• Amused
  • Angry
  • Annoyed
  • Awesome
  • Bemused
  • Cocky
  • Cool
  • Crazy
  • Crying
  • Depressed
  • Down
  • Drunk
  • Embarrased
  • Enraged
  • Friendly
  • Geeky
  • Godly
  • Happy
  • Hateful
  • Hungry
  • Innocent
  • Meh
  • Piratey
  • Poorly
  • Sad
  • Secret
  • Shy
  • Sneaky
  • Tired
  • Wtf
  • Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
    Resultat 1 till 10 av 15

HP Pavilion Moddad?

Detta är en diskussion som rör HP Pavilion Moddad? i Modifikationer och egna konstruktioner-forumet, som är en del av Datorkomponenter-kategorin; ja va grymt utråkad så ja förstörde mitt chassi lite, [thumbnail:f5x137sb]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/P070709_021001.jpg[/thumbnail:f5x137sb] [thumbnail:f5x137sb]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/P090709_0000.jpg[/thumbnail:f5x137sb] Nya kylaren in mosad [thumbnail:f5x137sb]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/P140709_2129.jpg[/thumbnail:f5x137sb] Ny front och ...

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      feb 2009
      Ålder
      27
      Rykteskraft
      0

Standard HP Pavilion Moddad?

ja va grymt utråkad så ja förstörde mitt chassi lite,

[thumbnail:f5x137sb]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/P070709_021001.jpg[/thumbnail:f5x137sb]
      [thumbnail:f5x137sb]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/P090709_0000.jpg[/thumbnail:f5x137sb]

Nya kylaren in mosad
      [thumbnail:f5x137sb]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/P140709_2129.jpg[/thumbnail:f5x137sb]

Ny front och ny färg vet att lacken e dålig men skall slipas ner mera och lackas en gång till o våtslipas o poleras likadant med loggan

[thumbnail:f5x137sb]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/P020809_213503.jpg[/thumbnail:f5x137sb]
      [thumbnail:f5x137sb]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/P020809_2135.jpg[/thumbnail:f5x137sb]
      [thumbnail:f5x137sb]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/P020809_213502.jpg[/thumbnail:f5x137sb]
      [thumbnail:f5x137sb]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/P020809_213501.jpg[/thumbnail:f5x137sb]
      [thumbnail:f5x137sb]http://img.photobucket.com/albums/v296/McTw1st/P020809_2134.jpg[/thumbnail:f5x137sb]

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Ålder
      46
      Rykteskraft
      0

Standard Re: HP Pavilion Moddad?

Ha ha... vad brukar man säga ibland - alla sätt är bra utom de dåliga sätten?
      -men är man ute efter något nytt utseende på sin gamla låda kan man gå handgripligt tillväga som du har gjort nu. För hade man sökt efter bättre kylning så kan man göra andra ingrepp i lådan.

/Saint25
      Stationär dator: AMD Athlon X2 4200+ l ASRock Dual-SATA2 - 939 l TwinMOS PC3200 2x1GB l Asus 7600GT 256MB l WD Raptor 36GB + Seagate 120GB l Tagan SuperRock TG400-U33II l Sweex MidiTower - modifierad l Windows XP Pro SP2 + Office 2003 l LG L245WP-BN.
      Extra + speldator - som är under uppbyggnad: AMD Phenom X3 8750BE (ska bytas ut under kommande vinter) l Asus M3A78-T AM2+ l G.Skill PC8500 4x2GB l XFX RADEON HD4870 XXX 1GB GDDR5 PCI-E l HDD - ? l Tagan SuperRock TG880-U33II l Tagan/Aplus Seenium MidiTower (liknar CoolerMaster CM590/CM690) - ska modiferas + lackeras l OS - ?

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      feb 2009
      Ålder
      27
      Rykteskraft
      0

xD i know its ugly but its practical, kylningen i den funkar allderles prima, tempsen sjönk runt 10 grader både på sb, nb, och cpu, skall dock byta cpu kylare en vacker dag

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Ålder
      46
      Rykteskraft
      0

Ja, ska man ha god kylning får man ibland ta till mer drastiska metoder för att nå dit och runt 10 graders förbättring säger man väl inte nej till direkt... och sysslar man med överklockning så har det ett stort plus i kanten om det datorsystem man använder blir svalare.

