Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

ny ws/uppgradering av den gammla

Detta är en diskussion som rör ny ws/uppgradering av den gammla i Stationära datorer (felsökning och köpråd)-forumet, som är en del av System-kategorin; ja, det var ett tag sedan jag skrev här senast, men tänkte ta och diskutera lite om vad som kan ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    apr 2009
    Rykteskraft
    0

Standard ny ws/uppgradering av den gammla

ja, det var ett tag sedan jag skrev här senast, men tänkte ta och diskutera lite om vad som kan tänkas vara bäst. för att få lite andra synpunkter på saken.

det är alltså så att min huvud workstation börjar kännas allt mer slö (och min andra rigg skulle kunna behöva lite coola komponenter från min ws) så tänkte ta och investera i lite nytt. tänkte förvisso knappast beställa imorrn, iom det osäkra läget kring bulldozers framtida prissättning, men tänkte ändå börja filosofera på saken.

det jag har nu är ivf:
    msi k9af-cf
    phII 720
    3 gb ram (alldeles för lite)
    4770/5750 (en sitter i en av mina datorer, en i den andra, dvs jag kan byta dem emellan varandra lite hursom)
    8400 gs
    tagan 500w modulärt
    1 tb + 250 gb + 250 gb
    som sitter monterat i ett custombygge, med ganska så löjligt bra kylning.

jag gör allt man kan göra och lite till, även om spelandet är ganska begränsat till äldre titlar såsom wc3 och source baserade saker.

värt att nämna är att jag för tillfället använder 4 skärmar, därav det extra grafikkortet.

men det jag anser mig behöva är altså ny cpu, mobo och minnen. min plan det senaste halvåret har ju varit att köra en bulldozer, men eftersom de har problem att hänga med i så mycket men fortfarande kostar som tusan så känns det mer värt att köpa en phII x6 eller kanske en Llano. men vad säger ni, tror ni att bsod problemet kan lösas med bulldozer samtidigt som priserna droppas kraftigt, eller är det ovärt? kan jag köra något slags hybridläge med en Llano, och på så vis få en rigg som blir grymt tyst i idle? ska som sagt inte betälla imorrn, så lite tankar kring det mesta är viktigt
    Less is More

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

Hur länge kan du vänta med uppgraderingen? Det har sagts att Trinity (uppföljaren till Llano) ska släppas tidigt under nästa år och den skulle nog passa dig bra. I annat fall misstänker jag att AMD kommer justera priserna på flera processormodeller nedåt den närmaste tiden och då kanske en FX-8120 kan vara intressant? Eller en Phenom II X6 1100T? Är du även intresserad av att uppgradera på grafiksidan så kommer ju Radeon HD 7000-serien släppas snart också.

Vad gäller FX-serien är jag övertygad om att mjukvaran den kommande tiden kommer optimeras allt eftersom för att dra nytta av processorernas nya instruktioner.

Registrerad användare
    Reg.datum
    apr 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

att vänta till nästa år känns tungt, men det ska väll kanske inte uteslutas. 8120 är ju den jag hoppas på ska sänkas ganska ordentligt, men om det skulle vara så att det verkligen är processorn som får datorn att bsoda vid några steamspel så känns det dumt att lägga massa pengar på en sådan inann man vet att problemet är löst. jag har funderat en del mellan 1090 och 1055, men kan inte riktigt bestämma mig. 1100 känns som ett förlitet hopp från 1090 prestandamässigt men för stort kostnadsmässigt för att det ska vara värt.

7000 serien kan ju kanske vara intresant, men det går ju att byta till oavsett vad jag väljer i övrigt, så det får man väll se när den kommer. den ska väll iofs vara bättre i olika saker där den delvis kan ersätta processorn, och skulle det visa sig vara an enorm fördel i java baserade program kan det vara intresant. (gör en del jobb i java)

men ska googla upp trinity, 6 kärnor känns ju dock som något av ett krav. nog för att bulldozerkärnorna inte går att jämföra med vanliga kärnor, men den brukar ju fortfarande kunna prestera ut ph2 iflertrådade saker.
    Less is More

Registrerad användare
    Reg.datum
    apr 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

kollade upp trinity och har funderat lite. iom att trinity enbart är en bulldozer med inbyggd gpu så skippar jag den, mer värt att vänta på 2nd gen bulldozer om jag ska vänta liksom.

annars så börjar det luta allt mer åt buldozer. den kommer ju knappast bli sämre än vad den är, utan med nya uppdateringar enbart bättre. och i riktigt flertrådade program (framtidens program kör den ju över allt motstånd). får förvisso vänta på prissänkningarna som jag antar kommer såfort som det börjar komma ut prollar i lagren. nån som har koll på är 2nd gen bulldozer kommer? kanske ska vänta på den ist?
    Less is More

Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

Citat Ursprungligen postat av Alibababert Visa inlägg
    kollade upp trinity och har funderat lite. iom att trinity enbart är en bulldozer med inbyggd gpu så skippar jag den, mer värt att vänta på 2nd gen bulldozer om jag ska vänta liksom.

annars så börjar det luta allt mer åt buldozer. den kommer ju knappast bli sämre än vad den är, utan med nya uppdateringar enbart bättre. och i riktigt flertrådade program (framtidens program kör den ju över allt motstånd). får förvisso vänta på prissänkningarna som jag antar kommer såfort som det börjar komma ut prollar i lagren. nån som har koll på är 2nd gen bulldozer kommer? kanske ska vänta på den ist?
    Trinity kommer bygga på andra generationens Bulldozer - Piledriver. Det är mycket riktigt en APU med inbyggd GPU. Jag rekommenderade den i mitt tidigare inlägg till dig då du inte verkar vara någon "hardcore gamer". Jag tror den skulle passa dig bra. Fortfarande är det ju dock så att vill man ha absolut topprestanda är det vanlig processor och dedikerat grafikkort man ska satsa på. Däremot tror jag AMD med Trinity kommer ta ett ordentligt kliv framåt prestandamässigt i APU-sammanhang.

Innan Vishera släpps (Zambezis efterträdare) kommer AMD komma ut med fler FX-modeller i den nuvarande generationen Bulldozer. En av dessa blir FX-8170. Dessutom kommer Trinity hinna lanseras innan dess. Tror inte du ska räkna med att Vishera släpps innan tredje kvartalet 2012. Du bör ställa dig frågan hur länge du är beredd att vänta och sedan fatta ett beslut efter det.

Registrerad användare
    Reg.datum
    apr 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

kommer trinity ha 8 piledriver kärnor då? är visserligen inte en hardcoregamer i den vanliga meningen, men vill kunna ha en dator som ger möjlighet åt mycket multitasking.

ivf så lär jag ju vänta tills bulldozer kommer ned i pris inann jag bestämmer mig
    Less is More

Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

kommer trinity ha 8 piledriver kärnor då? är visserligen inte en hardcoregamer i den vanliga meningen, men vill kunna ha en dator som ger möjlighet åt mycket multitasking.

ivf så lär jag ju vänta tills bulldozer kommer ned i pris inann jag bestämmer mig
    Om AMD inte har ändrat något sedan föregående roadmaps så kommer Trinity ha mellan två och fyra piledriverkärnor.

Registrerad användare
    Reg.datum
    apr 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

det känns ju som om att "gamla" bulldozer kommer vara märkbart bättre i flertrådat då. kommer piledriver ( den utan gpu, som ska ersätta bulldozer) vara till am3+ eller blir det en ny sockel?

visserligen så lär det ju gå att köra trinity semipassivt, vilket skulle kunna vara ytterst intresant egentligen. å andra sidan, de stora fördelarna med trinity ( och hela apu konceptet) är ju att den är förhållandevis liten.men att köra på en dator med mitx mobo när man har nästan 100" skärmyta känns onödigt
    Less is More

Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

kommer piledriver ( den utan gpu, som ska ersätta bulldozer) vara till am3+ eller blir det en ny sockel?
    Vishera som efterträder nuvarande Zambezi kommer att ha likadan sockel, dvs. AM3+. Förstår om vissa tycker det är rörigt med alla kodnamn. Zambezi och Vishera är processorer för skrivbordsdatorer som har x86-kärnor baserade på Bulldozerarkitekturen. Zambezi har första generationen som kort och gott heter Bulldozer och Vishera har andra generationen Bulldozer som heter Piledriver.

Registrerad användare
    Reg.datum
    apr 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

ja, lite rörigt med namnen är det allt, men brukar kunna koppla vishera till 2nd gen bulldozer, men om nån frågar vad 2nd gen bulldozer heter kommer jag stå där som ett frågetecken. men men, iom att bulldozer inte kommit i lager ännu så antar jag att prissänkningarna fortfarande ligger i framtiden. datorn jag har nu har ju inte brytit ihop än, däremot känns det som jag har väldigt för lite med ram. en tanke jag har fått är ju att enbart uppgradera till am3+, och fortsätta med min 720 prolle, men det känns som mycket pengar för lite skillnad.

en sak jag börjat tänka på nu är att det kanske inte vore så dumt med att byta andra grejjer också. nytt chassi skulle vara kul tex. även ssd kan ju vara intresant. iom att det är en arbetsstation så är det ju mycket mer än antalet fps som visas i ena hörnet som gäller.

jag börjar arbeta i mitten av november (utöver studerandet) så kommer därmed få en hyfsat god budget att röra mig inom. vill inte slösa pengar i onödan, men kommer ju ha råd att kosta på mig nåt.

iofs skulle jag ju kunna köpa en am3+ mobo med ddr3 minnen nu, och sedan processor senare. om vishera kommer till am3+ kan jag ju skaffa den när den kommer, ifall prissänkningarna på bulldozer uteblir.
    Less is More

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website