• You have 1 new Private Message Om du inte är medlem på AMD Forum har du ett nytt privat meddelande som väntar på dig. För att kunna läsa detta måste du registrera dig här.
  • Amused
  • Angry
  • Annoyed
  • Awesome
  • Bemused
  • Cocky
  • Cool
  • Crazy
  • Crying
  • Depressed
  • Down
  • Drunk
  • Embarrased
  • Enraged
  • Friendly
  • Geeky
  • Godly
  • Happy
  • Hateful
  • Hungry
  • Innocent
  • Meh
  • Piratey
  • Poorly
  • Sad
  • Secret
  • Shy
  • Sneaky
  • Tired
  • Wtf
  • Resultat 1 till 4 av 4

Föra över data från en intern hårddisk till en annan

Detta är en diskussion som rör Föra över data från en intern hårddisk till en annan i Lagring-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Om jag skaffar en andra intern hårddisk, kan jag då bara föra över ALLT inkl. operativsystem m.m till den nya ...

Admin
      is active

I am:
      Cool

Daniel Anderssons avatar
      Reg.datum
      sep 2008
      Blogginlägg
      35
      Rykteskraft
      10

Standard Föra över data från en intern hårddisk till en annan

Om jag skaffar en andra intern hårddisk, kan jag då bara föra över ALLT inkl. operativsystem m.m till den nya hårddisken på något smidigt sätt? Jag vet ju såklart hur man kopierar enstaka filer men hur gör jag om jag vill flytta över allt som finns på den ena hårddisken till den andra?

//AMD

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Hunters avatar
      Reg.datum
      dec 2008
      Ålder
      52
      Blogginlägg
      1
      Rykteskraft
      7

Standard Re: Föra över data från en intern hårddisk till en annan

Finns väl en inbyggd funktion i Windows för det? eller så är det programmet inte till det. För det var väl inte en Ghost backup du menade antar jag. Jag vet dock inte vad Disk to Disk gör i Ghost eftersom jag bara kört Disk to Image, du kan ju testa
      CPU: AMD Phenom II 955BE 3.61GHz Quad Core|Moderkort: ASUS 790FX M4A79T Deluxe|Minne: OCZ AMD Black Edition DDR3 12800 1600MHz 4GB (2x2GB)|Grafikkort: Sapphire HD5870 1GB GDDR5 RAM|Operativsystem: Windows XP x64 och Linux Mint 10.10 x64

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      dec 2008
      Ålder
      63
      Rykteskraft
      0

HD Clone Free Edition för möjligheten att flytta med sig samtliga program och andra typer av filer, även sådana som är gömda av operativsystemet, till en ny dator.

Det 4 megabyte stora programmet skapar en bootbar cd-skiva alternativt diskett. Sätt den i datorn för att starta kopiering – som i gratisversionen av HD Clone sker med en hastighet på upp till 300 megabyte per minut.

HD Clone fungerar på ide-, ata- och sata-anslutna hårddiskar. Programmet körs under ett eget operativsystem. Det kan därför bli problem med usb-anslutna tillbehör, i alla fall om de inte installeras innan detta kopieringsverktyg startas.
      Kollar du inte den förnämliga tråden om gratisprogram?
      http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Ålder
      51
      Rykteskraft
      0

Det är bara ett par saker man ska ha klart för sig:
      Handlar det om att klona (skapa en exakt kopia av) en hårddisk eftersom den ska sitta i samma system så är det en sak, ska hårddisken med data flyttas till en annan maskin är det en helt annan. Alla moderkort mm är unika så att flytta ett fungerande operativsystem till en annan dator fungerar inte. Det blir många fel och man tvingas till slut installera om Windows för att få det att fungera.
      Klona till en ny disk fungerar, då kan de verktyget HDClone fungera.

Personligen för jag endast över vad jag tycker är viktig data, alltså mina dokument, bilder, favoriter, signaturer, certifikat mm.
      Jag föredrar en helt ren nyinstallation för att få datorn (windows) kännas nyinstallerad och fräsch eftersom med tiden blir Windows segare pga alla anpassningar, temp-filer som växer mm. Där har andra operativsystem en fördel över Windows, som har en bättre hantering och indexering av inställningar än Windows som verkar integrera detta med Windows-kataloger, system-kataloger, temp-kataloger etc.

Eftersom jag jobbar mycket med att flytta och rädda data så föredrar jag någon form av adapter, antingen en docka som jag har köpt hem eller som på jobbet en multifunktionsadapter som passar på alla diskar från ATA, SATA, 3.5", 2.5" etc.

Hemma byte jag dock disk för operativsystemet genom att skaffa en större och knuffa min lagringsdisk ner ett snäpp (som blev ny system-disk) och den större som ny lagringsdisk.
      Men det blev en massa pyssel och kopiering fram och tillbaka tycker jag.
      /Vulture
      Antec Nine Hundred | Corsair VX450W |WD Caviar Green 500/640GB

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
    • Du får inte posta svar
    • Du får inte posta bifogade filer
    • Du får inte redigera dina inlägg
    •  

Sökmotorkonsult