Kände att jag behövde prata av mig angående detta ämnet. Ja var blev Smartbooksen av? Det lät väldigt lovande för ett par månader sen men tekniken går framåt och nu är det fullt snack om AMD:s kommande Fusion produkter så det känns lite mer avslaget förtillfället.
ARM smartbooksen var tänkta att komma med Linux och vara väldigt billiga. Man snackade även om den långa batteritiden och prestanda som skulle rivalisera Intels Atom processorer. Sen för en tid sen började förseningarna komma på Smartbooks vissa modeller las även på is förgott. Så hur ser framtiden ut?
Sist jag läste hette det att Adobe Flash låg bakom förseningarna men nu har det gått ett par månader sen dess så vad händer igentligen?
Grävde fram en ganska fräsch video : YouTube - Ubuntu 10.7 Smartbook Edition coming for ARM!
En liten smäcker bärbar den där. Priset? Dem snackade om 199$ i intervjun.. Man börjar undra när och om dessa överhuvudtaget når marknaden och hur de ska konkurrera mot kommande X86 processorer från Intel och AMD jag tänker mest på kommande Oak Trail och Ontario. Sen har vi även hela Windows vs Linux debatten som dessa Smartbooks måste övervinna. Tänker mest på att majoriteten av alla konsumenter tar Windows före Linux för att dem kör eller har hört talas om Windows förut. Lite som det där " jag köper Intel för jag vet inte vad AMD är" så tror jag tyvärr det kan bli.
Så vad tror ni finns det framtid för Smartbooks eller kommer de bara att försvinna? Disskutera gärna om ni har lust.
OBS: Jag visste inte var tråden skulle placeras så moderatorn får flytta den isåfall.

LinkBack URL
About LinkBacks

Svara med citat

Bokmärken