I dagens skärmar sitter det komponeter av det billigare slaget för att få ner priset på skärmen. Ofta skräpkomponenter som går sönder oftare. I min skärm satt det kondensatorer från kinesiskt företag CapXon som ska vara av dålig kvalitet, kallas också CrapXon
För några månader sedan så började min Samsung SyncMaster 204B bete sig lite underligt, svårstartad m.m. så jag befarade att min skärm gjort sitt, så nästa respass skulle bli soptippen för min nästan 4000:- skärm. Jag behöll dock skärmen ett tag innan jag skulle slänga den och tur var väl det. Jag hittade på nätet ett par riktigt bra länkar för just min skärm hur man reparerade den. Jag hade ingen aning hur man öppnade en TFT skärm då det inte fanns några skruvar, men de här länkarna visar steg för steg med bilder hur man öppnar den och vad man ska byta ut. Man får ta en väldigt smal skruvmejsel för att göra så lite märken i chassit som möjligt och bända försiktigt så att taggarna inte går av
Vilka komponenter som ska bytas ut Samsung SyncMaster 204B Repair (Updated) | a few cool things
Hur man öppnar m.m. Repair of a Samsung 204b LCD monitor - Restive Technology
Problem 1. var när jag skulle beställa komponenterna. Farnell hade allt jag ville ha, men dom säljer enbart till företag så där bet jag mig i läppen. Dom var schyssta att ge tips till ett företag i Västerås med namnet MicroKit som sålde till privatpersoner, så jag beställde från Farnell genom www.microkit.se. Jimmy var mycket bra att prata med. Har han inte det du vill ha så tar han hem åt dig
Problem 2. En av det större kondensatorerna (den stora liggande, se bilden nedan) var tvungen att ha långa ben eftersom den måste ligga ner, annars kan man inte sätta ihop skärmen igen. Det fanns inte nånstans jag kollade. Det fanns bara snapin och dessa har väldigt korta ben. Man kan klippa av benen på den gamla och löda dit den nya på dessa ben, men det får vara tills vidare då den är hel
Nu funkar skärmen som ny, ja nästan bättre då jag köpte Panasonics komponenter. Jag fick också lite ellära på köpet och det är aldrig fel

LinkBack URL
About LinkBacks

Svara med citat

Bokmärken