• You have 1 new Private Message Om du inte är medlem på AMD Forum har du ett nytt privat meddelande som väntar på dig. För att kunna läsa detta måste du registrera dig här.
  • Amused
  • Angry
  • Annoyed
  • Awesome
  • Bemused
  • Cocky
  • Cool
  • Crazy
  • Crying
  • Depressed
  • Down
  • Drunk
  • Embarrased
  • Enraged
  • Friendly
  • Geeky
  • Godly
  • Happy
  • Hateful
  • Hungry
  • Innocent
  • Meh
  • Piratey
  • Poorly
  • Sad
  • Secret
  • Shy
  • Sneaky
  • Tired
  • Wtf
  • Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
    Resultat 1 till 10 av 11

Dataförlust

Detta är en diskussion som rör Dataförlust i Lagring-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Min D:\ drive är opålitlig. Det har hänt ett par gånger att data har förstörts. Ibland har windows tvingats att ...

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Hunters avatar
      Reg.datum
      dec 2008
      Ålder
      52
      Blogginlägg
      1
      Rykteskraft
      7

Standard Dataförlust

Min D:\ drive är opålitlig. Det har hänt ett par gånger att data har förstörts. Ibland har windows tvingats att reparera den och då har hänt att filer fått 0 byte i storlek, andra har behållen storlek, men filikonen är borta och den är inte längre startbar. Nu har jag formaterat den och hoppas att problemet är borta. Hårddisken är felfri i övrigt så jag vet inte varför sånt händer. Än så länge är det filer som går att ladda ner igen, men jag har också filer som inte går att ersätta. Nu tänker jag bränna in för säkerhets skull
      CPU: AMD Phenom II 955BE 3.61GHz Quad Core|Moderkort: ASUS 790FX M4A79T Deluxe|Minne: OCZ AMD Black Edition DDR3 12800 1600MHz 4GB (2x2GB)|Grafikkort: Sapphire HD5870 1GB GDDR5 RAM|Operativsystem: Windows XP x64 och Linux Mint 10.10 x64

Admin
      is active

I am:
      Cool

Daniel Anderssons avatar
      Reg.datum
      sep 2008
      Blogginlägg
      35
      Rykteskraft
      10

Standard Re: Dataförlust

Du borde nästan köra SpinRite eller något annat liknande program på den där disken.

//AMD

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Hunters avatar
      Reg.datum
      dec 2008
      Ålder
      52
      Blogginlägg
      1
      Rykteskraft
      7

Tack ska kolla in det programmet

[Edit]
      Kostade visst pengar. Finns det inget bra gratisprogram? annars får jag kolla vad jag har på Hirens Boot CD (inte helt laglig)
      CPU: AMD Phenom II 955BE 3.61GHz Quad Core|Moderkort: ASUS 790FX M4A79T Deluxe|Minne: OCZ AMD Black Edition DDR3 12800 1600MHz 4GB (2x2GB)|Grafikkort: Sapphire HD5870 1GB GDDR5 RAM|Operativsystem: Windows XP x64 och Linux Mint 10.10 x64

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Ålder
      48
      Rykteskraft
      0

Hunter,
      Nu vet jag inte vad exakt om vad som är fel på just din disk men som du kanske vet redan så drivs disken av elektronik med minneskretsar i en kretsplatta och blir det fel på den kan disken tappa bort inställningar till och från. Även dåliga drivrutiner på disken kan ge olika grader av problem. Se bara på problemen som t.ex. drabbade Seagate och deras 7200.11 diskar som då och då kraschade men i början förnekade Seagate om problemen - det står på många olika forums om det här.

Men... ett klassiskt fel, är om man har överklockat sitt system hårt kan sydbryggan gå för fort (för hög frekvens + för hög spänning) för att det ska vara hälsosamt för hårddisken - vissa diskar/märken är mer känsliga på det här än andra diskar och på så sätt skadar man diskens elektronik så att moderkortet då och då tappar bort disken innan disken kraschar helt... men även sydbryggan själv kan skadas så att det börjar med små mystiska läsfel eller att information försvinner på vägen. Det kan man även märka av att man få en högre procent felbränning om man bränner mycket skivor. På en del moderkort kan man låsa sydbryggan och även PCI-E bussens hastighet manuellt när man överklockar sitt datorsystem. Förr i tiden var det här ett vanligt problem innan det blev mer vanligt att man kan låsa vissa funktioner på moderkorten så att de inte skadas eller påverkas i olika grad om processorn överklockas. Förr vet jag att många "nybörjare" inom överklockning klockade sönder sina system på grund att de inte kände till de här farorna med gå över vad ens system klarar av och idag är det säkrare att överklocka ett system då det finns olika skydd inbyggd på moderkorten och dess bios. Nu vet jag inte om det gäller just dig men så mycket mer tips kan jag inte ge dig mer än så via Internet.

