Resultat 1 till 9 av 9

DVD läsare sönder?

Detta är en diskussion som rör DVD läsare sönder? i Lagring-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Hejsan! Min DVD läsare på min bärbara har klyddat en längre tid. Under Vista krånglade den genom att försvinna från ...

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard DVD läsare sönder?

Hejsan! Min DVD läsare på min bärbara har klyddat en längre tid. Under Vista krånglade den genom att försvinna från systemet titt som tätt. Man såg bara hårddisken i den här datorn. DVD läsaren var försvunnen. Sen drog jag in Ubuntu det tog flera försök innan den ville läsa skivan men tillslut gick det.

Sen inne i Ubuntu funkade den i ca 2 veckor. Det var samma syndrom där ibland fanns den på systemet och ibland var den försvunnen. Men tillslut försvann den förgott. Så nu ser jag den aldrig i system/dator fliken i Ubuntu.

Jag stoppade i en skiva i den för två dagar sen då blinkade DVD läsar lampan ett par gånger och den knorrade till. Sen slutade den helt. Med andra ord den ville inte läsa skivan.

Vad tror ni kan ha hänt? Är den helt kaputt? Tror ni det hjälper om man tar ut DVD läsaren och dammsuger den och kopplar tillbaka den igen kan det hjälpa?

Jag hittade en guide här: How to disassemble HP Pavilion dv6500, dv6600, dv6700, dv6800 notebooks >> Inside my laptop

Steg 4 och 5 beskriver hur man monterar bort DVD läsaren. Det verkar ganska lätt.

Och om den är sönder var kan man köpa ny DVD läsare till en bärbar. Det är väl 2.5 tums som gäller där?
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

VIP Björn Bobergs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    5

Standard

Den är nog helt färdig.

En sån här bör passa om det nu är sata på den du har.

En annan med lite mer lagom pris http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=606011
    AMD to the end of my life <3

"People first, products and profit will follow" Jerry Sanders, one of the eight founder´s of AMD.

This IS SPARTA!

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Björn Boberg Visa inlägg
    Den är nog helt färdig.

En sån här bör passa om det nu är sata på den du har.

En annan med lite mer lagom pris Komplett.se - Sony Optiarc DVD±RW burner AD-7703S Slim
    Tack för svaret Björn! Snabb respons som vanligt här på forumet. Ja då får man väl satsa på en ny sen. Jag har inte riktigt ekonomin just nu. Ville mer se om det var som man befarade att den är kaputt. Undra hur DVD kompabiliteten är i Ubuntu? Det borde funka med vilken DVD läsare som helst tycker man.

Än en gång tack för svaret.
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.

VIP Björn Bobergs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    5

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
    Tack för svaret Björn! Snabb respons som vanligt här på forumet. Ja då får man väl satsa på en ny sen. Jag har inte riktigt ekonomin just nu. Ville mer se om det var som man befarade att den är kaputt. Undra hur DVD kompabiliteten är i Ubuntu? Det borde funka med vilken DVD läsare som helst tycker man.

Än en gång tack för svaret.
    Klart.

Men lilla pojke då, det är klart det gör. Det är ju Linux vi snackar om.
    AMD to the end of my life <3

"People first, products and profit will follow" Jerry Sanders, one of the eight founder´s of AMD.

This IS SPARTA!

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Slim varianten är du ska ha ja annars blir det problem att få in den . Har du testat att rengöra den med en sån där CD med borstar på? men å andra sidan om den försvinner från enhetshanteraren så måste det vara nåt annat fel. Kollat att kablarna sitter i som de ska?

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Tack för svaren Björn och Hunter!

Jag betalade 500 kronor för denna datorn och att en DVD läsare kan kosta över 500 kronor är ju sjukt dyrt! Visserligen har Komplett grejer men då måste man skaffa nytt konto där. Jag vill helst fortsätta att beställa på Inet fast deras Slim utbud är tunt och dyrt. Som tur är installerar man allt i Ubuntu utan att behöva använda DVD läsaren efter att man installerat själva operativet.

Hunter: Ja man ska kanske pröva att rycka ut den och plugga in kontakten igen? Undra om denna har Sata eller IDE anslutning? Oavsett blir det ingen ny DVD läsare jag har inte råd det blir för dyrt plus att det inte känns lönt med denna gamla burken. Den har ändå 3-4 år på nacken.

Jag får öppna upp den sen och kolla in DVD läsaren. Koppla ur den och sen koppla in igen och be för ett mirakel.

Registrerad användare Catalysts avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ålder
    18
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
    Tack för svaren Björn och Hunter!

Jag betalade 500 kronor för denna datorn och att en DVD läsare kan kosta över 500 kronor är ju sjukt dyrt! Visserligen har Komplett grejer men då måste man skaffa nytt konto där. Jag vill helst fortsätta att beställa på Inet fast deras Slim utbud är tunt och dyrt. Som tur är installerar man allt i Ubuntu utan att behöva använda DVD läsaren efter att man installerat själva operativet.

Hunter: Ja man ska kanske pröva att rycka ut den och plugga in kontakten igen? Undra om denna har Sata eller IDE anslutning? Oavsett blir det ingen ny DVD läsare jag har inte råd det blir för dyrt plus att det inte känns lönt med denna gamla burken. Den har ändå 3-4 år på nacken.

Jag får öppna upp den sen och kolla in DVD läsaren. Koppla ur den och sen koppla in igen och be för ett mirakel.
    Inte behöver du öppna hela datorn för att ta bort DVDn, bara att skruva loss en skruv och dra ut fanskapet.
    PS. Blä för HP dv6000, min gick sönder och tog med sig allt för mycket skolmaterial.
    | X3 720 | M4A785D-M Pro | HD5770 | 4 GB DDR2 | 250 GB HDD | TruePower 650 | P180 Mini | Win 7 Ultimate x64 |

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Catalyst Visa inlägg
    Inte behöver du öppna hela datorn för att ta bort DVDn, bara att skruva loss en skruv och dra ut fanskapet.
    PS. Blä för HP dv6000, min gick sönder och tog med sig allt för mycket skolmaterial.
    Jo såg det sen. Ja just det du hade också en sån innan. Nu har jag som tur är inget viktigt på denna. Används mest som surfburk/Lära sig Linux burk.

Batteriet är nere på 43.7% en USB port är sönder och nu har DVD läsaren pajat troligtvis.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Catalyst Visa inlägg
    Har du tagit ut hårddisken och kopplat in den i din stationära? Bootar den inte kan du alltid testa med en Ubuntu Live Skiva och ta ut det viktigaste till ett USB-minne eller flytta över det till en annan hårddisk

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website