadsföring och namn och betala för det istället för att kolla på vad som igäntligen vore optimalt. Vill man köpa Antusiastminnen så visst gör jag med när jag bygger en burk för att klocka. Men annars rätt bortkastat.
    Jag litar på AMD och mobo tillverkarna, minnestillverkarna är en annan femma.

Men ska inte störa mer nu

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website