Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Kan man lita på sin egen dator?

Detta är en diskussion som rör Kan man lita på sin egen dator? i Stationära datorer (felsökning och köpråd)-forumet, som är en del av System-kategorin; Kommer hem från jobbet. Sätter igång datorn och väl inne i Windows får jag ett meddelande om att jag inte ...

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard Kan man lita på sin egen dator?

Kommer hem från jobbet. Sätter igång datorn och väl inne i Windows får jag ett meddelande om att jag inte har tillgång till Internet. Orsaken är tydligen att nätverkskortet inte har någon drivrutin. Jaha det var ju en trevlig överraskning eftersom jag inte avinstallerat någon drivrutin. Provar att starta om datorn. Fortfarande samma fel. Provar att starta om datorn ännu en gång. Ingen förändring. Drivrutinen är verkligen borta. Puts väck.

Jaha då får jag väl ta och installera om den då helt enkelt. Sätter i skivan med drivrutiner från moderkortstillverkaren ASUS men där får jag inte mycket hjälp eftersom den totalvägrar att starta i Windows 7. Den är helt anpassad till Windows Vista. Trevligt. Påminner mig om alla spel jag har som ligger i min skrivbordslåda som vägrar fungera i Windows 7 men som fungerade alldeles utmärkt i Vista.

Kan installationsskivan från Microsoft med Windows 7 hjälpa mig att installera om denna drivrutin kanske? Tydligen inte. Den vill bara hjälpa mig med att installera om Windows 7 vilket jag inte alls är intresserad av. Finns inte ens något reparationsalternativ vilket fanns i XP. De kanske har lagt upp det på något annat sätt i Windows 7 vad vet jag.

Provar starta datorn i felsäkert läge med nätverksstöd. Fortfarande ingen drivrutin. Vid det här laget är jag ganska irriterad. Den enda lösningen jag ser för tillfället är att i morgon på jobbet ladda ned drivrutinerna från ASUS hemsida för Windows 7. Jag stänger nu av datorn.

Efter en halvtimme provar jag att sätta igång datorn igen. Och det är nu det mest fantastiska inträffar. Internet fungerar! Och ja, drivrutinen är installerad. Vad trevligt! Hur kom den tillbaks liksom? Helt otroligt. Går det att lita på sin egen dator efter en sån händelse?

Registrerad användare Kristers Bensins avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

jag har haft liknande problem med win7/vista, det känns som att filsystemet bara inte vill efter ett tag. Nu senast vägrar MSI afterburner, som fungerat och andvändts i flera månader. Jag skulle villja se microsoft låta oss få välja filsystem, skulle ha bytt till ext 4 på direkten. Men mina problem kan lika gärna vara relaterade till mina seagate hårddiskar som jag redan bytt ut en gång eller skit i afterburner.
    CPU: Athlon II X4 620 @ 3.25 GHz + Zalman CNPS 9900 MAX Minne: 4GB DDR3 Crucial BallistiX @ 1333 MHz CL6 GPU: 2X HD 5770 1GB GDDR5
    Mobo: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P HDD: 1+ 1 TB Samsung F3 Raid 0 Chassi: Silverstone Raven RV02-E Nätdel: Cooler Master Silent Pro 850W
    Kolla gärna in mitt hembio krypin

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Ja, datorer är ett mysterium. Själv skulle jag installera ett spel för några dagar sedan. Så kom det upp en skylt som sa nåt typ att jag inte hade nån disk, alltså C: och ibland blev det att jag hade för lite plats trots att jag bara har använt 38GB av 500GB. Men om jag inte hade haft en hårddisk så skulle inte windows funkat heller vilket det gjorde. Felet försvann efter att jag defragmenterat hårddisken. Mycket skumt var det i alla fall

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Jag ser en gemensam nämnare här!

