Resultat 1 till 7 av 7

Farväl till DirectX? En mycket intressant intervju med AMDs Richard Huddy!

Detta är en diskussion som rör Farväl till DirectX? En mycket intressant intervju med AMDs Richard Huddy! i Övrigt om AMD-forumet, som är en del av Övrigt-kategorin; Om det är någon som funderat på varför spel till PC inte är drastiskt vackrare än spelen till spelkonsolerna trots ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2010
    Rykteskraft
    0

Standard Farväl till DirectX? En mycket intressant intervju med AMDs Richard Huddy!

Om det är någon som funderat på varför spel till PC inte är drastiskt vackrare än spelen till spelkonsolerna trots den överlägsenhet som ofta finns hos PCn vad gäller GPUns beräkningskraft så får ni svaret nu!

Bergränsningen ligger tydligen i DirectX och övriga APIs! I alla fall om vi skall lyssna på AMD's worldwide developer relations manager of its GPU division, Richard Huddy.
    (Jag lyckades tyvärr inte översätta hans titel riktigt!)

Farewell to DirectX? | bit-tech.net

Att programmera PC-spel direkt mot mot hårdvara är nog ingenting för alla spelutvecklare till PC. Detta med tanke på hur många olika arkitekturer det finns (AMD och Nvidia använder ju helt olika arkitekturer exempelvis), antalet grafikkort etc. Om man skall ta hänsyn till mängden hårdvara som existerar till PC så riskerar den här vägen att bli extremt dyr och tidsödande. Men precis som de skriver på sista sidan så kan den här vägen vara attraktiv för vissa spelutvecklare som siktar mot att göra så fotorealistiska spel som möjligt. Exempelvis så blir Michael Glueck på Crytek intervjuad och han verkar positiv till idén.

Vad tror ni? Är det han föreslår; det vill säga att programmera direkt mot hårdvaran på PCn snarare än genom APIs realistiskt?
    Att det går att göra på en spelkonsol är ju fullt begripligt då varje spelkonsol endast har en uppsättning hårdvara (alla Xbox 360s är ju identiska exempelvis).
    Men PC är ju givetvis som ni vet en helt annan historia.

Jag skulle personligen gärna se en framtid inom det här om det är realistiskt genomförbart!

Registrerad användare
    Reg.datum
    dec 2008
    Ålder
    49
    Blogginlägg
    1
    Rykteskraft
    0

Standard

Back to OpenGL. Då kan även Linuxanvändare kunna spela samma spel.

Hur programmerar man direkt till hårdvara? då måste man väl skriva separat kod för nVidia och AMD? Dom får inte heller glömma att skriva så att en 8 kärnig Bulldozer utnyttjas till 100%

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hunter Visa inlägg
    Back to OpenGL. Då kan även Linuxanvändare kunna spela samma spel.

Hur programmerar man direkt till hårdvara? då måste man väl skriva separat kod för nVidia och AMD? Dom får inte heller glömma att skriva så att en 8 kärnig Bulldozer utnyttjas till 100%
    Du har helt rätt, detta är vad Intel Larrabee gick ut på. Spelutvecklarna skriker efter detta men det kommer innebära så mycket problem tyvärr... Någon API måste vi ha att programmera allt direkt till hårdvaran fungerar inte i praktiken.

Vad gäller artikeln är jag inte säker på att jag håller med, vad som hämmar utvecklningen när det kommer till grafiken i spel är konsollerna som fortfarande sitter på hårdvara från stenåldern. Vi har DirectX11 som ska kunna erbjuda oss något nära fotorealism men kodas ett spel exklusivt för DirectX11 stänger man en stor del av marknaden ute och de stora pengarna ligger i försäljningen på konsol-sidan.

Linuxfantast PsynoKhi0s avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Rykteskraft
    2

Standard

OpenGL är ett API egentligen Det sköter "bara" 3D-grafik dock, därför måste det kombineras med t.ex. SDL för att uppnå samma funktionalitet som directx.

Jag är klart för bättre prestanda men praktiskt sett vet jag inte riktigt vad det skulle innebära. Syftet med ett API är ju att bl.a. minska kravet på särskild hårdvara. Så skitbra prestanda i spel där vissa t.ex. bara funkar på geforce och andra bara på Radeon känns inte speciellt lockande varken för utvecklare eller användare. Men man bör ju fråga en erfaren programmerare.

Det som framstår från artikeln iaf är att tillverkare vågar ifrågasätta microsofts roll i datorindustrin, vilket var helt otänkbart för några år sedan.

Edit: detta inlägg på Hardforum är faktiskt intressant.
    Edit 2: Tråden på Slashdot innehåller kloka bitar från folk som verkar veta vad de snackar om. LordHavoc är känd för sitt arbete med DarkPlaces. Mortorn används i bl.a. Nexuiz och Steel Storm.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av PsynoKhi0 Visa inlägg
    OpenGL är ett API egentligen Det sköter "bara" 3D-grafik dock, därför måste det kombineras med t.ex. SDL för att uppnå samma funktionalitet som directx.

Jag är klart för bättre prestanda men praktiskt sett vet jag inte riktigt vad det skulle innebära. Syftet med ett API är ju att bl.a. minska kravet på särskild hårdvara. Så skitbra prestanda i spel där vissa t.ex. bara funkar på geforce och andra bara på Radeon känns inte speciellt lockande varken för utvecklare eller användare. Men man bör ju fråga en erfaren programmerare.

Det som framstår från artikeln iaf är att tillverkare vågar ifrågasätta microsofts roll i datorindustrin, vilket var helt otänkbart för några år sedan.

Edit: detta inlägg på Hardforum är faktiskt intressant.
    Edit 2: Tråden på Slashdot innehåller kloka bitar från folk som verkar veta vad de snackar om. LordHavoc är känd för sitt arbete med DarkPlaces. Mortorn används i bl.a. Nexuiz och Steel Storm.
    Det var problemet med Larrabee delvis. Där skulle programmerar ha tillgång direkt till hårdvaran så ett spel kodat för Larrabee skulle bara fungera för Larrabee. Skulle nog se likadant ut för GeForce och AMD.

Skulle dock väldigt gärna se en och samma API över flera plattformar. Att Microsoft delar med sig av DirectX11 (jo, ja, verkligen ) eller att t.ex. OpenGL börjar användas. Men jag tror och hoppas på en förändring långsiktigt folk har börjat inse att det finns alternativ till Windows och Apple växer så det knakar.

Linuxfantast PsynoKhi0s avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Rykteskraft
    2

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jacob Hugosson Visa inlägg
    Skulle dock väldigt gärna se en och samma API över flera plattformar. Att Microsoft delar med sig av DirectX11 (jo, ja, verkligen ) eller att t.ex. OpenGL börjar användas. Men jag tror och hoppas på en förändring långsiktigt folk har börjat inse att det finns alternativ till Windows och Apple växer så det knakar.
    Att microsoft delar med sig av directx är bara att glömma med företagets nuvarande kultur.
    OpenGL används visst, kanske menade du "i större utsträckning"?

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av PsynoKhi0 Visa inlägg
    Att microsoft delar med sig av directx är bara att glömma med företagets nuvarande kultur.
    OpenGL används visst, kanske menade du "i större utsträckning"?
    Det ä precis vad jag menar.

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website