/Saint25
      Stationär dator: AMD Athlon X2 4200+ l ASRock Dual-SATA2 - 939 l TwinMOS PC3200 2x1GB l Asus 7600GT 256MB l WD Raptor 36GB + Seagate 120GB l Tagan SuperRock TG400-U33II l Sweex MidiTower - modifierad l Windows XP Pro SP2 + Office 2003 l LG L245WP-BN.
      Extra + speldator - som är under uppbyggnad: AMD Phenom X3 8750BE (ska bytas ut under kommande vinter) l Asus M3A78-T AM2+ l G.Skill PC8500 4x2GB l XFX RADEON HD4870 XXX 1GB GDDR5 PCI-E l HDD - ? l Tagan SuperRock TG880-U33II l Tagan/Aplus Seenium MidiTower (liknar CoolerMaster CM590/CM690) - ska modiferas + lackeras l OS - ?

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Hunters avatar
      Reg.datum
      dec 2008
      Ålder
      52
      Blogginlägg
      1
      Rykteskraft
      7

Detta händer väldigt sällan. Det kan vara datorkrascher som orsakat detta. Nu har det hållit sig bra. SpinRite som AMD föreslog har jag hittat på nätet i lite olaglig version. Ska bränna in den och testa om den hittar nåt eller om det var tillfälligt. Det hände sedan jag hade Ubuntu installerat nu senaste gången. Inte så att Ubuntu kan sabba om man har en NTFS på ena disken?

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Ålder
      48
      Rykteskraft
      0

Ja, om det sker sällan är det mer svårtolkat om vad felkällan eller felkällorna kan vara med ditt system Hunter.

Med ett flertalet datorkrascher i allmänhet hos ett system kan ibland leda till olika fel i registret - filer/strängar kan skadas så att det försvårar läsningen eller inte alls.

Då du är inne på *nix och Ubuntu - nu är jag ingen expert på området, men finns det ett Microsoft OS installerat någonstans i systemet är det så skapat att det ska få första förtur vid t.ex. uppstart av en dator efter att bios har dragit i gång och andra OS, här - *nix kommer då i andra hand. Nu ska man kunna ställa in vilken prioritetsordning en start ska ske efter att moderkortets bios har gjort sitt. Men har man fått ett antal krascher kan startordningen skadas men även de filer som finns i respektive OS register som behövs vid uppladdningen av startfiler etc. som är ett känsligt kapitel för sig bara. I övrigt är det svårt att ge något mer allmänt svar via Internet då sådana nyckfulla och ibland svåra fel behöver man se på plats vad som händer med datorn. Jag har för mig att jag har läst någonstans på Internet att det allmänna rådet är att först installera Linux och sedan ett Microsoft OS, om man ska ha de bägge OS på en disk men olika partitoner - Obs! jag är dock inte hundra på det. Alternativet är att använda Linux/Ubuntu i botten och köra ett Microsoft OS virtuellt på den datorn för de Microsoft program man har och använder hos sig.

Hur som helst, bra om det nu tycks ha löst sig för dig för den här gången.

/Saint25
      Stationär dator: AMD Athlon X2 4200+ l ASRock Dual-SATA2 - 939 l TwinMOS PC3200 2x1GB l Asus 7600GT 256MB l WD Raptor 36GB + Seagate 120GB l Tagan SuperRock TG400-U33II l Sweex MidiTower - modifierad l Windows XP Pro SP2 + Office 2003 l LG L245WP-BN.
      Extra + speldator - som är under uppbyggnad: AMD Phenom X3 8750BE (ska bytas ut under kommande vinter) l Asus M3A78-T AM2+ l G.Skill PC8500 4x2GB l XFX RADEON HD4870 XXX 1GB GDDR5 PCI-E l HDD - ? l Tagan SuperRock TG880-U33II l Tagan/Aplus Seenium MidiTower (liknar CoolerMaster CM590/CM690) - ska modiferas + lackeras l OS - ?

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Hunters avatar
      Reg.datum
      dec 2008
      Ålder
      52
      Blogginlägg
      1
      Rykteskraft
      7

Citat Ursprungligen postat av Saint25
      Ja, om det sker sällan är det mer svårtolkat om vad felkällan eller felkällorna kan vara med ditt system Hunter.

Med ett flertalet datorkrascher i allmänhet hos ett system kan ibland leda till olika fel i registret - filer/strängar kan skadas så att det försvårar läsningen eller inte alls.

