Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

ARM Smartbook

Detta är en diskussion som rör ARM Smartbook i Bärbara datorer (felsökning och köpråd)-forumet, som är en del av System-kategorin; Kände att jag behövde prata av mig angående detta ämnet. Ja var blev Smartbooksen av? Det lät väldigt lovande för ...

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard ARM Smartbook

Kände att jag behövde prata av mig angående detta ämnet. Ja var blev Smartbooksen av? Det lät väldigt lovande för ett par månader sen men tekniken går framåt och nu är det fullt snack om AMD:s kommande Fusion produkter så det känns lite mer avslaget förtillfället.

ARM smartbooksen var tänkta att komma med Linux och vara väldigt billiga. Man snackade även om den långa batteritiden och prestanda som skulle rivalisera Intels Atom processorer. Sen för en tid sen började förseningarna komma på Smartbooks vissa modeller las även på is förgott. Så hur ser framtiden ut?

Sist jag läste hette det att Adobe Flash låg bakom förseningarna men nu har det gått ett par månader sen dess så vad händer igentligen?

Grävde fram en ganska fräsch video : YouTube - Ubuntu 10.7 Smartbook Edition coming for ARM!

En liten smäcker bärbar den där. Priset? Dem snackade om 199$ i intervjun.. Man börjar undra när och om dessa överhuvudtaget når marknaden och hur de ska konkurrera mot kommande X86 processorer från Intel och AMD jag tänker mest på kommande Oak Trail och Ontario. Sen har vi även hela Windows vs Linux debatten som dessa Smartbooks måste övervinna. Tänker mest på att majoriteten av alla konsumenter tar Windows före Linux för att dem kör eller har hört talas om Windows förut. Lite som det där " jag köper Intel för jag vet inte vad AMD är" så tror jag tyvärr det kan bli.

Så vad tror ni finns det framtid för Smartbooks eller kommer de bara att försvinna? Disskutera gärna om ni har lust.

OBS: Jag visste inte var tråden skulle placeras så moderatorn får flytta den isåfall.
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

Flyttar till forumkategorin för bärbara datorer.

VIP Björn Bobergs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    5

Standard

Vem behöver smartbooks när vi har så avancerade mobiltelefoner.
    De är ju ARM baserade samt har Linux som operativsystem (Android).

Själv så tänker jag köpa en HTC Wildfire, en vit så klart.
    AMD to the end of my life <3

"People first, products and profit will follow" Jerry Sanders, one of the eight founder´s of AMD.

This IS SPARTA!

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Har inga bevis men det finns dom som säger att Intel har ett stort finger i spelet om "vart tog smartbook vägen?"

Men ARM är självsäkra att dom kommer bryta sig in i PC marknaden, jag tror det kommer börja med Tablet-PC(det har börjat) och kommer sedan utvecklas till netbook-liknande datorer senare framöver när folk väl vant sig vid alla nya operativsystem som används i tabletterna. Fakta är att Windows 7 suger i touch-syfte så ska Microsoft ha kvar några marknadsandelar på denna marknad får dom ta och rycka upp sig med Windows 8.

Supermoderator Johan Häggbloms avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Standard

Det är nog inte helt omöjligt att Microsoft gör en Windows-version som kan köras på ARM-processorer. När de utvecklade NT-kärnan var det meningen att den skulle kunna användas på flera olika arkitekturer. Förutom IA-32 (x86) har även olika versioner av NT-kärnan använts på MIPS R3000/R4000 och Alpha, Itanium, PowerPC och AMD64. Microsoft har i och för sig redan Windows CE som kan köras på ARM-processorer men det är ju inte tänkt som ett desktop-OS. Dock ligger det ju till grund för Windows Mobile och Windows Phone...

Blir intressant att se vad som händer!

Mvh Johan
    Senast redigerat av Johan Häggblom den 2010-07-22 klockan 23:16.
    Även kallad lbs129 | Stolt Opera-användare | Supermoderator och korrekturläsare
    Stationär: AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD 770, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair XMS2 PC6400 8 GB, WD Caviar Blue SATA-II 2*640 GB RAID 1, Windows Vista Home Premium 64-bit
    Extra/HTPC: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0 GHz, Asus A8N-SLI, nVidia nForce 4 SLi, Asus EN6600GT Top, Kingston ValueRAM PC3200 2GB, Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 500 GB, Varierande OS

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Tror att ARM smartbooks tyvärr kan få svårt att ta plats på marknaden när Fusion och Atom kommer till nästa år. Fast en Windows version för ARM hade inte suttit helt fel. Det beror helt på vad priset landar på. Sen är ju frågan hur bra en Cortex A9 är mot tex Ontario?
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
    Tror att ARM smartbooks tyvärr kan få svårt att ta plats på marknaden när Fusion och Atom kommer till nästa år. Fast en Windows version för ARM hade inte suttit helt fel. Det beror helt på vad priset landar på. Sen är ju frågan hur bra en Cortex A9 är mot tex Ontario?
    Svindålig faktiskt, det ARM är regerande mästare med är prestanda/watt. Deras nästa generation hoppas jag blir något bättre i alla fall.

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jacob Hugosson Visa inlägg
    Svindålig faktiskt, det ARM är regerande mästare med är prestanda/watt. Deras nästa generation hoppas jag blir något bättre i alla fall.
    Då var det lite som man befarade. När kommer uppföljaren till Cortex A9?

Medlem av webbgruppen Oscars avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ålder
    20
    Rykteskraft
    4

Standard

Mycket tveksam till att MS skulle släppa ett W7 för ARM, finns ju inga .exe kompilerade för ARM, och just programutbudet är hela styrkan med Windows, tror de skulle skjuta sig själva i foten med en W7 version för ARM. Kanske med några års utveckling och stöd från flera stora programutvecklare.

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oscar Visa inlägg
    Mycket tveksam till att MS skulle släppa ett W7 för ARM, finns ju inga .exe kompilerade för ARM, och just programutbudet är hela styrkan med Windows, tror de skulle skjuta sig själva i foten med en W7 version för ARM. Kanske med några års utveckling och stöd från flera stora programutvecklare.
    Ja det känns kanske inte helt troligt. Blir en massa om programerande för att få rätt på det. De få ARM smartbooks jag har sett kostar väldigt mycket om man jämför med andra små netbooks. Så det känns högst tveksamt att dessa kommer att slå igenom tyvärr.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website