OT. Här två bilder på vad jag har bl.a. gjort på min bruksdators låda - för att förbättra kylningen där.
      I min befintliga gamla Sweex låda som är över 6 år gammal och är lite modifierad kan jag nu visa dig lite äldre bilder (det är lite ändringar nu på hårdvaran) på vad jag har gjort med den för att kunna använda en 120mm fläkt baktill (som låg hemma och skräpade). Lådan är ca 185mm bred och den har som standard en 80mm fläkt baktill. Jag var tvungen att lägga fläkten utanpå lådan och tillverkade en adapterplatta i 18mm tjock bit trä av furu som jag hade hemma redan och som jag målade sedan svart. Fläkthållet togs upp för hand med borrmaskin, sidavbitare och filar som huvudverktyg + lite våtslippapper. Hålet (ovalt) i lådan mäter nu ca 115x80mm som fläkten suger igenom luften från lådan och träbiten är nu mer formad som en tratt invändigt för att matcha 120mm fläktens inre diameter. Som en enkel arbetsdator duger lådan som den är nu men jag har haft tankar på att klä den med lite folie men än så länge har det inte blivit av. Processorkylaren på bilden är en lite modifierad Arctic Cooling Frezeer 64 Pro med en chassi 92mm fläkt med "lappning". Annan kylare är på gång - för bättre kylning till lägre ljudnivå på min arbetsdator.

Bilderna:
      http://img152.imageshack.us/img152/6629/img2ud2.jpg
      http://img217.imageshack.us/img217/6939/img11zl9.jpg

Sedan har jag min nya låda som ska modifieras ordentligt... med god kylning som första prioritet.

/Saint25
      Stationär dator: AMD Athlon X2 4200+ l ASRock Dual-SATA2 - 939 l TwinMOS PC3200 2x1GB l Asus 7600GT 256MB l WD Raptor 36GB + Seagate 120GB l Tagan SuperRock TG400-U33II l Sweex MidiTower - modifierad l Windows XP Pro SP2 + Office 2003 l LG L245WP-BN.
      Extra + speldator - som är under uppbyggnad: AMD Phenom X3 8750BE (ska bytas ut under kommande vinter) l Asus M3A78-T AM2+ l G.Skill PC8500 4x2GB l XFX RADEON HD4870 XXX 1GB GDDR5 PCI-E l HDD - ? l Tagan SuperRock TG880-U33II l Tagan/Aplus Seenium MidiTower (liknar CoolerMaster CM590/CM690) - ska modiferas + lackeras l OS - ?

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Rykteskraft
      5

Tycker det vart rätt bra, inga fula och onödiga fläktgaller. Byggde själv just om en gammal datorbutiken-låda och front-bak vägen funkar alltid för luften. Tyvärr så gör fronten att resten av din låda blir ännu fulare då den ser ännu mer budget ut..

Saint25: Varför satt du fläkten på utsidan? Insidan hade blivit snyggare och mer effektivt. Hjulen var en bra ide men de ser slitna ut. Annars tycker jag det var bra, dämpningen är väl mer snygg än funktionell.
      Burk: Ljuddämpat P182 med 2 Nexus RS @ 7V, Phenom X4 9550@2,2 GHz kyld av Scythe Ninja 2 @ 5V, 2 GB 6400 Corsair CL5, Gigabyte GA-MA78G-DS3H, WD3200AAKS, Samsung Spinpoint T 500, Presonus Inspire, Corsair HX520.

http://www.entertheoblivion.com

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Ålder
      46
      Rykteskraft
      0

Citat Ursprungligen postat av Typhonos
      Tycker det vart rätt bra, inga fula och onödiga fläktgaller. Byggde själv just om en gammal datorbutiken-låda och front-bak vägen funkar alltid för luften. Tyvärr så gör fronten att resten av din låda blir ännu fulare då den ser ännu mer budget ut..

Saint25: Varför satt du fläkten på utsidan? Insidan hade blivit snyggare och mer effektivt. Hjulen var en bra ide men de ser slitna ut. Annars tycker jag det var bra, dämpningen är väl mer snygg än funktionell.
      Hej,
      Ser du inte varför jag har gjort det - montera fläkten utanpå? Jag har skrivit om det i inlägget och det är att lådan är för smal för att få plats med en 120mm fläkt invändigt - det fattas ca 5 mm på bredden (det sitter som standard en 80mm fläkt där och lådan är ca 185mm bred) och jag ska ju helst inte såga upp fläktramen. På din fråga om inte varför invändigt så hade det byggt på för mycket invändigt men det material jag hade tillgängligt - 2x18mm furu + 25 mm tjock fläkt = 61mm djup, för en platta räcker då inte och att bygga in drygt 60mm i lådan blir det för trångt när jag ska skaffa mig en större kylare (torn) plus att det blir svårt att få på 20/24-pin ATX kontakten som är mellan kylare och bakvägg på lådan. På din fråga om effektivitet så är det lite mer effektivt för en fläkt att suga luften genom en trängre luftpassage än att låta fläkten pressa luften genom denna passage plus via en stor tjock adapterplatta som i mitt fall vilket också ger lite mer oljud från fläkten. Och det blir mer noterbart ju högre varvtal fläkten håller. Så allt handlar om vad man kan göra på ett mer praktiskt sätt d.v.s funktion får gå före utseende.

