Resultat 1 till 9 av 9

Projekt Linux Lappis?

Detta är en diskussion som rör Projekt Linux Lappis? i Bärbara datorer (felsökning och köpråd)-forumet, som är en del av System-kategorin; Nu är det såhär att min syster ska sälja sin gamla bärbara dator till mig inom de närmaste veckorna förhoppningsvis. ...

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard Projekt Linux Lappis?

Nu är det såhär att min syster ska sälja sin gamla bärbara dator till mig inom de närmaste veckorna förhoppningsvis. Har själv varit väldigt sugen på att installera Linux på den och se hur det är ( vet inte vilken distro än ) måste dock göra en formatering först och starta om på ny kula.

Ville höra med folket här på forumet om denna datorn kommer att funka bra i Linux.

Specs:

AMD Athlon X2 1.6 ghz.
    Nvidia Geforce 7150 mobile.
    2GB ram.
    120GB HDD.
    Windows Vista Home Premium 32bit

Där är ju ett Nvidia graffe i den så det borde funka rätt bra. Akilleshälen i denna datorn är dock batteritiden... Den ligger på ca 30 minuter som det är i dagsläget. Tror ni att en Linux distro + lite undervoltning/underklockning hade kunnat hjälpa det gamla batteriet något?
    Är det svårt att klocka ner en dator? Finns där risker med det? Kan ju inte vara lika "farligt" som att klocka upp en prolle och pressa den till max iallafall. Datorns batteritid borde ju förbättras bara om man bytar bort Vista enligt mig ( Vista är ju ganska krävande ) så vad tror ni är det lönt att testa detta? Finns där någon Linux distro som är speciellt energi snål? Xubuntu ska ju vara väldigt lättdrivet.

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta!
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Om du endast har 30 min batteritid tjänar du nog inte många minuter på att underklocka den... Ditt bästa alternativ på den skärmen är helt enkelt att dimma ned skärmen när du inte har den kopplad i väggen.

Annars bör den fungera bra i dom flesta Linux Distar tror ja, med tanke på att det är äldre hårdvara i så finns nog stöd för i princip allt därute Svårare med nya bärbara och Linux vad ja förstått de som pga. brist på stöd gällande hårdvaran (rätta mig om jag har fel). Men genom att titta på specifikationerna kommer de nog flyta på fin fint med Linux

VIP Björn Bobergs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    5

Standard

Är det inte så att batteriet är slitet då? Dags att byta.
    AMD to the end of my life <3

"People first, products and profit will follow" Jerry Sanders, one of the eight founder´s of AMD.

This IS SPARTA!

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Tack för svaren! Jag har inte vågat kolla vad ett sånt batteri går på men jag antar att vi snackar allt från 500 spänn upp till 1000 kronor?
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
    Tack för svaren! Jag har inte vågat kolla vad ett sånt batteri går på men jag antar att vi snackar allt från 500 spänn upp till 1000 kronor?
    Jo nåt sånt, du skulle nog tjäna på att sälja datorn och köpa en ny/begagnad istället om du tänker gå den vägen ärligt talat...

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Nej jag ska köpa den helt klart. Får sitta med den i vägguttaget den är ju ändå en 15.6 tummare så den är inte speciellt portabel ändå. Vilken Linux distro ska man ta? Skulle helst vilja ha en som man kan ha på svenska är det Ubuntu som gäller då?

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Nej jag ska köpa den helt klart. Får sitta med den i vägguttaget den är ju ändå en 15.6 tummare så den är inte speciellt portabel ändå. Vilken Linux distro ska man ta? Skulle helst vilja ha en som man kan ha på svenska är det Ubuntu som gäller då?
    Finns ju hur många distar som helst att välja på, dags att göra lite research för din del Men Ubuntu är väl det vanligaste.

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jacob Hugosson Visa inlägg
    Finns ju hur många distar som helst att välja på, dags att göra lite research för din del Men Ubuntu är väl det vanligaste.
    Jo jag har tittat men det är rena djungeln där ute.

Här är de jag har tittat på :
    Ubuntu
    Kubuntu
    Xubuntu
    Fedora
    Mandriva
    Linux Mint
    Open Suse
    Puppy Linux

Det är väl dem jag väljer mellan så att säga ganska lång lista eller hur? =) Sen vet jag inte vilka som finns på svenska har försökt googla lite verkar som att Ubuntu och tex Linux Mint ska finnas på svenska iallafall.

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

Jo jag har tittat men det är rena djungeln där ute.

Här är de jag har tittat på :
    Ubuntu
    Kubuntu
    Xubuntu
    Fedora
    Mandriva
    Linux Mint
    Open Suse
    Puppy Linux

Det är väl dem jag väljer mellan så att säga ganska lång lista eller hur? =) Sen vet jag inte vilka som finns på svenska har försökt googla lite verkar som att Ubuntu och tex Linux Mint ska finnas på svenska iallafall.
    Av de där är Kubuntu det närmaste jag kommit Linux.

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website