Resultat 1 till 9 av 9

Har dom börjat tillverka CRT skärmar igen?

Detta är en diskussion som rör Har dom börjat tillverka CRT skärmar igen? i Bildskärmar och TV-apparater-forumet, som är en del av Ljud, bild och kommunikation-kategorin; Jag har sett CRT skärmar till salu i den lilla annonsen som forumet har längst ned på sidan. Nu såg ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard Har dom börjat tillverka CRT skärmar igen?

Jag har sett CRT skärmar till salu i den lilla annonsen som forumet har längst ned på sidan. Nu såg jag en 21" HP P1130 skärm som klarade upplösningen 2048x1536 och kostar runt 13 000:-. Upplösningen är lockande, men den skulle ta för mycket plats och priset är alldeles för högt. Jag trodde dessa skärmar var ute sedan länge

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard Re: Har dom börjat tillverka CRT skärmar igen?

Jag har sett CRT-skärmar till och från senaste tiden, men de håller onekligen på att fasas ut. I vissa situationer kan dock säkert CRT-skärmar vara att föredra framför LCD.

//AMD

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Det du ser är nog gamla lager... Så vitt ja vet får CRT skärmar inte tillverkas längre då dom är så pass miljöfarliga.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Kanske det, men är det inte lite väl dyrt för att vara lager rensning?

Registrerad användare
    Reg.datum
    jan 2009
    Rykteskraft
    4

Citat Ursprungligen postat av Hunter
    Kan bara tänka mig att det är en jävligt bra skärm, än så länge finns det inga TFT skärmar oavsett teknik som är lika bra som highend CRT när det gäller skärpa och färger men i gengäld har de andra nackdelar.

Intressant är att den nya trenden pekar mot att det kommer komma mycket strömsnålare TFT så kanske även våra TFT blir förbjudna att tillverka i framtiden?
    Burk: Ljuddämpat P182 med 2 Nexus RS @ 7V, Phenom X4 9550@2,2 GHz kyld av Scythe Ninja 2 @ 5V, 2 GB 6400 Corsair CL5, Gigabyte GA-MA78G-DS3H, WD3200AAKS, Samsung Spinpoint T 500, Presonus Inspire, Corsair HX520.

http://www.entertheoblivion.com

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Citat Ursprungligen postat av Typhonos
    Kan bara tänka mig att det är en jävligt bra skärm, än så länge finns det inga TFT skärmar oavsett teknik som är lika bra som highend CRT när det gäller skärpa och färger men i gengäld har de andra nackdelar.

Intressant är att den nya trenden pekar mot att det kommer komma mycket strömsnålare TFT så kanske även våra TFT blir förbjudna att tillverka i framtiden?
    Det kommer tekniker som är bättre, tror väl OLED är på ingång som är bättre på alla sätt och vis?

CRT vart inte förbjudna för att dom drog mycket utan för att de innehöll mycket farliga ämnen (tror kvicksilver var en av dom?) så när TFT slog igenom och vart mainstream fasades CRT ut så fort som möjligt.

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Oled är framtidens tv teknik Grymt strömsnåla ,tunna som en spegel och de har upp emot 1.000.000 i kontrast! Grym bild helt enkelt
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare
    Reg.datum
    jan 2009
    Rykteskraft
    4

Citat Ursprungligen postat av smartidiot89
    Citat Ursprungligen postat av Typhonos

Det kommer tekniker som är bättre, tror väl OLED är på ingång som är bättre på alla sätt och vis?

CRT vart inte förbjudna för att dom drog mycket utan för att de innehöll mycket farliga ämnen (tror kvicksilver var en av dom?) så när TFT slog igenom och vart mainstream fasades CRT ut så fort som möjligt.
    Jag vet att det inte var därför CRT förbjöds men med tanke på att energipolitiken, såväl lokalt som globalt, blir allt hårdare så är det inte en omöjlighet att de kommer införa hög beskattning i framtiden på energislukare av stora mått. Kanske det inte blir gynnsamt att tillverka komponenter till varje pris. Det är idag grym variation på tft-skärmar när det gäller strömförbrukning och vissa är inte alls särskilt imponerande.

Angående OLED så är det väl upp till bevis men än så länge regerar faktiskt CRT när det gäller de attribut en kvalitetsskärm främst ska ha.
    Burk: Ljuddämpat P182 med 2 Nexus RS @ 7V, Phenom X4 9550@2,2 GHz kyld av Scythe Ninja 2 @ 5V, 2 GB 6400 Corsair CL5, Gigabyte GA-MA78G-DS3H, WD3200AAKS, Samsung Spinpoint T 500, Presonus Inspire, Corsair HX520.

http://www.entertheoblivion.com

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Miljödiskussionerna sprider sig överallt ja vänder mig

OLED visar än så länge stor potential. Den är bättre på alla sätt och vis än TFT och dessutom drar den mindre och är billigare att tillverka, i alla fall i teorin. TFT kommer fasas ut så fort OLED börjar masstillverkas och introduceras på allvar på marknaden för dom kommer helt enkelt vara billigare att tillverka så nån politik behövs nog inte för att bli av med TFT skärmarna

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website