Resultat 1 till 10 av 10

Sorglig erfarenhet av RAID med AMD.

Detta är en diskussion som rör Sorglig erfarenhet av RAID med AMD. i Lagring-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; Fick hem mina 4 diskar idag, Hitachi 1Tb styck. Har tänkt köra dem i 2xraid0 men det blev bara problem... ...

Registrerad användare Sir AMDs avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    41
    Rykteskraft
    0

Thumbs down Sorglig erfarenhet av RAID med AMD.

Fick hem mina 4 diskar idag, Hitachi 1Tb styck.
    Har tänkt köra dem i 2xraid0 men det blev bara problem...

Gick till Gigabytes sida, laddade ner drivrutinerna.
    Startade om datorn, konfigurering "lätt som en plätt" och två RAID0r syntes stolt. I med W7-skivan och inga diskar syntes. Väljer "Ladda drivrutiner", hänvisar till min USB-sticka, x64-drivisarna... Nada, inget kommer upp... Man ska använda signerade drivrutiner säger Windows. Felsöker i ca en timma, omstarter/Installationer osv, ingen förbättring...
    Hämtar drivrutiner direkt från AMD, samma sak med dessa då de är identiska.

Testar "för skojs skull" x86-drivrutinen och vips, trots samma klagomål om signering så visar sig diskarna... Men vad faan tänker jag men blir samtidigt glad och skriker nästan "äntligen!".
    W7 installerar sin första fas, omstart sker, BSOD. Denna känner jag igen sedan tidigare, drivutinerna som är fel/inte finns...
    Håller på ett par timmar till fram och tillbaka tills jag tänker på Vista och sedan uppgradering därifrån!

In med den skivan, square one again.
    Samma här, vill inte ta x64-drivisen eller ja, den hittar den men den är inte signerad tydligen vilket resulterar i en vitt tomt fönster där diskarna ska radas upp...
    Testar x86-drivisen här med och det visar sig också och installationen påbörjas trots osignerad drivrutin och fullföljs faktiskt hela vägen. Yes, Vista installerat!
    Försöker nu installera W7 över Vista direkt, får tillsägelsen att jag inte kan installera ett x64 på en x86-installation... Nu är det ju så att bägge OS:en är x64...

Blir så förbannat trött, spenderat en dag nu med detta...

För Ironins skull: Tips någon? :?
    Gigabyte MA-GA790X-UD4, 9950BE, 4x2Gb Corsair800, Powercolor 5770
    Aldrig ägt eller köpt en Intelrigg i mitt 40-åriga liv.

Bulldozers do tear down Bridges...

Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    41
    Rykteskraft
    0

Standard Re: Sorglig erfarenhet av RAID med AMD.

Kolla sista inlägget i denna tråd, samma problem för honom.http://forums.pcper.com/showthread.php?t=464112

Supermoderator Johan Häggbloms avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Jag skaffade helt nyligen RAID 1 med två diskar på mitt Gigabyte GA-MA78G-DS3H och det gick bra. Det enda var att jag fick ställa in SATA-portarna 4 och 5 på IDE Mode för att Windows Vista-installationen skulle hitta DVD-brännaren så jag kunde ladda drivrutinerna. När jag hade gjort det så fungerade allt perfekt. Tråkigt att det inte fungerar för dig dock. Har du testat att bocka ur rutan där det står "Visa endast drivrutiner som är kompatibla med min hårdvara" (eller nåt liknande) i Windows-installationen?

Mvh Johan
    Även kallad lbs129 | Stolt Opera-användare | Supermoderator och korrekturläsare
    Stationär: AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD 770, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair XMS2 PC6400 8 GB, WD Caviar Blue SATA-II 2*640 GB RAID 1, Windows Vista Home Premium 64-bit
    Extra/HTPC: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0 GHz, Asus A8N-SLI, nVidia nForce 4 SLi, Asus EN6600GT Top, Kingston ValueRAM PC3200 2GB, Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 500 GB, Varierande OS

Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    41
    Rykteskraft
    0

Citat Ursprungligen postat av lbs129
    Har du testat att bocka ur rutan där det står "Visa endast drivrutiner som är kompatibla med min hårdvara" (eller nåt liknande) i Windows-installationen?

Mvh Johan
    Jupp, tar jag bort bocken så får jag ca 20 alternativ på samma drivrutiner, tre stycken olika (Sata, RAID, ACHI), ingen fungerar...

Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    41
    Rykteskraft
    0

Jag skaffade helt nyligen RAID 1 med två diskar på mitt Gigabyte GA-MA78G-DS3H och det gick bra. Det enda var att jag fick ställa in SATA-portarna 4 och 5 på IDE Mode för att Windows Vista-installationen skulle hitta DVD-brännaren så jag kunde ladda drivrutinerna. När jag hade gjort det så fungerade allt perfekt. Tråkigt att det inte fungerar för dig dock. Har du testat att bocka ur rutan där det står "Visa endast drivrutiner som är kompatibla med min hårdvara" (eller nåt liknande) i Windows-installationen?