WINDOWS!
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Rätt! sånt händer aldrig i Linux

Linuxfantast PsynoKhi0s avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Rykteskraft
    2

Standard

Daniel, om detta inträffar igen rekommenderar jag att du startar datorn med en liten LiveCD typ Puppy eller PartedMagic. För att se om hårdvaran fortfarande har problem i ett annan miljö.
    Eller kanske följde en sådan "Instant-On" med ditt moderkort?

PE Build kan vara bra för att köra offline hårddiskkontroll.
    För att defragmentera kör jag MyDefrag annars. Det kan ta sin lilla tid men när det väl är klart sitter allt snyggt och prydligt på NTFS-partitionen Ett alternativ är Piriforms program (samma företag som utvecklar CCleaner).

Själva datorn kan man nog lita på... Nollor och ettor, ja eller nej, funkar eller funkar inte, rak på sak! Jag skulle utpeka en annan syndabock

Linuxfantast PsynoKhi0s avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Rykteskraft
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Rätt! sånt händer aldrig i Linux
    Linux skyddar inte mot ouppmärksamma användare
    När jag bytte moderkort så ställde jag CMOS-klockan fel, och openSUSE vägrade starta Jag fick bara en fin root-prompt med "filsystemkontrollen misslyckades".
    Vilket iofs var tekniskt sett bra, operativsystemet gick automatiskt i "read only"-läge. Jag blev dock lite kallsvettig innan jag insåg var felet låg ^^

Registrerad användare mjaas avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    22
    Rykteskraft
    0

Standard

Min laptop litar jag inte på för fem öre. Det är alltid nåt skit med den.

Stationära har dock funkat sjukt bra senaste halvåret. Den litar jag på till fullo! Snabb stadig och kan faktiskt inte komma på någon incident alls!

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Nu kommer jag med ett lite mer utförligare svar.

I Windows är det väldigt enkelt att få saker kompatibla. Även om jag tycker att kompabiliteten är sämre i Windows 7 än Windows XP.

I Linux/Ubuntu är det okej kompabilitet. Har hänt att man får terminal krångla för att få saker att fungera inte särskilt användarvänligt i den bemärkelsen.

Däremot kan en sak i Windows som i Daniels fall helt plötsligt sluta fungera mellan en avstängning och uppstart. Jag har varit med om det själv!

Sånt här händer aldrig med Ubuntu. Möjligtvis att operativet kan få en liten bugg ibland det är dock ytterst sällan.

Med andra ord:

Windows skapar ofta problem till en av sig själv.

Ubuntu gör detta väldigt sällan.

Min analys av detta.
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av PsynoKhi0 Visa inlägg
    Daniel, om detta inträffar igen rekommenderar jag att du startar datorn med en liten LiveCD typ Puppy eller PartedMagic. För att se om hårdvaran fortfarande har problem i ett annan miljö.
    Eller kanske följde en sådan "Instant-On" med ditt moderkort?

PE Build kan vara bra för att köra offline hårddiskkontroll.
    För att defragmentera kör jag MyDefrag annars. Det kan ta sin lilla tid men när det väl är klart sitter allt snyggt och prydligt på NTFS-partitionen Ett alternativ är Piriforms program (samma företag som utvecklar CCleaner).

Själva datorn kan man nog lita på... Nollor och ettor, ja eller nej, funkar eller funkar inte, rak på sak! Jag skulle utpeka en annan syndabock
    Jag använder Piriforms defragprogram Defraggler som det heter

Citat Ursprungligen postat av PsynoKhi0 Visa inlägg
    Linux skyddar inte mot ouppmärksamma användare
    När jag bytte moderkort så ställde jag CMOS-klockan fel, och openSUSE vägrade starta Jag fick bara en fin root-prompt med "filsystemkontrollen misslyckades".
    Vilket iofs var tekniskt sett bra, operativsystemet gick automatiskt i "read only"-läge. Jag blev dock lite kallsvettig innan jag insåg var felet låg ^^
    Kanske bra mot hackare då som inte heller kommer in . Varje gång du åker bort så kan du ställa klockan fel ifall du skulle få inbrott

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website