Då du är inne på *nix och Ubuntu - nu är jag ingen expert på området, men finns det ett Microsoft OS installerat någonstans i systemet är det så skapat att det ska få första förtur vid t.ex. uppstart av en dator efter att bios har dragit i gång och andra OS, här - *nix kommer då i andra hand. Nu ska man kunna ställa in vilken prioritetsordning en start ska ske efter att moderkortets bios har gjort sitt. Men har man fått ett antal krascher kan startordningen skadas men även de filer som finns i respektive OS register som behövs vid uppladdningen av startfiler etc. som är ett känsligt kapitel för sig bara. I övrigt är det svårt att ge något mer allmänt svar via Internet då sådana nyckfulla och ibland svåra fel behöver man se på plats vad som händer med datorn. Jag har för mig att jag har läst någonstans på Internet att det allmänna rådet är att först installera Linux och sedan ett Microsoft OS, om man ska ha de bägge OS på en disk men olika partitoner - Obs! jag är dock inte hundra på det. Alternativet är att använda Linux/Ubuntu i botten och köra ett Microsoft OS virtuellt på den datorn för de Microsoft program man har och använder hos sig.

Hur som helst, bra om det nu tycks ha löst sig för dig för den här gången.

/Saint25

Jag kör Windows XP x64 igen då jag inte fick Ubuntu att funka som jag ville. Det var bara en test för att kolla prestandan eller om den hittade all hårdvara, men jag tror inte den gjorde det. Det sägs att ATI drivrutinen till Linux inte är så bra som man önskar. Jag tyckte också att Ubuntu x64 gick segare än Windows

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Ålder
      48
      Rykteskraft
      0

Ja, det finns olika problem att lösa kvar i *nix-världen innan det kan bli en allvarlig konkurrent till Microsoft på skrivborden hos vanlige "Svenssons" datorsystem.

Men att också gå från Windows till *nix ska inte alltid vara en lätt övergång och ibland finns det olika brister i systemet t.ex. drivrutiner men bl.a. ATi har lyft sig en hel del på den punkten den senaste tiden med hjälp av AMD men det finns mer att göra på det området. Att t.ex. Ubuntu känns segare än Windows finns många olika orsaker till det bl.a. inställningar och fönsterhanteraren där Gnome är rätt krävande för ett datorsystem. Det finns olika versioner på Ubuntu med olika fönsterhanterare t.ex. Gnome, KDE, Xfce (som är den minst krävande av dem) och så finns det några till fönsterhanterare men även olika andra optimerade varianter baserat på Ubuntu. Även kärnan har sin roll i det hela och nu har det nyligen kommit ut en ny kärna men det finns ännu inte i den utgåva av dagens Ubuntu-versionerna som standard men kommer i senare utgåvor. Jag försöker lite då och då följa med lite vad som bl.a. skrivs/framkommer på olika sätt inom *nix-världen då jag tycker det är spännande att se utvecklingen i den. I dagsläget är det kanske inte ett fullgott alternativ för alla människors olika datorbehov mot vad som finns hos Microsoft men det görs framsteg då och då så att fler *nix varianter letar sig ut på skrivborden för vanliga arbetsdatorer. Som spelplattform kan det nog dröja länge än om det blir av fullt ut vill säga men olika spelutvecklare etc. har börjat titta på *nix och nya standarder inom *nix håller på att tas fram vilket underlättar kodandet för nya mjukvaror. Med mer standarder blir det också mer lättare för en användare att övervaka och göra olika egna inställningar i den *nix version som användaren använder utan att kännas som han/hon behöver vara en programmerare själv för att göra egna inställningar. Men den driftige datornörden och programmeraren kommer ändå börja med att gå djupare i ett operativsystem för egna anpassningar än vad den vanlige "Svensson" kommer i överlag att göra och kommer i många fall använda sig av en svårare *nix variant redan från början som anpassas efter det egna behoven. Så med tanke på en annan tråd i forumet så har Microsoft nu börjat oroa sig på allvar för bl.a. *nix-världens senaste utveckling och framgångar inom dator- och elektronikvärlden.

/Saint25

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Ålder
      48
      Rykteskraft
      0

Jag såg den här länken på Sweclockers - Windows 7 mörkar Ubuntu.
      -den tar upp problemet med Windows och *nix/Ubuntu vid installation samt ger en lösning på problemet.
      http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=869077

/Saint25

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      nov 2008
      Ålder
      25
      Blogginlägg
      29
      Rykteskraft
      0

Nästa gång några filer är oåtkomliga testa att stoppa i en Ubuntu Live skiva och flytta över dom till en annan hårddisk/partition alternativt. USB minne

Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
    • Du får inte posta svar
    • Du får inte posta bifogade filer
    • Du får inte redigera dina inlägg
    •  

Sökmotorkonsult