Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Spel under Linux

Detta är en diskussion som rör Spel under Linux i Linux och övriga operativsystem-forumet, som är en del av Spel och mjukvara-kategorin; Tänkte göra en tråd om vilka spel som funkar och fylla på dessa efter hand. Skriva om det är rena ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard Spel under Linux

Tänkte göra en tråd om vilka spel som funkar och fylla på dessa efter hand. Skriva om det är rena Linux spel eller om det körs under DOSbox eller Wine och en kommentar hur man får dom att funka. Kommer mer senare. Röd = Funkar ej Orange = Osäker/under test Grön = funkar utmärkt

Lista:
    Deus Ex ;Nu blev jag glad då ett av bästa fps spelen någonsin ser ut att funka under Wine, dock verkar det hacka ganska mycket när jag testade
    Doom 3; Linux version så det bör funka under Linux
    Duke Nukem: Manahattan project ;Fungerar helt smärtfritt under Wine. Till och med Xbox 360 kontrollen funkar även om man fick ändra knapparna till det man ville ha
    Half-Life 2 ;Bra fps spel. Episode ? Ska fungera enligt Cookie Monster under Wine.
    Jagged Alliance 2 ;Ett utmärkt gammalt turbaserat strategispel. Linux har en portad version som inte funkar så bra, i alla fall inte ljudet. Men det här är Windows versionen under Wine och flyter på mycket snabbt, bättre än i Windows. Jättebra
    Nox ;Ett annat gammalt spel typ Diablo. Allt verkar funka utom när jag ska döpa min gubbe för då låser sig hela systemet och får starta om datorn
    Oilrush Ska komma till linux elle rom det redan är släppt
    OpenRA(Open Red Alert) ;Red Alert clone som är för Windows, Mac OSX och Linux. För närvarande i Alpha stadiet står det på hemsidan http://openra.res0l.net/
    Penumbra ;Linux version. Äventyrsspel vad jag förstått som är utvecklat av svenskar
    Postal ;Ska enligt Cookie Monster fungera under Wine
    Quake Enhanced ;Quake 1 fast med Windows installation och förbättrad grafik. Flyter på bra om man inte drar på värsta upplösningen och effekter för då segar det sig en del märkte jag. Installerades med Wine då det är en Windows installationsfil. Gick mycket segare än om man körde under Windows. Gick mycket snabbare i äkta Windows
    Unreal Tournament 2004 ;Både Linux och Windows installation på DVD skivan så det funkar med 100%

Colin McRae 2 ;Gammal version av Colin McRae. Ville inte installera DX 7.0 under Windows XP mode. Får kolla hur det funkar i Windows 98 senare. Inte säkert att det går då jag bara kom till menyn, när jag skulle starta hände det inget
    Joint Task Force ;Jättebra strategispel som jag tyvärr inte fick igång. Men det kan vara mer att det jag inte har originalet. . Sätter därför ett frågetecken på detta spel

Close Combat ;Gammalt spel från Microsoft. Hittade inte vilken Windows version det var. Det gick att installera under Windows 98 mode dock. EDIT: Nope, det fungerara inte. Ideo blev inte korrekt installerad och då funkar inte spelet heller
    Gothic III ;Jag har läst att det ska funka, men jag fick inte igång spelet mer än i menyn
    Super EF2000 ;En strids simulator från DID. Hittade inte CD skivan efter installationen. Kan vara så att den måste vara D:\ då spelet är väldigt gammalt
    Senast redigerat av Hunter den 2010-10-16 klockan 09:24.

Registrerad användare Swedish Berserks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Tyvärr är min DVD läsare i den bärbara paj. Annars hade jag gärna kunnat tänka mig att komma med förslag och testa olika spel.
    Stationär: AMD Athlon II X4 620 I ATI HD4770 I 4GB 800mhz I Dual boot: Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.10 32 Bit I
    Bärbar1: AMD Athlon II X2 P320 I ATI HD4250 I 4GB I Dual boot Windows 7 64 Bit och Ubuntu 10.04.1 32 Bit
    Bärbar2 ( Trasig ) : AMD Athlon X2 TK-53 I NV 7150M I 2GB I Ubuntu 10.04 32 Bit I
    Spelkonsoler: Xbox 360 Slim 250GB och en PS3 Slim 320GB! Och en PS3 80GB i reserv.
    Skärm: 32 Tums LCD TV Philips. Max upplösning 1920*1080 pixlar.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Swedish Berserk Visa inlägg
    Tyvärr är min DVD läsare i den bärbara paj. Annars hade jag gärna kunnat tänka mig att komma med förslag och testa olika spel.
    Det är ok. Du har en stationär dator med CD/DVD? Om du har ADSL med Router eller HUB så finns det säkert flera uttag för flera datorer, då kan du dela ut CD/DVD:n från den stationära och installera från den
    Senast redigerat av Hunter den 2010-10-13 klockan 15:15.

