Visa resultat för omröstning: Använder du IP-telefoni?

Antal röster
11. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Ja

2 18,18%
  • Nej

9 81,82%
Resultat 1 till 10 av 10

IP-telefoni (bredbandstelefoni)

Detta är en diskussion som rör IP-telefoni (bredbandstelefoni) i Internet, uppkoppling och nätverk-forumet, som är en del av Ljud, bild och kommunikation-kategorin; Tänkte fråga er om ni använder IP-telefoni och vilka erfarenheter ni har av detta. Jag funderar nämligen eventuellt på att ...

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard IP-telefoni (bredbandstelefoni)

Tänkte fråga er om ni använder IP-telefoni och vilka erfarenheter ni har av detta. Jag funderar nämligen eventuellt på att skaffa det.

//AMD

VIP Björn Bobergs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    5

Standard Re: IP-telefoni (bredbandstelefoni)

Vad menas med det då? Enda jag kan komma på som ip telefon e Skype.
    AMD to the end of my life <3

"People first, products and profit will follow" Jerry Sanders, one of the eight founder´s of AMD.

This IS SPARTA!

Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Citat Ursprungligen postat av zowix
    Vad menas med det då? Enda jag kan komma på som ip telefon e Skype.
    När man ringer via bredbandet istället för den vanliga koppartråden. Tänker främst på lösningen där man fortfarande använder sin gamla telefon fast ringer via bredbandet, inte när man ringer via datorn med hjälp av program som exempelvis Skype.

//AMD

VIP Björn Bobergs avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    5

Citat Ursprungligen postat av AMD
    När man ringer via bredbandet istället för den vanliga koppartråden. Tänker främst på lösningen där man fortfarande använder sin gamla telefon fast ringer via bredbandet, inte när man ringer via datorn med hjälp av program som exempelvis Skype.

//AMD

Vad får man för fördelar på det? :?
    AMD to the end of my life <3

"People first, products and profit will follow" Jerry Sanders, one of the eight founder´s of AMD.

This IS SPARTA!

Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Citat Ursprungligen postat av zowix
    Vad får man för fördelar på det? :?
    Det blir billigare samtal och abonnemangsavgift.

//AMD

Registrerad användare
    Reg.datum
    jan 2009
    Ålder
    45
    Rykteskraft
    0

Visst.... det kan bli billigare i vissa fall men i andra inte t.ex. för till vissa länder utomlands och för vissa tjänster hos företag etc. som inte alltid accepterar ett annat telefonnummer än av standard typ av det vi har från det fasta nätet. Sedan har man läst på nätet att många har även fått då och då problem med ljudkvalitén d.v.s. det är svårt att bli hörd hos en mottagare men det kan bli bättre när allt mer går över till fiberteknik istället för gammal kopparteknik.

Men den största nackdelen med IP-telefoni som jag ser det idag är osäkerheten med strömförsörjningen som privatperson. Har man ett dåligt nät med lite avbrott då och då blir man utan telefon under den tiden när det sker. Har man t.ex. personlarm eller annan typ av larm kopplad till telefonen kan det bli kris och för att motverka detta eller förbättra odsen mot störningar i strömförsörjningen är t.ex. att skaffa sig en UPS - "Uninterruptible Power Supply" som kan ge reservström för en viss tidsperiod.

Mer information om det finns här:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Uninterrup ... wer_supply

/Saint25
    Stationär dator: AMD Athlon X2 4200+ l ASRock Dual-SATA2 - 939 l TwinMOS PC3200 2x1GB l Asus 7600GT 256MB l WD Raptor 36GB + Seagate 120GB l Tagan SuperRock TG400-U33II l Sweex MidiTower - modifierad l Windows XP Pro SP2 + Office 2003 l LG L245WP-BN.
    Extra + speldator - som är under uppbyggnad: AMD Phenom X3 8750BE (ska bytas ut under kommande vinter) l Asus M3A78-T AM2+ l G.Skill PC8500 4x2GB l XFX RADEON HD4870 XXX 1GB GDDR5 PCI-E l HDD - ? l Tagan SuperRock TG880-U33II l Tagan/Aplus Seenium MidiTower (liknar CoolerMaster CM590/CM690) - ska modiferas + lackeras l OS - ?

Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Jo, det finns såklart även nackdelar med IP-telefoni. Dock så har tekniken blivit bättre med åren. Har man en trådlös telefon i dagsläget är man lika sårbar som man är med IP-telefoni vid strömavbrott så där blir det egenligen ingen skillnad.

Statistiken visar dock att fler å fler överhuvudtaget inte använder fast telefoni längre utan endast nöjer sig med mobiltelefon.

//AMD

Registrerad användare
    Reg.datum
    feb 2009
    Ålder
    26
    Rykteskraft
    0

Jag andvänder de inte nu men har andvänt de o imo sög de rätt hårt för ett par år sedans men ja vet inte hur de är nu för tiden, men då hade ja problem med internet hade ja problem med telefonen

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Jag använder IP-Telefoni och är helnöjd!

Egentligen skulle jag klara mig med mobiltelefonen för att hålla mitt privatliv, vid liv så att säga, men har en fast telefon för alla krånglande myndigheter osv.

Betalar 69kr/månaden för gratis minutavgift till fasta nätet och telefon har aldrig gått över 100kr totalt med den avgiften inräknat för min del.

Registrerad användare McFreedys avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Hej jag har ip telefoni via comhem det är perfekt om man tex tar combo då får man ip telefoni utan fast kostnad och betalar bara för det du ringer för .Det där med combo är ju jäkligt smart så man slipper massa papper"tänker miljöperspektiv" från olika bolag.Tex 1:tv 2:tele 3:bredband så slå ihop dem är de dyrt tycker många men det ser dyrt ut på pappret men om man tänker i långa loppet så är det billigare med combo från Comhem. 8-)
    AMD finner saker det andra inte finner!!
    Och ATI är där ingen annan har varit!!
    AMD Forum det är där man är lite finare,lite bättre och smartare!

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website