Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Minnes Uppgradering

Detta är en diskussion som rör Minnes Uppgradering i Minnen-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Hej alla AMD kompisar! Jag ska kanske uppgradera mitt ram-minne nästa månad. Jag såg nämligen att Napoleon Total Wars rekommenderade ...

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard Minnes Uppgradering

Hej alla AMD kompisar! Jag ska kanske uppgradera mitt ram-minne nästa månad. Jag såg nämligen att Napoleon Total Wars rekommenderade inställningar kräver att man har 4GB. Så vad tycker ni. Är det lönt att uppgradera från 2GB till 4GB? ( Jag kör Windows 7 ) eller ska man satsa på 6GB kanske? Ram minnet hjälper ju till att avlasta prollen så någon skillnad måste det göra. Mitt ram minne ligger mellan 40-50% användning när den står och idlar på skrivbordet. Sen måste man köpa samma märke som dom minnena man har i burken nu eller kan man blanda dom? Sålänge man köper 2st av samma märke/modell borde det funka eller hur? Så vad tycker ni är det lönt för mig att uppgradera?

Tack på förhand!

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
    Hej alla AMD kompisar! Jag ska kanske uppgradera mitt ram-minne nästa månad. Jag såg nämligen att Napoleon Total Wars rekommenderade inställningar kräver att man har 4GB. Så vad tycker ni. Är det lönt att uppgradera från 2GB till 4GB? ( Jag kör Windows 7 ) eller ska man satsa på 6GB kanske? Ram minnet hjälper ju till att avlasta prollen så någon skillnad måste det göra. Mitt ram minne ligger mellan 40-50% användning när den står och idlar på skrivbordet. Sen måste man köpa samma märke som dom minnena man har i burken nu eller kan man blanda dom? Sålänge man köper 2st av samma märke/modell borde det funka eller hur? Så vad tycker ni är det lönt för mig att uppgradera?

Tack på förhand!
    Att det står 40-50% i Windows 7 gör absolut ingenting, det används inte... Det Windows Vista och 7 gör till skillnad från XP är att den gör att minnet alltid finns tillgängligt när du väl startar ett program, istället för XP där den första måste kommunicera med minneskontrollern, kontakta minnet, gå tillbaka och starta applikationen. Folk med 8GB ser en "användning" på 2-3GB i idle men det är som sagt att operativet ligger i beredskap för att använda minnet.

Du kan väl börja med vad du har för minne idag?

Supermoderator Johan Häggbloms avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Standard

Jag har 8 GB RAM och ångrar inte att jag köpte det. Mitt Windows Vista 64-bit har cachat 5,4 GB just nu och det går väldigt fort att starta program. Jag har 4 st 2 GB Corsair XMS2 DDR2 PC6400. Två av dem är nyare men det är ändå samma modell, men jag tror att det ska gå bra att ha olika märken också så länge de är i par med likadana minnen.

Mvh Johan
    Även kallad lbs129 | Stolt Opera-användare | Supermoderator och korrekturläsare
    Stationär: AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD 770, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair XMS2 PC6400 8 GB, WD Caviar Blue SATA-II 2*640 GB RAID 1, Windows Vista Home Premium 64-bit
    Extra/HTPC: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0 GHz, Asus A8N-SLI, nVidia nForce 4 SLi, Asus EN6600GT Top, Kingston ValueRAM PC3200 2GB, Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 500 GB, Varierande OS

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Tackar för svaren! Jag köpte Original minnen från Inet 2stycken 1GB på 800 mhz. Så jag hade tänkt beställa ett par av dessa : A-Data 1024MB 800Mhz - Inet.se Funkar 6GB i dualchannel alltså 2stycken på 1GB och de andra 2 på 2GB vardera? Eller ska man ta två av dom jag länkade till och nöja sig med 4GB ram?

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Ingen som har nått förslag på hur Berserk ska göra? =)

VIP Björn Bobergs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    5

Standard

Ja absolut, 2Gb mer är aldrig fel.
    Tror dock inte 6 gb dualchanel fungerar om man har olika storlek.
    AMD to the end of my life <3

"People first, products and profit will follow" Jerry Sanders, one of the eight founder´s of AMD.

This IS SPARTA!

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Tack för svaret Zowix! Blir till att beställa 2GB till nästa månad!

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Dual-Channel fungerar inte med olika storlekar tyvärr.

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jacob H Visa inlägg
    Dual-Channel fungerar inte med olika storlekar tyvärr.
    Jag har för mig att jag sett datorer med 6GB ram. Och de är inte baserade på Bloomfield i7. Tex denna datorn iMedia A6521 | Packard Bell Fast dom kör kanske i någon annan konfiguration på nått sett. Aja strunt samma 4GB ram får det bli! Tack för svaren allihopa!

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
    Jag har för mig att jag sett datorer med 6GB ram. Och de är inte baserade på Bloomfield i7. Tex denna datorn iMedia A6521 | Packard Bell Fast dom kör kanske i någon annan konfiguration på nått sett. Aja strunt samma 4GB ram får det bli! Tack för svaren allihopa!
    Dom tillverkarna skiter fullständigt i om du får Dual-Channel eller inte dom bryr sig bara om att konsumenten ser en stor mängd RAM-minne Dell säljer vissa datorkonfigurationer med 5GB minne...

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website