Resultat 1 till 7 av 7

Nytt projekt: Help Fight Childhood Cancer

Detta är en diskussion som rör Nytt projekt: Help Fight Childhood Cancer i World Community Grid-forumet, som är en del av Folding-kategorin; Project Status and Findings : Information on the Help Fight Childhood Cancer project may be found on these pages, on ...

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard Nytt projekt: Help Fight Childhood Cancer

Project Status and Findings:
    Information on the Help Fight Childhood Cancer project may be found on these pages, on the Chiba University Help Fight Childhood Cancer website (Japanese here) and on Chiba Cancer Center's Help Fight Childhood Cancer website (Japanese here). The latest status updates may also be found at this site. To discuss or ask questions about this project, please visit the Help Fight Childhood Cancer Forum.

Mission
    The mission of the Help Fight Childhood Cancer project is to find drugs that can disable three particular proteins associated with neuroblastoma, one of the most frequently occurring solid tumors in children. Identifying these drugs could potentially make the disease much more curable when combined with chemotherapy treatment.

Significance
    Neuroblastoma is one of the most common tumors occuring in early childhood and is the most common cause of death in children with solid cancer tumors. If this project is successful, it could dramatically increase the cure rate for neuroblastoma, providing the breakthrough for this disease that has eluded scientists thus far.

Approach
    Proteins (molecules which are a bound collection of atoms) are the building blocks of all life processes. They also play an important role in the progress of diseases such as cancer.

Scientists have identified three particular proteins involved with neuroblastoma, which if disabled, could make the disease much more curable by conventional methods such as chemotherapy. This project is performing virtual chemistry experiments between these proteins and each of the three million drug candidates that scientists believe could potentially block the proteins involved. A computer program called AutoDock will test if the shape of the protein and shape of each drug candidate fit together and bond in a suitable way to disable the protein.

This work consists of 9 million virtual chemistry experiments, each of which would take hours to perform on a single computer, totaling over 8,000 years of computer time. World Community Grid is performing these computations in parallel and is thus speeding up the effort dramatically. The project is expected to be completed in two years or less.

Länk: http://www.worldcommunitygrid.org/proje ... fccMain.do

//AMD

Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard Re: Nytt projekt: Help Fight Childhood Cancer

Svårt cancersjuke Victor avled i morse

Victor Sundberg, 1,5, hann aldrig komma hem.

På tisdagsmorgonen somnade han in på Akademiska sjukhuset, med mamma och pappa tätt intill sig.

Många, många har gripits av föräldrarnas önskan att få vårda sin svårt cancersjuke son hemma.

Sofie Karlsson, 24, och Peter Sundberg, 34, ville att Victor skulle få tillbringa sin sista tid hemma i familjens hus i Bålsta, utanför Enköping.

De ville att han skulle få dö hemma i sin egen säng, i sitt nya, fina rum, omgiven av sina leksaker och sina tre halvsyskon, Thea, 7, Linnea, 10, och Cazper, 12.

– Det hade betytt så oändligt mycket för oss och för Victor, säger pappa Peter.

Men Håbo kommun har - liksom många andra kommuner runt om i Sverige - ingen hemsjukvård för barn under 18 år.

Och på tisdagsmorgonen orkade Victor inte längre. Omgiven av sin familj somnade han in i ett särskilt iordninggjort rum på barncancerkliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

– Jag vill verkligen tacka för det fina stöd vi har fått, säger Victors pappa, Peter Sundberg.

Källa: Aftonbladet

Lille Victor hann bara bli ett och ett halvt år gammal innan han avled i cancer. Så tragiskt när man läser om sånt här. Måste vara ett av de värsta scenarion man kan råka ut för som förälder.

Känns dock skönt att man är med och bidrar till forskningen i och med foldingprojektet för World Community Grid.

//AMD

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Har ändrat min profil, kör nu enbart "Help Fight Childhood Cancer" och inget annat från och med imorgon ops:

EDIT: Mitt 2500 inlägg

Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Citat Ursprungligen postat av smartidiot89
    Har ändrat min profil, kör nu enbart "Help Fight Childhood Cancer" och inget annat från och med imorgon ops:

EDIT: Mitt 2500 inlägg
    Härligt, och grattis!

//AMD

Registrerad användare
    Reg.datum
    jan 2009
    Ålder
    45
    Rykteskraft
    0

En kort notis: Ja, cancer i huvudtaget är inte en trevlig sjukdom - det är en lömsk sak, för någon att drabbas av oavsett vilken varelse det är frågan om på jorden - människor som djur och jag har även upplevt den på nära håll bland den egna familjen och bland bekanta/vänner.

