Kommer hem från jobbet. Sätter igång datorn och väl inne i Windows får jag ett meddelande om att jag inte har tillgång till Internet. Orsaken är tydligen att nätverkskortet inte har någon drivrutin. Jaha det var ju en trevlig överraskning eftersom jag inte avinstallerat någon drivrutin. Provar att starta om datorn. Fortfarande samma fel. Provar att starta om datorn ännu en gång. Ingen förändring. Drivrutinen är verkligen borta. Puts väck.
Jaha då får jag väl ta och installera om den då helt enkelt. Sätter i skivan med drivrutiner från moderkortstillverkaren ASUS men där får jag inte mycket hjälp eftersom den totalvägrar att starta i Windows 7. Den är helt anpassad till Windows Vista. Trevligt. Påminner mig om alla spel jag har som ligger i min skrivbordslåda som vägrar fungera i Windows 7 men som fungerade alldeles utmärkt i Vista.
Kan installationsskivan från Microsoft med Windows 7 hjälpa mig att installera om denna drivrutin kanske? Tydligen inte. Den vill bara hjälpa mig med att installera om Windows 7 vilket jag inte alls är intresserad av. Finns inte ens något reparationsalternativ vilket fanns i XP. De kanske har lagt upp det på något annat sätt i Windows 7 vad vet jag.
Provar starta datorn i felsäkert läge med nätverksstöd. Fortfarande ingen drivrutin. Vid det här laget är jag ganska irriterad. Den enda lösningen jag ser för tillfället är att i morgon på jobbet ladda ned drivrutinerna från ASUS hemsida för Windows 7. Jag stänger nu av datorn.
Efter en halvtimme provar jag att sätta igång datorn igen. Och det är nu det mest fantastiska inträffar. Internet fungerar! Och ja, drivrutinen är installerad. Vad trevligt! Hur kom den tillbaks liksom? Helt otroligt. Går det att lita på sin egen dator efter en sån händelse?

LinkBack URL
About LinkBacks

Svara med citat

Bokmärken