Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Dags för en bärbar

Detta är en diskussion som rör Dags för en bärbar i Bärbara datorer (felsökning och köpråd)-forumet, som är en del av System-kategorin; Ja då var ögonblicket inne för en bärbar dator åt mig! Just nu har jag bara en dator som jag ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard Dags för en bärbar

Ja då var ögonblicket inne för en bärbar dator åt mig! Just nu har jag bara en dator som jag dessutom ska skriva recensioner och det håller inte riktigt så tänkte köpa en dator i slutet av Juni-månad. Dels för att nästa lön kommer då samt att AMD ska släppa sina nya Nile och Danube plattformar med deras nya 45nm-processorer. På så vis kommer ja kunna använda den stationära datorn till recensioner hela tiden dagligen medan jag har en bärbar jag kan sitta och nörda på

Det jag hade tänkt mig av datorn är 11.6-13.3" storlek och 1366x768, strömsnål processor på max 15W TDP och en integrerad grafikkrets. Hårddisken är obetydlig då den kommer bytas ut mot en billigare/mindre SSD framöver på 32/40GB. Grafiken hade jag tänkt att det ska räcka med den integrerade då en sådan klarar av allt som jag faktiskt spelar även om jag äger ett HD5850 Om priset inte skiljer för mycket kan ja gå med något bättre grafik men jag hade tänkt hålla mig till ca. 5000kr.

Nu har ju dessa datorer inte kommit ut ännu men jag har hittat en kandidat som passar in på listan på alla punkter förutom processorn som är en äldre på 65nm och K8-baserad: Acer Ferrari One 200-314G50n (LX.FRC02.124) - Hitta l Designen är inte helt fel den heller

AMD Athlon 64 X2 L310 på 1,2GHz och 13W TDP, hoppas på något bättre/högre presteranda till samma strömförbrukning med dom nya datorerna som släpps annars är det Ferrarin som gäller: NEW! The 2010 AMD Ultrathin Platform

Jag håller er uppdaterade hur det går med min jakt på en bärbar dator

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

Du Jacob, om du får tid över kan du väl recensera den? Skulle vara grymt!

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel Andersson Visa inlägg
    Du Jacob, om du får tid över kan du väl recensera den? Skulle vara grymt!
    Absolut, utan tvekan vad tror du om mig egentligen?

Nu är Computex här så väntar mig lite nyheter på den här fronten nu annars får ja vänta tålmodigt tills dom dyker upp i butikshyllorna

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Skriv i tråden om ni hittar någon av AMD:s nya bärbara

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Ja då har dom första modellerna trillat in på Prisjakt, dessa är från Dell: B

Väntar med spänning på Acer:s utbud Fortfarande dåligt att ingen rapporterat nåt från Computex men det är många dagar kvar innan det är slut.

För er som är intresserad av mer högpresterande processorer så finns det för närvarande 139 modeller på prisjakt med AMD:s 45nm-processorer, där har även dom första Phenom II-modellerna trillat in och finns på lager.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Jahopp de vart något helt annat än vad ja tänkt mig: Fujitsu Amilo Sa3650 - 2,3GHz DC 4GB 500GB DVD

Köpte den av EliXyR för 4000kr. Processorn går att tvinga ned i idle med en "silent mode" knapp så att den tickar i 525mhz, fungerade hur bra som helst när jag surfade och datorn vart inte ett dugg varm. Integrerad HD3200 sen finns ett HD3870 att koppla in vid behov - enkel plug'n'play skärmen stängs av/sätts på så själva processen av grafikbytet tar 3 sekunder. Hel nöjd med köpet

Supermoderator Johan Häggbloms avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Standard

Tror att du gjorde ett bra val! Visserligen är det inte den allra nyaste tekniken i den men du fick ju den till ett bra pris.

Mvh Johan
    Även kallad lbs129 | Stolt Opera-användare | Supermoderator och korrekturläsare
    Stationär: AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD 770, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair XMS2 PC6400 8 GB, WD Caviar Blue SATA-II 2*640 GB RAID 1, Windows Vista Home Premium 64-bit
    Extra/HTPC: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0 GHz, Asus A8N-SLI, nVidia nForce 4 SLi, Asus EN6600GT Top, Kingston ValueRAM PC3200 2GB, Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 500 GB, Varierande OS

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Johan Häggblom Visa inlägg
    Tror att du gjorde ett bra val! Visserligen är det inte den allra nyaste tekniken i den men du fick ju den till ett bra pris.

Mvh Johan
    Precis, min oro var batteritiden men den räcker faktiskt ungefär 3 timmar vid surfning så jag är helnöjd Tänkte undervolta processorn och göra en manuell C'n'Q konfiguration så kanske ja kan förbättra de. Har en lite bättre processor att trycka in, får se om de funkar.

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

Vad kör du för operativsystem på den?

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel Andersson Visa inlägg
    Vad kör du för operativsystem på den?
    Windows 7 Ultimate 64-bit just nu. Tänkte trycka in en SSD vid ett senare tillfälle så ska försöka banta ner W7 lite så blir de nog finnemang Läst att man sparar många GB genom att ta bort Pagefilen så det är en bra början sen att inte ha Ultimate lär nog göra susen det också Behöver mest utrymme för operativsystem, lite mindre program och ett fåtal spel de borde ja kunna få plats med på en 30-40GB SSD iaf...

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website