Jag har själv ingen server, men jag har sett många som säger att "det vill jag ha till min server" på forumet.
Ni som har en server, vad är dess användningsområde? Spelserver, semesterbilder/filmer, brandvägg?
Detta är en diskussion som rör Vad använder ni eran server till? i Internet, uppkoppling och nätverk-forumet, som är en del av Ljud, bild och kommunikation-kategorin; Jag har själv ingen server, men jag har sett många som säger att "det vill jag ha till min server" ...
Jag har själv ingen server, men jag har sett många som säger att "det vill jag ha till min server" på forumet.
Ni som har en server, vad är dess användningsområde? Spelserver, semesterbilder/filmer, brandvägg?
Flyttar tråden till forumkategorin för Internet, uppkoppling och nätverk.
//AMD
Hm, får se nu.
Kör Ubuntu som OS till att börja med, WS08 licensen slutade fungera när jag bytte moderkort.![]()
Annars är väll huvudanvädningsområderna följande:
1. FTP-server
2. Apache
3. PHP, MYSQL, PHPMyadmin etc.
4. Backup
5. Torrentklient
6. "Idla" på IRC och MSN ()
7. Extraknäcker som HTPC lite då och då :roll:
Har planer på att lägga upp vent och IRC server med, men min lina är rätt dålig så.
// Oscar
EDIT:
Som brandvägg kör jag en passiv Smoothwall (Linux)-baserad dator under min säng.![]()
har mina som filservers. Både för olika project och allmännt bruk men även semesterbilder och sånt både SD och HD. lite allt möjligt helt enkelt.
Filservers är fan det näst bästa som uppfunits efter internet. Skulle inte klara mig utan central lagring. har sällan mer än 80-500Gb systemdisk i andra burkarna eller som i min workstation 2x30Gb SSD i raid0.
Men alla burkar är ansluta mot filserversen en del i Read only som standard men som min workstation så är det både Read och Write som gäller då mästa modefikationen görs därifrån. Sedan kör servrarna olika tjänster som torrent clienter och sånt så slipper man ha den skiten ätandes CPU cyklar och minne på primära burken. Sedan har jag 2st servers te en ur drift som behöver fixa OS:et på men iget jag använder igäntligen var en exprimentiel raid5 server. Sedan har jag en av mina vicktigaste servrar. Min Router. Det är dess primära upgift att agera router, firewall men den kan agera ftp eller web server också när det behövs eller i princip vad som helst. Men är inte så kraftig utan har en Via C3 800Mhz passivt kyld CPU och 512Mb DDR minne och 80Gb sata disk och en slim DVD läsare. Allt i ett litet ITX chassi. Tyst, strömsnåklt och smidigt och är hjärnan i nätverket här hemma. Servrarna och alla burkarna använder 2st Gb swhitchar plus en 108mb accesspungt för att komunicera med anslutna datorerna villket är HTPC, Workstation, Spelburk, Netbook och eventuella gäster eller andra datorer jag kan få för mig att dra igång. Och då gör servrarna det så mycket enklare antigen det är mina filservers där man lätt kan tanka ner saker mot och lagra eller bara är routern som gör att man lätt kan få internet på datorn på 1 minut och inte behöver oroa sig för massa script kids gämt.
Kan tilläggas att alla mina servers kör Linux. Gentoo linux för att vara exackt. Min fösta server var pentium 200Mhz MMX och agerade främst router med windows 2000. 32mb ram villket var 1/2 av minimumkravet så laggade den MYCKET".
Lite Offtopic nu.
men linux flöt den skitnice på 32Mb i ram som router. Den fick sedan mer ram 128mb och lite te dock lite petig på minnet men teslut hade jag nog 256Mb ram med stickor den gillade. Märkesdatorjävel. Lyckades lura moderkortet med genom att stoppa i en AMD K-62 450 som moderkortet trodde var en K6 då K6-2 igäntligen var en K6 fast med 3D Now och lite mer finneser. Tror tidiga K6-2 dom absolut första saknade 3D now så vet e fan vad som gjorde domvära att kallas K6-2 igäntligen.
Hade K6-2 450 och 500 som jag sålt men hittade en K6-2 450 i skolan nån slägt på golvet i datasalen och trampat på. Lyckades räta ut alla benen och den vissade sig levaDödar inte en amd genom att trampa på dom
En del K6-2 var lite finurliga. I alla fall dom högre modelerna. Pentium osv gick ju inte till mö mer än 233Mhz så tror inte intel hade multiplicerare över 3.5 som stödes på dom. Men AMD som satt på sockel 7 fortfarande drog ju upp det till offecielt i alla fall till 5.5X med K6-2 550Mhz 100mhz fsb. dock stöde i alla fall alla lite snabbare K6-2 multiplicerare 6x. En del burkar med gammla mobos kunde ju med addapter ofta köra säg en 400Mhz K6-2 overdrive variant. Adaptern gjorde ofta bara så att moderkortet kände igen den och med gammla moderkort så gick dom ofta inte lägre än 2.8V kanske inte ens lägre än 3.52V. Sedan såg addaptern te att multiplicerare 6 var vald också. Allt detta genom egen strömförsörjning och kontrol av olika pinnar för multiplicerare osv.
Dena 6:e multipliceraren var igäntligen igen ny multiplicerare i sig. Moderkortet styr processorns multiplicerare genom ett antal ben. En viss kombiation satt via jumpers ska motsvara en viss multiplicerare i processorn om man följer standarderna. Vad AMD gjorde på snabbare K6-2 så som 400-550Mhz vara att multiplicera bussen med 6x om man ställde in multiplicerare 2x som ändå inte gjorde mö nytta. Igen som sitter på 200Mhz bus på sockel 7 tror iget över 133Mhz stödes av något mobo. En del kanske nåde 150Mhz+ det sissta mer OC inricktade varianter men igen CPU hade högre än 100Mhz offecielt.
Så på min gammla server med Pentium 200Mhz MMX som hade bios stöd för K6 knölade jag i en K6-2 450Mhz med 2.4V och 2.6V var max enligt AMD vad dom tålde lågsicktigt men 2.8V var lägsta jag kunde jumpra mobot te så satte på en fet socket A kylare blev lite jummnare typ 2x effekten. Sedan jumprade jag den till 2x66Mhz villket gav 6x66 i pracktiken. Hade tat av Hisen på den processorn med för bättre kylning. Hisen sög på K6-2 totalt. Bootade upp som K6 @ 300Mhz. Sedan i Linux vissade den K6-2 400mhz. Ungifär 2x ALU prestandanden mot Pentoum 200Mhz MMX. Dock sög Flytalsprestandaden utan 3D now! något kopiöst på K6-2. 3D now gav den boost över celeron i samma frekvens men utan det var dom märkbart slöare men ett väl hanterat K6-2 system fungerar mycket bättre än många gnälspikar sa om inkomptabilitet osv. Hade som spelriggar med GeFroce 2 GTS och liknande. Fans inga såna enligt mig haft flera K6-2 system. Körde den så i många år fram till typ ja 2005-2006 i alla fall tror jag.
Filserver: Athlon II X2 240E, M4A785TD-V EVO, 8Gb DDR3 HyperX, 2x INTEL EXPI9400PT Server Adapter, 22Tb HDD, Corsair TX650.
HTPC: Athlon II X2 240E, M4A785TD-V EVO, 4Gb DDR3 HyperX, 8600GT, 160Gb HDD, Corsair TX650.
Ursprungligen postat av pa1983
ge mig 2 av dina diskar haha
trevlig setup i övrigt![]()
Bokmärken