Bra att det här med cancer uppmärksammas i största allmänhet - det behövs göra det återkommande då och då för att inte frågan ska falla i glömska bland oss människor.

[offtopic:1jf5uc48]Grattis till smartidiot89, får väl jag säga till dig också till datt du nu har passerat 2500 inlägg på forumet.[/offtopic:1jf5uc48]

/Saint25
    Stationär dator: AMD Athlon X2 4200+ l ASRock Dual-SATA2 - 939 l TwinMOS PC3200 2x1GB l Asus 7600GT 256MB l WD Raptor 36GB + Seagate 120GB l Tagan SuperRock TG400-U33II l Sweex MidiTower - modifierad l Windows XP Pro SP2 + Office 2003 l LG L245WP-BN.
    Extra + speldator - som är under uppbyggnad: AMD Phenom X3 8750BE (ska bytas ut under kommande vinter) l Asus M3A78-T AM2+ l G.Skill PC8500 4x2GB l XFX RADEON HD4870 XXX 1GB GDDR5 PCI-E l HDD - ? l Tagan SuperRock TG880-U33II l Tagan/Aplus Seenium MidiTower (liknar CoolerMaster CM590/CM690) - ska modiferas + lackeras l OS - ?

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Citat Ursprungligen postat av Saint25
    En kort notis: Ja, cancer i huvudtaget är inte en trevlig sjukdom - det är en lömsk sak, för någon att drabbas av oavsett vilken varelse det är frågan om på jorden - människor som djur och jag har även upplevt den på nära håll bland den egna familjen och bland bekanta/vänner.

Bra att det här med cancer uppmärksammas i största allmänhet - det behövs göra det återkommande då och då för att inte frågan ska falla i glömska bland oss människor.

[offtopic]Grattis till smartidiot89, får väl jag säga till dig också till datt du nu har passerat 2500 inlägg på forumet.[/offtopic]

/Saint25
    Jo och just bland barn är den extra farligt då dom fortfarande växer så är cancern oftast mycket mer aggressiv och dödlig än för vuxna Såg en grupp på ett annat forum som endast körde på det här projektet och tyckte själv att det var en bra idé.

Offtopic: Tackar

Registrerad användare
    Reg.datum
    jan 2009
    Ålder
    45
    Rykteskraft
    0

Citat Ursprungligen postat av smartidiot89
    Citat Ursprungligen postat av Saint25

[offtopic:bvyu6x52]Grattis till smartidiot89, får väl jag säga till dig också till datt du nu har passerat 2500 inlägg på forumet.[/offtopic:bvyu6x52]

/Saint25
    Jo och just bland barn är den extra farligt då dom fortfarande växer så är cancern oftast mycket mer aggressiv och dödlig än för vuxna Såg en grupp på ett annat forum som endast körde på det här projektet och tyckte själv att det var en bra idé.

[offtopic:bvyu6x52]Tackar [/offtopic:bvyu6x52]
    Hej och Ja, jag vet att barn kan råka värre illa ut än vuxna beroende på vilken form av cancer individen drabbas av och vissa typer av cancer är mer vanligt hos barn än vuxna personer.

Du har väl sett de här länkarna gissar jag på,
    som kan också vara intresse av andra forummedlemmar att bli upplysta om?

http://www.cancerfonden.se/sv/
    http://www.radiumhemmetsforskningsfonde ... __149.aspx

/Saint25
    Stationär dator: AMD Athlon X2 4200+ l ASRock Dual-SATA2 - 939 l TwinMOS PC3200 2x1GB l Asus 7600GT 256MB l WD Raptor 36GB + Seagate 120GB l Tagan SuperRock TG400-U33II l Sweex MidiTower - modifierad l Windows XP Pro SP2 + Office 2003 l LG L245WP-BN.
    Extra + speldator - som är under uppbyggnad: AMD Phenom X3 8750BE (ska bytas ut under kommande vinter) l Asus M3A78-T AM2+ l G.Skill PC8500 4x2GB l XFX RADEON HD4870 XXX 1GB GDDR5 PCI-E l HDD - ? l Tagan SuperRock TG880-U33II l Tagan/Aplus Seenium MidiTower (liknar CoolerMaster CM590/CM690) - ska modiferas + lackeras l OS - ?

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website