Resultat 1 till 9 av 9

Köp av mobiltelefon "Trygghetsavtal" - Bluff?

Detta är en diskussion som rör Köp av mobiltelefon "Trygghetsavtal" - Bluff? i Återförsäljare-forumet, som är en del av Övrigt-kategorin; Tjenare! Nu börjar min Sony Ericsson W810i sjunga på sista versen efter att ha gjort sig rolig och hängt sig ...

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard Köp av mobiltelefon "Trygghetsavtal" - Bluff?

Tjenare! Nu börjar min Sony Ericsson W810i sjunga på sista versen efter att ha gjort sig rolig och hängt sig under många samtal.

Men när jag kollar på specifikt mobiltelefoner vill dom flesta butiker pracka på mig en massa "trygghetsavtal" och liknanda. Elgiganten vill ha 349kr för 6 månader och 599kr för 12 månader. Men i Sverige har väl jag en garanti på ett år vad gäller köp av mobiltelefon utan dessa "trygghetsavtal" eller hur exakt hjälper dom? Köper man en mobil för i runda slänger 2000kr är ett trygghetsavtal på 1 år för 600kr verkligen värt pengarna eller ska ja strunta i det och vända mig till myndigheterna om butiken börjar jävlas med mig vid ett möjligt fel?

Många av mina närstående har sagt att just Elgiganten ska jag undvika att köpa mobiltelefoner och även bärbara ifrån då dom nästan alltid säger att det är ditt fel när det går sönder på grund av "fuktskada" vilket gör att du får betala för reparationen ur egen ficka, men med ett avtal är felet alltid något helt annat som dom gärna står till tjänst med att fixa.

När ni ändå läser och svarar på min fråga kan ni rekommendera bra butiker att ha och göra med vid garanti- och reparation-ärenden?
    Senast redigerat av Jacob Hugosson den 2010-05-02 klockan 08:21.

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

Jag skippar alltid dessa "trygghetsavtal". Tycker inte de ger valuta för pengarna. Den självklara butiken att beställa mobiltelefoner från är ju Katshing - www.katshing.se

Supermoderator Johan Häggbloms avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Rykteskraft
    4

Standard

Du har ju som sagt alltid minst ett års garanti och de där trygghetspaketen är väl mer nån sorts drulle-försäkring. Jag tycker att du lika gärna kan skippa det. Apropå Elgiganten har jag mycket bra erfarenheter av dem när jag köpt en mobiltelefon som krånglade. Det var den ökända joysticken på Sony Ericsson K700i som pajat efter att garantin gått ut, men eftersom den var reparerad en gång tidigare under garantitiden så fick jag den lagad trots att den gått ut. Jag hade handlat i Internet-butiken och lämnade in telefonen i en butik och fick mycket bra bemötande och service. Han som jobbade på serviceavdelningen tog ut batteriet och kollade på en indikator för att kolla så att det inte var en fuktskada men det var inga problem. Har Elgiganten ett bra pris, vilket de ofta har, så tycker jag att du kan handla av dem. Det här var visserligen inte helt nyligen men jag inte tänka mig att deras service har förändrats så mycket. Min nuvarande mobiltelefon köpte jag på Expert och det funkade jättebra, dock har jag inte behövt testa deras serviceavdelning ännu eftersom min Nokia 5630 fungerar perfekt.

Mvh Johan
    Även kallad lbs129 | Stolt Opera-användare | Supermoderator och korrekturläsare
    Stationär: AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA770-UD3, AMD 770, XFX Radeon HD4770 YDF 512 MB, Corsair XMS2 PC6400 8 GB, WD Caviar Blue SATA-II 2*640 GB RAID 1, Windows Vista Home Premium 64-bit
    Extra/HTPC: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2,0 GHz, Asus A8N-SLI, nVidia nForce 4 SLi, Asus EN6600GT Top, Kingston ValueRAM PC3200 2GB, Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II 500 GB, Varierande OS

