Nu är det såhär att min syster ska sälja sin gamla bärbara dator till mig inom de närmaste veckorna förhoppningsvis. Har själv varit väldigt sugen på att installera Linux på den och se hur det är ( vet inte vilken distro än ) måste dock göra en formatering först och starta om på ny kula.
Ville höra med folket här på forumet om denna datorn kommer att funka bra i Linux.
Specs:
AMD Athlon X2 1.6 ghz.
Nvidia Geforce 7150 mobile.
2GB ram.
120GB HDD.
Windows Vista Home Premium 32bit
Där är ju ett Nvidia graffe i den så det borde funka rätt bra. Akilleshälen i denna datorn är dock batteritiden... Den ligger på ca 30 minuter som det är i dagsläget. Tror ni att en Linux distro + lite undervoltning/underklockning hade kunnat hjälpa det gamla batteriet något?
Är det svårt att klocka ner en dator? Finns där risker med det? Kan ju inte vara lika "farligt" som att klocka upp en prolle och pressa den till max iallafall. Datorns batteritid borde ju förbättras bara om man bytar bort Vista enligt mig ( Vista är ju ganska krävande ) så vad tror ni är det lönt att testa detta? Finns där någon Linux distro som är speciellt energi snål? Xubuntu ska ju vara väldigt lättdrivet.
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta!![]()

LinkBack URL
About LinkBacks

Svara med citat

Bokmärken