[Phoronix] Further Testing Shows More Hope For ATI Gallium3D
De lyckas t.o.m. vara snabbare än Catalyst i ett spel!![]()
Detta är en diskussion som rör Open source ATI-drivisarnas prestanda har fått ett REJÄLT lyft i Linux och övriga operativsystem-forumet, som är en del av Spel och mjukvara-kategorin; [Phoronix] Further Testing Shows More Hope For ATI Gallium3D De lyckas t.o.m. vara snabbare än Catalyst i ett spel!...
[Phoronix] Further Testing Shows More Hope For ATI Gallium3D
De lyckas t.o.m. vara snabbare än Catalyst i ett spel!![]()
Ser bra ut, AMD ska så vitt jag vet numera släppa nödvändig information till Open-Source community:n snabbare än både Nvidia och Intel vilket är en del i deras Fusion programDetta blir än mer viktigt med APU:erna framfart.
Definitivt bra test! Finns inget liknande fast man testar spelar i Wine? Tror jag skulle vara mer intressant för de flesta här på forumet.
Är detta nya drivrutiner till alla ATI kort? Mitt HD4250 i den bärbara lirar inte alls bra med FGLRX drivrutinen.
Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.
Oh ja, betydligt snabbare än nvidia eftersom de inte släpper någon dokumentation alls. De gav t.o.m. upp på den enda OSS-drivrutinen de erbjöd: Fermi och senare kort kommer aldrig att få OSS stöd från nvidia. Användarna får köra med VESA tills att de installerar nvidias proprietära blob.
"Nouveau" är ett projekt som syftar på att ta efter men det är 100% reverse engineering.
Historiskt sett har WINE-utvecklarna jobbat mest med nvidiakort. Det lär ta en stund innan OSS-drivrutiner stöds IMO. Men jag hoppas jag har fel.
Det hade jag inte en aning om... Men nu när du säger det har jag för mig jag läste en nyhet om det för bra länge sedan vilket fick många rätt rasande medan andra menade på att Nvidia:s egna stängda drivrutiner är minst lika bra?
Att WINE-utvecklarna mestadels jobbat med Nvidia-kort är i och för sig rätt logiskt med tanke på vem som har (eller har haft?) bäst stöd och support för Linux, det var solklart Nvidia förr. Men de som sitter med ATI/AMD-kort kan ju ändå använda WINE för spel så några prestandatester skulle väl ändå vara möjliga?
Inte till alla.
Det finns stora skillnader mellan Radeon-korten från 9000-serien upp till X1000-serien, och HD-serien.
De drivrutinerna som testas i denna artikel brukar kallas "r300g" och funkar med de tidigare modellerna, som dessutom inte stöds längre av FGLRX (Catalyst).
"r300g" bygger på Gallium3D (varav g:et, för att skilja mellan den och r300c, dvs Classic) som ska erbjuda en rad förbättringar, inte minst prestandamässigt.
Till ditt HD4250 finns r600. Utvecklingen på denna har inte hunnit lika långt än, vilket beror på en mängd faktorer. Däremot skall det ta relativt kort tid för utvecklarna att få ihop r600g när arbetet med r300g är i stort sett klart.
Jo, fast kom ihåg att testerna utförs av ett automatiserat system, Phoronix Test Suite. Eftersom man laddar hem testerna är det logiskt att endast FOSS-spel finns med än så länge.
Jag menar, Unreal Tournament 2k4, Enemy Territory - Quake Wars, Prey osv har Linux-klienter, men de finns inte med i benchmarkresultatet heller. Även om det finns demo till dem. Jag antar det är av praktiska/juridiska skäl.
Vad jag vet ska en jämförelse mellan W7 och WINE köras snart, men det är mycket jobb kan du väl tänka dig: spelen måste installeras för hand, de måste funka någorlunda bra i WINE och helst ha inbyggt benchmark (Fraps lär inte vara ett alternativ)...
Lovande utveckling, förhoppningsvis kommer det att gå att använda grafikkortet i BOINC när man använder GNU/Linux framöver.
CPU: AMD Phenom™ II X6 1090T Black Edition @ 45nm 3.2GHz
Moderkort: Asus 870 M4A87TD EVO
RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 8GB CL8
GPU: Sapphire ATI Radeon HD 5870 1GB Vapor-X
SSD: two OCZ 40GB Agility
HDD: one Western Digital 2TB Caviar Green 64MB Cache SATA II
PSU: XFX PowerSupply XXX Edition 650W
Chassi: Antec Dark Fleet DF-85
CPU kylning: Corsair H70 Hydro
Skärm: BenQ 24" TFT E2400HD (16:9 1080p via HDMI 1.3)
Bokmärken