Tjabba!

min pc uppför sig mysco. Får slumppmässiga låsningar. Spelar ingen roll om jag gör något krävande eller om datorn står helt idle. När datorn låser sig funkar det på följande sätt. Bilden fryser helt (går inte att röra musen eller komma åt enhetshanteraren) jludet tvär dör (hackar inte /laggar inte) det blir bara tyst. Om jag låter datorn vara kan den stå i det läget hur länge som hälst. Det ända jag kan göra är att bryta strömen (reset knappen / hålla in power / dra ur sladden)

Det konstiga är att detta händer bara när datorn har varigt av en stund. har inge mine av att detta händer efter reboot (kan ha fel). Efter en låsning när jag har bootat om systemet värkar det funka stablilt utan att det fryser.

Jag har felsökt lite. Började med att formatera + fresh install av windows då jag i samma veva tankade alla senaste drivrutiner.Har erfarenhet av att låsningar så här brukar vara problem med ram eller hdd.

Därför tästade jag mina minnen med memtest86. Det är nu jag baörgar bli väldigt förvirrad jag har 3 stickor av 1gig ddr3. Jag har fått error på alla 3 i alla 4 portarna. tästade ett minne åt gången. Men alla minnen har också gått igenom minst 7 gånger. lämnade memtest på under natten utan error. Så jag tästade med andra minnen men fick endå låsning.så jag skulle nästan vilja utesluta att det inte är minnena det är fel på.

har kört hdtune på hårdisken (har 3st men kopplat ur dom andra 2 för att minnimera det som kan vara fel) hdtune tyckte allt värkade vara i sin ordning. Där av har jag svårt att tro att det är nott med hårdisken.

värkar inte vara värme häller har känt på allt och är inte speciellt varmt alls.Det enda som blir lite varmt är grafikortet. Men det har alltig varigt så och är ganska normalt. Cpun gick som max upp i 63grader. städar ofta bort damm kan jag tillägga.

Har också kört prime95 över en hel natt utan några problem.

har provat att kopla ur allt annat som inte är nödvändigt pci kort,frontpanel usb,cdrom etc.

jag har uppdaterat bios för inte så länge sen (kanske ett halvår sen). Datorn har inte krånglat före eller effter det. Den börgade krångla för några väckor sedan.

Jag begriper inte vad som orsakar dessa låsningar. inte häller varför det bara händer i bland oberoende på vad jag använder datorn till. Och offtast efter kallstart. Men det driver mig till vansinne. tipsa gärna på fler saker jag bör testa eller på vad felet kan vara. All hjälp jag kan få uppskatas mycket!

<<<<System specs>>>>
Motherboard
Asus M4A79T Deluxe

Processor
AMD Phenom II X3 720

Memory
Corsair DDR3

Video Card
Radeon HD 4890

Hard Drive # 1
Maxtor 6B200M0
Hard Drive # 2