Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Normal upplösning för en 24-tummare?

Detta är en diskussion som rör Normal upplösning för en 24-tummare? i Bildskärmar och TV-apparater-forumet, som är en del av Ljud, bild och kommunikation-kategorin; Hej! Har planer på att eventuellt skaffa en större skärm framöver. Sitter med en 20-tums LCD i dagsläget och funderar ...

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard Normal upplösning för en 24-tummare?

Hej!

Har planer på att eventuellt skaffa en större skärm framöver. Sitter med en 20-tums LCD i dagsläget och funderar på att gå upp till 24 tum. Eftersom jag är väldigt nöjd med ASUS som gjort bildskärmen kommer jag förmodligen skaffa en ny ASUS.

Saken är den att jag blev lite förvånad när jag kollade specifikationerna för bildskärmarna på 24 tum. Det står att maximal upplösning är 1920 x 1080. Jag trodde det var 1920 x 1200 som var det normala. Liten skillnad jag vet, men kan nån förklara detta?

//AMD

VIP Tobias Perssons avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Blogginlägg
    10
    Rykteskraft
    4

Standard Re: Normal upplösning för en 24-tummare?

Citat Ursprungligen postat av AMD
    Hej!

Har planer på att eventuellt skaffa en större skärm framöver. Sitter med en 20-tums LCD i dagsläget och funderar på att gå upp till 24 tum. Eftersom jag är väldigt nöjd med ASUS som gjort bildskärmen kommer jag förmodligen skaffa en ny ASUS.

Saken är den att jag blev lite förvånad när jag kollade specifikationerna för bildskärmarna på 24 tum. Det står att maximal upplösning är 1920 x 1080. Jag trodde det var 1920 x 1200 som var det normala. Liten skillnad jag vet, men kan nån förklara detta?

//AMD

Vad jag förstått så är 1920x1080 egentligen 23.*" skärmar, och 1900x1200 är 24". Sen så har det kommit massor av 1920x1080 pga. det är "Full HD" upplösning, som blivit så populärt tydligen.

MVH
    Phenom II x4 960T || MSI 770 || Corsair 2x4GB || XFX 6870 || Samsung SSD || OCZ 500w
    Fri frakt hos Inet.se? [Ja tack]
    Billig PS Vita till salu! -> Blocket - PS Vita säljes

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Det stämmer säkert som du skriver, för ASUS har "full HD" på alla sina 24-tummare såg det ut som när jag kollade på deras hemsida. Då betyder det att de egentligen inte har nån "riktig" 24-tummare då. Tack för svaret!

//AMD

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Citat Ursprungligen postat av AMD
    Det stämmer säkert som du skriver, för ASUS har "full HD" på alla sina 24-tummare såg det ut som när jag kollade på deras hemsida. Då betyder det att de egentligen inte har nån "riktig" 24-tummare då. Tack för svaret!

//AMD
    "Full HD" är bara en PR grej egentligen, rekommenderar starkt att du skaffar en 1920x1200 - om det inte är så att du verkligen tänker ha skärmen till film. Spelar du 1080p på en 1920x1200 så kommer du få 2 smala svarta rader längst ner/upp på skärmen.

Vad har du för budget förresten?

Är du ute efter ett bra pris så är den här skärmen från Benq. Benq ger dig kvalité för pengarna, men du ska veta att pixelgarantin är enormt dålig ifall att du har otur:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=321475

Här finns 2st skärmar från Eizo. En Eizo är alltid en Eizo som folk säger, och företaget har en mycket bra pixelgaranti:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=401677
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365082

Här är min egna skärm från Benq med P-MVA panel, som ger förbättrad bildkvalité jämfört mot TN, och döda pixlar är inte lika vanligt förekommande. Priset har dock skjutit i höjden och den ligger närmare 5000kr nu än 3500kr som den låg på bra länge.
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131709

Skärmar är en riktig jungel som är klippt omöjlig att hålla reda på, mitt tips skulle nästan vara då 24" 1920x1200 är så dyra nu att vänta på nåt specialerbjudande, REA etc.

VIP Björn Bobergs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    5

http://www.webhallen.com/prod.php?id=94716
    Den kanske kan vara nått?
    AMD to the end of my life <3

"People first, products and profit will follow" Jerry Sanders, one of the eight founder´s of AMD.

This IS SPARTA!

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Citat Ursprungligen postat av zowix
    http://www.webhallen.com/prod.php?id=94716
    Den kanske kan vara nått?
    Den är såg riktigt prisvärd ut

Registrerad användare Anton Söderbergs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ålder
    20
    Blogginlägg
    3
    Rykteskraft
    3

Upplösningarna förhåller sig väll lite olika beroende på aspect ratio, t.ex. på 24" 16:10 skärmar så är 1920x1200 den "idealiska" upplösningen, 16:9 däremot är ju, som det framgår, lite kortare på höjden därav några pixlar färre i y-led alltså är 1920x1080 mer "idealiskt". Så jag tror att normal upplösning för 24" beror på vilken aspect ratio den har.
    Fractal Design 650W | MSI 790FX GD-70 | OCZ 1600 MHz CL7 2x2 GB |Phenom II x4 965 4.1GHz | Corsair H50 | 2st HD 5770 i Crossfire | Windows 7 Home Premium x64 allting fint paketerat i ett Fractal design Define R.2

VIP Björn Bobergs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    5

[youtube:3l3fa2tm]http://www.youtube.com/watch?v=LCbVJk9a1N8&feature=player_embedded[/youtube:3l3fa2tm]

Där har ni svaret.
    AMD to the end of my life <3

"People first, products and profit will follow" Jerry Sanders, one of the eight founder´s of AMD.

This IS SPARTA!

Registrerad användare Douglas Salos avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Rykteskraft
    0

Ja, de va ju en bra video demo
    från BENQ
    douglasen

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Ja har en 24" 1920x1200 och ja tycker faktiskt om den upplösningen

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website