Mvh Johan
    Förresten, Är du säker att du andrade till "IDE" i BIOS på 4:an och 5:an? Tetat det också utan förbättring men att jag frågar är för att i manualen här: http://europe.giga-byte.com/FileList/Ma ... -ud4-e.pdf På sidan 74 så säger de att det ska stå som SATA...

Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Hej!

Jag har ju inte samma moderkortsmodell som du, bara att det är från samma tillverkare. Jag har de hårddiskarna som jag kör i RAID på SATA-portarna 0 och 1. Sedan har jag en hårddisk till på SATA-port 2 och DVD-brännaren på SATA-port 4. Port 0 till 3 är inställda på RAID mode medan port 4 och 5 är satta på IDE mode. Anledningen till att jag använder IDE mode till DVD-brännaren är att annars hittade inte Windows Vista-installationen den när jag valde Bläddra och skulle leta upp drivrutinerna. Med DVD-brännaren i IDE mode var det bara att bläddra fram till rätt drivrutiner (x64 för mig) och installera som vanligt utan något krångel alls. Tyvärr vet jag inte vad som kan vara fel för dig. Du kan ju maila till Gigabytes support och fråga vad de kan göra. Jag har ganska bra erfarenhet av dem (jag har frågat om några BIOS-uppdateringar). Du kan ställa din fråga här:
    http://ggts.gigabyte.com.tw/

Mvh Johan
    Stationär: AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD 770, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair XMS2 PC6400 8 GB, WD Caviar Blue SATA-II 2*640 GB RAID 1, Windows Vista Home Premium 64-bit
    Extra/HTPC: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0 GHz, Asus A8N-SLI, nVidia nForce 4 SLi, Asus EN6600GT Top, Kingston ValueRAM PC3200 2GB, Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 500 GB, Varierande OS

Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    41
    Rykteskraft
    0

Hej!

Jag har ju inte samma moderkortsmodell som du, bara att det är från samma tillverkare. Jag har de hårddiskarna som jag kör i RAID på SATA-portarna 0 och 1. Sedan har jag en hårddisk till på SATA-port 2 och DVD-brännaren på SATA-port 4. Port 0 till 3 är inställda på RAID mode medan port 4 och 5 är satta på IDE mode. Anledningen till att jag använder IDE mode till DVD-brännaren är att annars hittade inte Windows Vista-installationen den när jag valde Bläddra och skulle leta upp drivrutinerna. Med DVD-brännaren i IDE mode var det bara att bläddra fram till rätt drivrutiner (x64 för mig) och installera som vanligt utan något krångel alls. Tyvärr vet jag inte vad som kan vara fel för dig. Du kan ju maila till Gigabytes support och fråga vad de kan göra. Jag har ganska bra erfarenhet av dem (jag har frågat om några BIOS-uppdateringar). Du kan ställa din fråga här:

Mvh Johan
    Tack för länken, skrivit till dom, vi får väl se när de svarar...

Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Citat Ursprungligen postat av Sir AMD
    Hej!

--klipp--

Mvh Johan
    Tack för länken, skrivit till dom, vi får väl se när de svarar...
    Du bör få svar inom några arbetsdagar i alla fall, för det har jag fått de flesta gånger som jag har kontaktat dem.

Mvh Johan

Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    41
    Rykteskraft
    0

Du bör få svar inom några arbetsdagar i alla fall, för det har jag fått de flesta gånger som jag har kontaktat dem.

Mvh Johan
    Fick svar nu, inget som löser problemet dock...

Jag skrev detta:

I purchased 4 Hitachi Deskstar 1Tb each. Want to run them in RAID 0 on my motherboard. Everything works fine, I making two arrays as I want to (2x2 RAID 0). It is until I reach the harddisk section on the Windows 7 x64 installation CD the problem starts... It wont accept the driver which I have on an USB-stick, says it is "unsigned".
    I´ve populated all of my SATA, 4 Hitachi 1 TB, one Samsung 500Gb and the last one is another Hitachi at 320Gb.
    The drivers I tryed with is the ones on your download section but also the ones on AMD´s site, no one works.
    I am quite familiar with softraid since I been using it for years now but never experienced a problem like this before...

Please send me any advice on how to proceed or maybe another driver.

Thank You.
    GB svar:

You can install the unsigned drivers anyway, it’s only a warning. We don’t have any newer drivers from AMD/ATI yet.
    Svarade på svaret:

Hi again.

I am not given the possibility to make a choise here, Windows 7 is telling me that the driver isn´t signed and that´s the end of the installation.
    No HDD-drives show´s up in the drivers window and therefor it is of course impossible to continue installation....

Hoping for a solution.
    Svarar de i tråden eller måste man maila dem från samma frågeformulär som man gjorde första gången?

Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Hej!

Synd att det inte löste sig, men det blir intressant att se vad de svarar på ditt svar. De svarar i samma tråd igen och du får ett mail när de har gjort det.

Mvh Johan

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website