Resultat 1 till 9 av 9

Hur man reparerar TFT själv. I det här fallet Samsung SyncMaster 204B som jag har

Detta är en diskussion som rör Hur man reparerar TFT själv. I det här fallet Samsung SyncMaster 204B som jag har i Bildskärmar och TV-apparater-forumet, som är en del av Ljud, bild och kommunikation-kategorin; I dagens skärmar sitter det komponeter av det billigare slaget för att få ner priset på skärmen. Ofta skräpkomponenter som ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard Hur man reparerar TFT själv. I det här fallet Samsung SyncMaster 204B som jag har

I dagens skärmar sitter det komponeter av det billigare slaget för att få ner priset på skärmen. Ofta skräpkomponenter som går sönder oftare. I min skärm satt det kondensatorer från kinesiskt företag CapXon som ska vara av dålig kvalitet, kallas också CrapXon

För några månader sedan så började min Samsung SyncMaster 204B bete sig lite underligt, svårstartad m.m. så jag befarade att min skärm gjort sitt, så nästa respass skulle bli soptippen för min nästan 4000:- skärm. Jag behöll dock skärmen ett tag innan jag skulle slänga den och tur var väl det. Jag hittade på nätet ett par riktigt bra länkar för just min skärm hur man reparerade den. Jag hade ingen aning hur man öppnade en TFT skärm då det inte fanns några skruvar, men de här länkarna visar steg för steg med bilder hur man öppnar den och vad man ska byta ut. Man får ta en väldigt smal skruvmejsel för att göra så lite märken i chassit som möjligt och bända försiktigt så att taggarna inte går av

Vilka komponenter som ska bytas ut Samsung SyncMaster 204B Repair (Updated) | a few cool things
    Hur man öppnar m.m. Repair of a Samsung 204b LCD monitor - Restive Technology

Problem 1. var när jag skulle beställa komponenterna. Farnell hade allt jag ville ha, men dom säljer enbart till företag så där bet jag mig i läppen. Dom var schyssta att ge tips till ett företag i Västerås med namnet MicroKit som sålde till privatpersoner, så jag beställde från Farnell genom www.microkit.se. Jimmy var mycket bra att prata med. Har han inte det du vill ha så tar han hem åt dig

Problem 2. En av det större kondensatorerna (den stora liggande, se bilden nedan) var tvungen att ha långa ben eftersom den måste ligga ner, annars kan man inte sätta ihop skärmen igen. Det fanns inte nånstans jag kollade. Det fanns bara snapin och dessa har väldigt korta ben. Man kan klippa av benen på den gamla och löda dit den nya på dessa ben, men det får vara tills vidare då den är hel

Nu funkar skärmen som ny, ja nästan bättre då jag köpte Panasonics komponenter . Jag fick också lite ellära på köpet och det är aldrig fel
    Senast redigerat av Hunter den 2010-09-17 klockan 13:19.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Grymt imponerad Hunter det är hade jag aldrig vågat mig på själv!

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Det är det värt kan jag säga eller en ny skärm, det är bara att välja. Man ska dock vara försiktig med kondensatorer, man kan få en smäll som heter duga om det finns ström kvar. Min hade stått utan ström i flera månader så det var nog ingen risk att jag skulle få en. Gäller att sätta dom åt rätt håll också annars exploderar kondensatorn

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    60
    Rykteskraft
    0

Standard

Tittade bara in för att kolla köpråd monitor då min 7 år gamla philips 20 tummare har betett sig konstigt en månad. Ibland svart skärm och ibland funkar den. Idag dock becksvart.
    Åsså såg jag denna förträffliga tråd. Ahhh hunter du är en klippa!
    Ska ta och testa att plocka isär den imorron för att kolla på kondingarna.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av h.kan Visa inlägg
    Tittade bara in för att kolla köpråd monitor då min 7 år gamla philips 20 tummare har betett sig konstigt en månad. Ibland svart skärm och ibland funkar den. Idag dock becksvart.
    Åsså såg jag denna förträffliga tråd. Ahhh hunter du är en klippa!
    Ska ta och testa att plocka isär den imorron för att kolla på kondingarna.
    Kul att den var till nån nytta . Jag hade troligen slängt min skärm också om jag inte hittat guiden på nätet. Här kan du ladda ner Service Manualer men det fanns inte så många för just Philips http://www.givemefile.net/smanuals/m...ips/105g7.html Får hoppas att just din finns med. För att kunna ladda ner PDF filen så måste man skriva in en kod på webbsidan

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    60
    Rykteskraft
    0

Standard

Lite pilligt var det att få isär eländet men till slut så gick det. Hade samma crappmärke på kondingarna "crapxon" men alla såg hela och normala ut hmmm skulle också kunna vara en kallödning som spökar så jag ska börja med att löda om alla kontakter på det lilla kretskortet innan jag plockar bort (11st) kondingarna och byter dessa.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Lite pilligt var det att få isär eländet men till slut så gick det. Hade samma crappmärke på kondingarna "crapxon" men alla såg hela och normala ut hmmm skulle också kunna vara en kallödning som spökar så jag ska börja med att löda om alla kontakter på det lilla kretskortet innan jag plockar bort (11st) kondingarna och byter dessa.
    Har du en sån där stor kondensator på din skärm? det kan sitta en mindre i den som på den här bilden

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    60
    Rykteskraft
    0

Standard

Ja jag har en stor som ligger ner.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Ja jag har en stor som ligger ner.
    Står så här om den stora kondensatorn för mitt kort. Kan ju vara den som är paj på din skärm så att skärmen inte får nån ström

450v/100μF This is a filter cap for the power supply. Looks fine, but still made by CapXon

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website