Resultat 1 till 8 av 8

HDMI mot DVI

Detta är en diskussion som rör HDMI mot DVI i Bildskärmar och TV-apparater-forumet, som är en del av Ljud, bild och kommunikation-kategorin; Något jag inte tänkt på är ju att mitt grafikkort faktiskt har en HDMI-utgång som min skärm. Hur detta har ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard HDMI mot DVI

Något jag inte tänkt på är ju att mitt grafikkort faktiskt har en HDMI-utgång som min skärm. Hur detta har ungått mig kan jag dock inte svara på

I dagsläget använder jag DVI, men med tanke på att smartidiot gjort en ny upptäckt kom jag att tänka på att jag kanske ska införskaffa en HDMI-kabel?

Innan jag lägger ut pengar på en kabel tänkte jag bara se om det är någon märkbar skillnad i bildkvalité mot DVI, och vilka andra fördelar jag kan tänkas ha med en HDMI-kabel?

Registrerad användare Kristers Bensins avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Skulle säga att det är bättre att använda DVI än HDMI på en datorskärm. Om du haft en TV kopplad till datorn vet du nog säkert att det finns många konstiga problem som kan uppstå med hdmi.
    Men om du har ljud eller ljud-hub på din skärm är kanske hdmi att föredra om man ska använda dessa
    CPU: Athlon II X4 620 @ 3.25 GHz + Zalman CNPS 9900 MAX Minne: 4GB DDR3 Crucial BallistiX @ 1333 MHz CL6 GPU: 2X HD 5770 1GB GDDR5
    Mobo: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P HDD: 1+ 1 TB Samsung F3 Raid 0 Chassi: Silverstone Raven RV02-E Nätdel: Cooler Master Silent Pro 850W
    Kolla gärna in mitt hembio krypin

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kristers Bensin Visa inlägg
    Skulle säga att det är bättre att använda DVI än HDMI på en datorskärm. Om du haft en TV kopplad till datorn vet du nog säkert att det finns många konstiga problem som kan uppstå med hdmi.
    Men om du har ljud eller ljud-hub på din skärm är kanske hdmi att föredra om man ska använda dessa
    Jaha, jag har alltid haft uppfattningen av att HDMI är bättre (eller i alla fall enklare) från Dator -> TV?

Min skärm har inget ljud. Vad är det som gör DVI bättre än HDMI i mitt fall då?

Supermoderator Johan Häggbloms avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Standard

HDMI är i princip DVI med ljudöverföring och en annan utformning på kontakten.
    High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia

Mvh Johan
    Även kallad lbs129 | Stolt Opera-användare | Supermoderator och korrekturläsare
    Stationär: AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD 770, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair XMS2 PC6400 8 GB, WD Caviar Blue SATA-II 2*640 GB RAID 1, Windows Vista Home Premium 64-bit
    Extra/HTPC: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0 GHz, Asus A8N-SLI, nVidia nForce 4 SLi, Asus EN6600GT Top, Kingston ValueRAM PC3200 2GB, Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 500 GB, Varierande OS

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Johan Häggblom Visa inlägg
    HDMI är i princip DVI med ljudöverföring och en annan utformning på kontakten.
    High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia

Mvh Johan
    Tackar! Så jag antar att jag varken förlorar eller tjänar något på att byta till HDMI med andra ord?

Min skärm BenQ FP241W är helt klockren i mina ögon, men den lider av en liten "bugg" vilket är att skärmen blir svart 1-2 sekunder (händer dock väldigt sällan). Felet är helt isolerat till om man använder DVI, så det blir nog en HDMI kabel för min del imorgon då...

EDIT: Ska jag lita på Wikipedia-länken ska jag ha en "Type-B" kabel då min skärm har en upplösning på 1920x1200?
    Senast redigerat av Jacob Hugosson den 2011-02-24 klockan 18:19.

Registrerad användare Kristers Bensins avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jacob Hugosson Visa inlägg
    Jaha, jag har alltid haft uppfattningen av att HDMI är bättre (eller i alla fall enklare) från Dator -> TV?

Min skärm har inget ljud. Vad är det som gör DVI bättre än HDMI i mitt fall då?
    HDMI ÄR bättre specifikationsmässigt men du får då leva med en massa konstiga problem, så som hdmi förlust vid omstart eller ingen upptäckt vid start, Hz problem i vissa spel då datorn tror att du sitter på en TV och ändrar uppdateringen till 30hz, detta går att motverka genom att lägga till tex. -refresh60 eller -novsync i slutet av genvägen beroende på spel. Men det finns såklart fler konstiga problem som jag inte kommer på just nu.
    CPU: Athlon II X4 620 @ 3.25 GHz + Zalman CNPS 9900 MAX Minne: 4GB DDR3 Crucial BallistiX @ 1333 MHz CL6 GPU: 2X HD 5770 1GB GDDR5
    Mobo: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P HDD: 1+ 1 TB Samsung F3 Raid 0 Chassi: Silverstone Raven RV02-E Nätdel: Cooler Master Silent Pro 850W
    Kolla gärna in mitt hembio krypin

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Tack Kristers Bensin (Skithuset? )!

Jag tar nog och köper mig en kabel imorgon ändå och testar, i värsta fall har jag en kabel till den dagen jag ersätter min tjocka 28" TV

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Jag tycker att HDMI är klockrent ljud och bild i samma tråd. Har dock aldrig kört DVI. Har inte det på min LCD TV.
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website