Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Stora problem med dator

Detta är en diskussion som rör Stora problem med dator i Stationära datorer (felsökning och köpråd)-forumet, som är en del av System-kategorin; Hejsan. Jo, det är så här att mitt moderkort dog för nån vecka sedan och jag bestämde mig för att ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    0

Standard Stora problem med dator

Hejsan. Jo, det är så här att mitt moderkort dog för nån vecka sedan och jag bestämde mig för att beställa ett AM3 mobo och minne.

Men när jag skulle intstallera windows 7 så fick jag random bluescreens och den bara restartade sig. efter 3 ominstallationer med samma sak så uppdaterade jag bios via usb och nu funkar det någorlunda.

Fast fortfarande så upplever jag datorn som otroligt seg ibland och får blue screens lite random med "Memory management" som fel.

Grafikkortet började visa artefakter vid spelande (efter 1 timmes spelande, den har aldrig gjort så på de åren jag haft det) och hårddisken visar fel i smart. Känns som om allt säckar ihop samtidigt.

Men det här med bluescreens och segheten, någon som har några tips om det?
    | Phenom II x6 1055T @ 3800MHz | 4096MB DDR3 1600MHz | Asus M4A89GTD PRO | HD6870 1GB | Antec 300 |

Supermoderator Johan Häggbloms avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Standard

Det där låter precis som om du har fått trasiga RAM-minnen. Jag har varit med om det själv och man får massor med underliga fel av det. Jag tycker du ska köra Memtest86+ för att undersöka minnena. Använd då den versionen som du bränner ut på CD och bootar datorn ifrån:
    Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool

Mvh Johan
    Även kallad lbs129 | Stolt Opera-användare | Supermoderator och korrekturläsare
    Stationär: AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD 770, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair XMS2 PC6400 8 GB, WD Caviar Blue SATA-II 2*640 GB RAID 1, Windows Vista Home Premium 64-bit
    Extra/HTPC: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0 GHz, Asus A8N-SLI, nVidia nForce 4 SLi, Asus EN6600GT Top, Kingston ValueRAM PC3200 2GB, Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 500 GB, Varierande OS

Registrerad användare
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    0

Standard

Det var min tanke också, men efter flera timmar i windows egna memtest så vet jag inte.
    | Phenom II x6 1055T @ 3800MHz | 4096MB DDR3 1600MHz | Asus M4A89GTD PRO | HD6870 1GB | Antec 300 |

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2010
    Rykteskraft
    0

Standard

Jag vet inte hur pass up-to-date din signatur är men personligen skulle jag aldrig någonsin gå över 1.55V med en Phenom 2. Vid så hög spänning så är det hög risk för läckage och degradering bli alltså inte förvånad om du helt plötsligt får blåskärmar utan anledning. Med stor sannolikhet kommer du som resultat av detta att få höja VCore ytterliggare i framtiden för att bibehålla den överklockningen. AMD har dock rätt bra spänningstolerans i och med SOI-tekniken och stora förbättringar i C3-steppingen av Phenom 2. Men jag litar inte på så höga spänningar. Du kan få problem!

Sen så har du 6gb RAM enligt CPU-Z, jag antar att du är medveten om att Phenom 2s minneskontroller endast stöder dualchannel. Och kör du tre RAM-stickor så körs två av dem i dual channel och en av dem i single channel (har fått detta konfirmerat av Corsair, det var mycket snack om att i fallet med 3 DIMMs så kördes alla som single channel och så är alltså inte fallet). Detta bör inte orsaka stabilitetsproblem. Men är ändå bäst att undvika, särskilt om du överklockar RAM mycket.

Nu står det dock att du har 4gb RAM enligt din signatur så jag antar att du tagit bort en sticka. Men det kan ju vara en bra idé att se över timings och överklockning på RAM. Nu vet jag inte vad du har för RAM, det är möjligt att det är DDR2-667 i 5-5-5 timings som du tweakat lite och överklockat. Se bara till att testa alla överklocks ordentligt i Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool så att de är ordentligt stabila. Detta gäller givetvis CPU överklockning också även om jag i ditt fall skulle sänka den en bit med tanke på spänningen.

När du kör memtest86+ så gör så att du lägger in det på en USB sticka och boota det därifrån. Testa med ett RAM-minne i taget också!

MVH Arrogant

Registrerad användare
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    0

Standard

Nja, den där datorn i sign är död. Nytt moderkort och minne, samt att jag kör allt oklockat nu.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joki Visa inlägg
    Hejsan. Jo, det är så här att mitt moderkort dog för nån vecka sedan och jag bestämde mig för att beställa ett AM3 mobo och minne.

Men när jag skulle intstallera windows 7 så fick jag random bluescreens och den bara restartade sig. efter 3 ominstallationer med samma sak så uppdaterade jag bios via usb och nu funkar det någorlunda.

Fast fortfarande så upplever jag datorn som otroligt seg ibland och får blue screens lite random med "Memory management" som fel.

Grafikkortet började visa artefakter vid spelande (efter 1 timmes spelande, den har aldrig gjort så på de åren jag haft det) och hårddisken visar fel i smart. Känns som om allt säckar ihop samtidigt.

Men det här med bluescreens och segheten, någon som har några tips om det?
    Känner igen det där. Fick också slumpmässiga blåskärmar när ett av mina minnen lade av. Det var fullt med fel på ena minnet. Ett minne trasigt???

Registrerad användare
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    0

Standard

Tro det eller ej men det var faktiskt hårddisken som krånglade. Köpte en ny och allting rullar på hur bra som helst.
    Det verkar som om hårddisken tagit skada när moderkortet brann upp.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Kul att det löste sig i alla fall. Hjälper det inte att formatera om den så du kan ha den som lagringsdisk? eller är det bara att kasta den nu?

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joki Visa inlägg
    Tro det eller ej men det var faktiskt hårddisken som krånglade. Köpte en ny och allting rullar på hur bra som helst.
    Det verkar som om hårddisken tagit skada när moderkortet brann upp.
    Tur att det löste sig...

Om moderkortet brann upp kan den mycket väl ha kortslutit hårddisken vilket är varför den började krångla. Men som sagt bra att det löste sig nu kan du njuta av din dator igen!

Registrerad användare
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    0

Standard

Hehe, fast har nu kommit fram till att det inte var hårddisken! :O
    Windows installerades fint på den nya hårddisken utan bluescreen osv men senare började den starta om och bli ostabil. Ska iväg till webhallen idag o köpa ett par nya ram minnen så vi får se om det fixar problemen.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website