Registrerad användare Kristers Bensins avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Rykteskraft
    0

Standard

Fick inte Left 4 dead 2 eller Modern Warfare 2 att fungera via steam från en windows partition. Såg att Modern Warfare 2 fanns med i PlayOnLinux listan, ska testa att installera Call of Duty 4 nu, kommer tillbaka med feedback.

Lite offtopic bara, vilket filsystem rekommenderar ni till linux( eller ubuntu/LinuxMint vill säga), jag testar ext 4 nu. Jag vet att ext 2,3 och 4 är väldigt lika.
    Senast redigerat av Kristers Bensin den 2010-10-13 klockan 18:32.
    CPU: Athlon II X4 620 @ 3.25 GHz + Zalman CNPS 9900 MAX Minne: 4GB DDR3 Crucial BallistiX @ 1333 MHz CL6 GPU: 2X HD 5770 1GB GDDR5
    Mobo: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P HDD: 1+ 1 TB Samsung F3 Raid 0 Chassi: Silverstone Raven RV02-E Nätdel: Cooler Master Silent Pro 850W
    Kolla gärna in mitt hembio krypin

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kristers Bensin Visa inlägg
    Fick inte Left 4 dead 2 eller Modern Warfare 2 att fungera via steam från en windows partition. Såg att Modern Warfare 2 fanns med i PlayOnLinux listan, ska testa att installera Call of Duty 4 nu, kommer tillbaka med feedback.

Lite offtopic bara, vilket filsystem rekommenderar ni till linux( eller ubuntu/LinuxMint vill säga), jag testar ext 4 nu. Jag vet att ext 2,3 och 4 är väldigt lika.
    Brukar du formatera med nåt speciellt filsystem? jag låter Ubuntu göra jobbet, sedan vet jag inte vad som är skillnad. Testade att installera Oblivion för jag vet att folk fått Oblivion att funka under Wine, men mitt startade inte ens. Installeringen gick bra däremot
    Senast redigerat av Hunter den 2010-10-13 klockan 19:37.

Registrerad användare Anton Söderbergs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ålder
    20
    Blogginlägg
    3
    Rykteskraft
    3

Standard

Har för mig att alla valves spel går att köra på linux. Själv har jag dock bara testat cs 1.6 cs:s och hl2. Sedan tidigare har jag också lyckats få igång doom3 utan problem, penumbra spelen(alla finns till linux) och postal. De är de jag kommer på nu.
    Fractal Design 650W | MSI 790FX GD-70 | OCZ 1600 MHz CL7 2x2 GB |Phenom II x4 965 4.1GHz | Corsair H50 | 2st HD 5770 i Crossfire | Windows 7 Home Premium x64 allting fint paketerat i ett Fractal design Define R.2

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Cookie Monster Visa inlägg
    Har för mig att alla valves spel går att köra på linux. Själv har jag dock bara testat cs 1.6 cs:s och hl2. Sedan tidigare har jag också lyckats få igång doom3 utan problem, penumbra spelen(alla finns till linux) och postal. De är de jag kommer på nu.
    Jag vill veta med 100% att det funkar om jag ska lägga till spelen i listan. Skriv om det är linux versionen eller om det är emulerad Windows/DOS spel och om det är Steam eller CD
    Senast redigerat av Hunter den 2010-10-13 klockan 20:44.

Registrerad användare Anton Söderbergs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ålder
    20
    Blogginlägg
    3
    Rykteskraft
    3

Standard

cs 1.6 och cs:s kommer jag inte riktigt ihåg hur(var ett tag sedan) hl2 däremot vet jag att jag körde genom wine likså postal och doom3. Penumbra spelen finns till linux och fungerar "out of the box".
    Fractal Design 650W | MSI 790FX GD-70 | OCZ 1600 MHz CL7 2x2 GB |Phenom II x4 965 4.1GHz | Corsair H50 | 2st HD 5770 i Crossfire | Windows 7 Home Premium x64 allting fint paketerat i ett Fractal design Define R.2

Registrerad användare
    Reg.datum
    okt 2010
    Ålder
    27
    Rykteskraft
    0

Question winehq.org

Ehmmmm, ni vet väl att det finns en databas med tusentals windows program på www.winehq.org där det står hur bra olika spel funkar med wine och hur man får igång dem? Super EF2000 t.ex. Allt står på engelska dock.

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av treat Visa inlägg
    Ehmmmm, ni vet väl att det finns en databas med tusentals windows program på www.winehq.org där det står hur bra olika spel funkar med wine och hur man får igång dem? Super EF2000 t.ex. Allt står på engelska dock.
    Ok, tack för tipset. Men det gör inget om dom listas här också

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website