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel Andersson Visa inlägg
    Jag skippar alltid dessa "trygghetsavtal". Tycker inte de ger valuta för pengarna. Den självklara butiken att beställa mobiltelefoner från är ju Katshing - Billiga mobiltelefoner, abonnemang, Sony Ericsson, Nokia, iPhone, Samsung
    Vad gör Katshing så bra? Hört talats om sidan men varför ska man handla av just dom?
    Citat Ursprungligen postat av Johan Häggblom Visa inlägg
    Du har ju som sagt alltid minst ett års garanti och de där trygghetspaketen är väl mer nån sorts drulle-försäkring. Jag tycker att du lika gärna kan skippa det. Apropå Elgiganten har jag mycket bra erfarenheter av dem när jag köpt en mobiltelefon som krånglade. Det var den ökända joysticken på Sony Ericsson K700i som pajat efter att garantin gått ut, men eftersom den var reparerad en gång tidigare under garantitiden så fick jag den lagad trots att den gått ut. Jag hade handlat i Internet-butiken och lämnade in telefonen i en butik och fick mycket bra bemötande och service. Han som jobbade på serviceavdelningen tog ut batteriet och kollade på en indikator för att kolla så att det inte var en fuktskada men det var inga problem. Har Elgiganten ett bra pris, vilket de ofta har, så tycker jag att du kan handla av dem. Det här var visserligen inte helt nyligen men jag inte tänka mig att deras service har förändrats så mycket. Min nuvarande mobiltelefon köpte jag på Expert och det funkade jättebra, dock har jag inte behövt testa deras serviceavdelning ännu eftersom min Nokia 5630 fungerar perfekt.

Mvh Johan
    Tack för feedbacken! Elgiganten har mobilen jag vill ha till billigast pris så ska tänka på saken och höra mig om lite... Nokia 5800 XpressMusic - Hitta l. Jag betalar mer än gärna dom där hundralapparna extra om jag får en bättre återförsäljare att lita på.

Har kommit fram till att trygghetsavtalen är onödigt, låter nästan bättre att använda en helt vanlig hemförsäkring eller "drulle" som Johan talade om?
    Senast redigerat av Jacob Hugosson den 2010-05-02 klockan 12:25.

Admin Daniel Anderssons avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Blogginlägg
    31
    Rykteskraft
    10

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jacob Hugosson Visa inlägg
    Vad gör Katshing så bra? Hört talats om sidan men varför ska man handla av just dom?
    Tycker feedbacken på Prisjakt talar för sig själv. Ska man ha ny mobiltelefon är Katshing alltid förstahandsvalet. Bra priser och snabba leveranser.

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel Andersson Visa inlägg
    Tycker feedbacken på Prisjakt talar för sig själv. Ska man ha ny mobiltelefon är Katshing alltid förstahandsvalet. Bra priser och snabba leveranser.
    Läst omdömen nu och det ser onekligen bra ut, speciellt att dom vunnit bästa kundtjänst 3 år i rad...

Ska tänka över om det är värt 400kr extra att köpa därifrån istället för att åka till ElGiganten, mobilen köps in senare under veckan när ja har lite mer kött på benen

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Åkte ner till ElGiganten och där var telefonen slut, och hon som arbetade på mobilavdelningen sa att erbjudandet på 1990kr gick ut imorgon så beställde den från ElGiganten via nätet istället med en Invisible Shield.

Så det vart en Nokia för mig också men jag hittade verkligen inget annat alternativ som uppfyllde mina krav

Registrerad användare Anton Söderbergs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ålder
    20
    Blogginlägg
    3
    Rykteskraft
    3

Standard

Men jacob fick inte du hem någon iphone-kopia häromdagen? Eller har du tröttnat på den?
    Fractal Design 650W | MSI 790FX GD-70 | OCZ 1600 MHz CL7 2x2 GB |Phenom II x4 965 4.1GHz | Corsair H50 | 2st HD 5770 i Crossfire | Windows 7 Home Premium x64 allting fint paketerat i ett Fractal design Define R.2

Registrerad användare
    Reg.datum
    nov 2008
    Ålder
    22
    Blogginlägg
    29
    Rykteskraft
    0

Standard

Citat Ursprungligen postat av Cookie Monster Visa inlägg
    Men jacob fick inte du hem någon iphone-kopia häromdagen? Eller har du tröttnat på den?
    Den var rätt så, extremt, jävla dålig Orkar inte hålla på med mjukvaruuppdateringar och annat krångel, sen är touchskärmen horribel. Så den ska säljas vidare till nån som kan tycka att den är bra <.<

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Sökmotoroptimering    SmartViper Certified Website