NEW! The 2010 AMD Ultrathin Platform
"Mainstream" är AMD:s Danube plattform som kommer inrikta sig på 15.6" och uppåt men kan även användas i lägre formfaktorer om så önskas av tillverkarna. Den kommer utrustad med AMD:s nordbrygga 880G men kan även utrustas med ett diskret grafikkort.
"Ultrathin" är AMD:s Nile plattform som kommer inrikta sig främst på 13.3" och nedåt men kan även användas i större formfaktorer om så önskas av tillverkarna. Den kommer utrustad med AMD:s nordbrygga 880G men kan även utrustas med ett diskret grafikkort.
AMD:s Nile är lite av vad vi skulle kunna kalla AMD:s svar på Intel CULV "Consumer Ultra-Low Voltage" vilket är rejält underklockade processorer med under 10W TDP. AMD:s Nile processorer ligger alla på 9-15W vilket är något högre men detta övervägs med tanke på att du får en mycket bättre grafikkrets som dessutom är strömsnålare än den i CULV, samt GPGPU.
Spelar verkligen GPGPU någon som helst roll för mig, och vad ska ja med det på en bärbar dator? Mitt svar på den frågan är om du surfar kommer du se en avsevärt stor skillnad i prestanda och batteritid! Adobe Flash 10.1 Release Candidate finns ute och snart är Official här. Det som kommer med 10.1 är hårdvaruacceleration eller vad vi kallar "GPGPU". Efter att själv ha gjort många tester på en integrerad grafikkrets här hemma kan jag bara säga en grej, med Adobe Flash 10.1 gick min genomsnittliga strömförbrukning ned med närmare 50% i Flash-tunga miljöer som YouTube, men verkligheten är den att Flash finns överallt på nätet. Dessutom klarar ett 880G av de flesta spelen om du kan kompromissa med inställningar, detta kan inte sägas om Intel:s CULV-plattform.
Spelar processorn verkligen så stor roll, eller ska vi kolla på vad hela plattformen har att erbjuda? - AMD Vision.
Ingångspriserna för både AMD Danube och AMD Nile kan väntas ligga på ~4000kr och båda kommer få AMD:s Vision. AMD Vision sluta titta på processorn, dual-core, 1.7Ghz, 4GB RAM, 1024MB grafikminne vad är det? Djungeln för bärbara datorer är rejält stor och som konsument och även entusiaster som oss är det jättesvårt att förstå något när vi handlar, AMD Vision hjälper till med den saken där du köper en Vision-plattform efter dina egna behov.
Personligen kan jag säga att AMD Nile är på inköpslistan, dom första Nile och Danube-datorerna kommer nu i Juni och jag vill ha en 11.6-13.3". Dessa förväntar jag mig ska ligga på närmare ~4000-5000kr.
Någon mer som vart sugen på en ny bärbar i sommar?![]()

LinkBack URL
About LinkBacks

Svara med citat

Bokmärken