Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Dualboot problem.

Detta är en diskussion som rör Dualboot problem. i Linux och övriga operativsystem-forumet, som är en del av Spel och mjukvara-kategorin; Hej! Skönt att forumet är uppe! Jag behöver nämligen hjälp från mina AMD brödrar och systrar där ute. Hade tänkt ...

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard Dualboot problem.

Hej! Skönt att forumet är uppe! Jag behöver nämligen hjälp från mina AMD brödrar och systrar där ute. Hade tänkt att installera Linux Mint vid sidan om Windows 7 men fick problem direkt.

På hårddisken finns Bootloadern till Windows 7, Windows 7, HP RECOVERY och HP TOOLS. Problemet är att alla är primära. Och man får bara ha 4 primära partioner på en hårddisk så HP har på ett smart sätt ( för dem själva ) stängt ute alla som vill dualboota.

Så nu är frågan hur ska jag göra? Ska jag ta bort HP RECOVERY D: och HP TOOLS E: eller ska jag radera allt och bara köra Linux Mint. Men vad händer då kan man återställa datorn till Windows 7 om man behöver? Och försvinner garantin på datorn om man tar bort Windows 7?

Hur tycker ni att jag ska göra? Bara köra Windows 7 är inget alternativ Linux ska in på den annars kan man lika gärna lämna tillbaka den tyvärr.

Tacksam för snabba svar!
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Kan du inte slå ihop HP Recovery och HP Tools? till en partition?

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Kan du inte slå ihop HP Recovery och HP Tools? till en partition?
    Tack f;r svaret Hunter! Har googlat det men hittar inget om det tyvarr.
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.

Linuxfantast PsynoKhi0s avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Rykteskraft
    2

Standard

Två partitioner till W7? Har du något alls på den andra? Hur stor är den?

Och försvinner garantin på datorn om man tar bort Windows 7?
    Om du menar "och ersätta det med ett annat operativsystem" kan det där bli klurigt. Du bör förvänta dig att fajtas lite. Tyvärr ingår det i MS-inlåsningen.
    Man kan alltid klona hårddisken först men det är meckigt.

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av PsynoKhi0 Visa inlägg
    Två partitioner till W7? Har du något alls på den andra? Hur stor är den?

Om du menar "och ersätta det med ett annat operativsystem" kan det där bli klurigt. Du bör förvänta dig att fajtas lite. Tyvärr ingår det i MS-inlåsningen.
    Tack för ditt svar PsynoKhi0! Man har Windows 7 loader på en samt en annan med själva Windows 7 på. Sen två stycken partioner till HP:s saker..... Jag har inte byggt upp denna datorn så jag vet inte varför man kör två partioner. Men som jag tror är en till loadern och en till operativet som sagt.

Väldigt dåligt om man tappar supporten om man kör något annat än Windows anser jag. Snacka om tvång. Har mailat både HP och Komplett om detta idag.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
    Tack för ditt svar PsynoKhi0! Man har Windows 7 loader på en samt en annan med själva Windows 7 på. Sen två stycken partioner till HP:s saker..... Jag har inte byggt upp denna datorn så jag vet inte varför man kör två partioner. Men som jag tror är en till loadern och en till operativet som sagt.

Väldigt dåligt om man tappar supporten om man kör något annat än Windows anser jag. Snacka om tvång. Har mailat både HP och Komplett om detta idag.
    Jag kan ju säga att du kommer till 100% tappa all support gällande mjukvara, men hårdvarufel ska dom hjälpa till med.

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jacob Hugosson Visa inlägg
    Jag kan ju säga att du kommer till 100% tappa all support gällande mjukvara, men hårdvarufel ska dom hjälpa till med.
    Fick svar från Komplett nu.....

Hej,

Datorn du har köpt är avsedd för att köras med Microsoft Windows. Installation av Linux sker på helt egen risk och varken vi eller tillverkare ger support på ett annat operativsystem än det som har medföljt datorn samt ursprungskonfigurationen.

Vilket skämt. Och vi här som tycker att AMD behandlas illa. Då är Windows monopolet 10 gånger värre enligt mig. Kanske dags att bojkotta deras produkter också? Problemet är att inte en enda stor datorkedja erbjuder Linux datorer.....

Snacka om att ha 0% valfrihet.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Hej,

Datorn du har köpt är avsedd för att köras med Microsoft Windows. Installation av Linux sker på helt egen risk och varken vi eller tillverkare ger support på ett annat operativsystem än det som har medföljt datorn samt ursprungskonfigurationen.

Vilket skämt. Och vi här som tycker att AMD behandlas illa. Då är Windows monopolet 10 gånger värre enligt mig. Kanske dags att bojkotta deras produkter också? Problemet är att inte en enda stor datorkedja erbjuder Linux datorer.....

Det lät enligt dom att Linux skulle vara mindre kompatibelt, bullshit. Tycker faktiskt att Linux har nästan bättre support än Windows ibland. Hade det varit jag så hade jag struntat i vad dom sa och raderat Windows om jag velat det.

Fick du nån Windows skiva till Laptopen? Annars kan du väl göra backup av D: och E partitionen och ha imagefilerna på den stationära datorn, fast då måste du ha ett program som kan spara imagefilerna över nätverk. Jag vet att gamla Ghost kunde det

Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Det lät enligt dom att Linux skulle vara mindre kompatibelt, bullshit. Tycker faktiskt att Linux har nästan bättre support än Windows ibland. Hade det varit jag så hade jag struntat i vad dom sa och raderat Windows om jag velat det.

Fick du nån Windows skiva till Laptopen? Annars kan du väl göra backup av D: och E partitionen och ha imagefilerna på den stationära datorn, fast då måste du ha ett program som kan spara imagefilerna över nätverk. Jag vet att gamla Ghost kunde det
    Ja det är bullshit rent ut sagt. Både Ubuntu och Linux Mint rullar klockrent på den datorn när jag testar med Live CD. Fick inga skivor men jag har gjort systemåterställningsskivor. Frågan är om man kan få tillbaka Windows med systemåterställningsskivorna inifrån Ubuntu?

Tycker att det är förjävligt rent ut sagt att man inte har kontroll över sin egna dator som JAG har betalat för.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Hej,

Ha Dual-Boot då och håll tyst om att du installerat Linux

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website