Ja, hjulen är inte en standardlösning utan som standard är det små plastfötter och jag ville göra lådan mer praktisk en gång i tiden när jag använde vattenkylning med ett fristående kylsystem - det var på socket A tiden. Datorn står under ett bord/arbetshörna så kan man "rulla" fram datorn/kylsystemet var det en smidigare lösning men efter några års tid blev det problem med pumpen och då då blev det luftkylning igen. Hjulen är från Clas Ohlson och det är möbelhjul med broms och gängad M10 axeltapp som anpassades till lådan (axlarna sågades av en bit). Artikelnummer är 30-6817. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=71064142 Nej, det är inte speciellt slita ut om du tycker det utan de har sitt egna utseende som kanske du tycker sig se dem slitna ut?

På din undran om dämpningen av lådan så är det mer gjort än vad man kan se vid första anblick på lådan. Som standard är det en billig budgetlåda i tunnplåt med benägenhet att skapa resonans. För att dämpa ut stomljudet används här en speciell självhäftande dämpfolie för ändamålet som är ca 2-3 mm tjock och som jag fick tag på från en akustikföretag (i samband med att jag handlade andra produkter från dem) vid namn Sontech (tidigare låg det i Västerort men nu har flyttat ut till Kungsängen - ett par mil från centrala Stockholm): http://www.sontech.se/2003/all_frames.htm Man kan bl.a. se det på lådans bakre del och nedanför 120mm fläkten, det svarta materialet på bilden och som jag har nästan klätt hela lådan invändigt med detta meterial. Det tog lång tid att skära ut med kniv/klippa (stansa hål) till alla bitarna - små som stora. På det har jag sedan lagt in vanligt billig ljudmatta (Spire) för datorbruk i botten, tak och på sidan (sidor). Nu är lådans plåt äntligen rätt så väl resonansdämpad (plus tyngre) och så mycket mer kan man inte göra för att förstärka och förbättra en datorlåda i tunnplåt utan att ta till mer drastiska metoder. 8-)

När nu lådan är rätt väl genomgången och fungerar rätt väl för mitt behov så får den hänga med en tid till men då mer som en brukslåda till ett bruksdatorsystem. Men för mitt kommande högprestanda datorsystem räcker den inte till längre varken för utrymmet eller för kylningens skull så jag har nu skaffat mig en ny låda för detta ändamål och som ska modifieras rätt grundligt redan från början men det får jag ta upp i en annan egen tråd på forumet.

Men nu har du Typhonos fått se att det är långt mer gjort med min gamla Sweex låda än vad som man kanske inte ser vid första anblicken.

Slutligen, kul att du gillade min gamla "arbetshäst" till låda och vad jag har gjort med den lådan.

/Saint25

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Rykteskraft
      5

Jaha, förstår att du inte ville såga upp ramen, lådan ser inte så jätte smal ut på bilderna så jag förstod inte att fläkten inte fick plats.

Hjulen kanske ser slitna ut pga ljuset, annars är det en bra ide i och med hur tunga lådorna blir med rejäla kylare och mycket dämpning.

Ditt första lager av dämpning är säkert ett bra alternativ till bitumen men spire-mattorna är alldeles för tunna enligt mitt tycke, dessutom har de rätt låg densitet men det kanske räcker om du har något verkligen bra under och inte stör dig på HD-tjut och fläktsurr.

Sitter din huvudkontakt på vänster sida av moderkortet?

Farsan har en Sweex låda dock av modellen större och det blir antagligen mitt nästa projekt, blev imponerad av hur mycket plats det potentionellt finns för kablar bakom moderkortsplåten.
      Burk: Ljuddämpat P182 med 2 Nexus RS @ 7V, Phenom X4 9550@2,2 GHz kyld av Scythe Ninja 2 @ 5V, 2 GB 6400 Corsair CL5, Gigabyte GA-MA78G-DS3H, WD3200AAKS, Samsung Spinpoint T 500, Presonus Inspire, Corsair HX520.

http://www.entertheoblivion.com

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      jan 2009
      Ålder
      46
      Rykteskraft
      0

Mer OT.
      Ja, Typhonos nu förstår du varför jag föredrog att lägga 120mm fläkten baktill på lådan - det hade blivit för mycket jobb att lägga den på insidan och det hade inte heller blivit bra i slutändan.

Ja, hjulen var min idé och de fungerar fint och gör sin nytta hos lådan och gällande (ljud/resonans) dämpningen av lådan så fungerar det väl... och Spire-mattorna som jag köpte billigt (den här modifieringen av lådan gjordes för många år sedan - jag har haft lådan i över 6 år nu) gör i sig inte så mycket nytta avseende resonansdämpningen utan de tar av lite toppar/vassa ljud/diskantljud och som man säger många bäckar små så totalt hjälper de till med en lite tystare låda.

Hårddiskarna (Raptor + Seagate) på bilden är nu placerade i två Scythe SQD-1000 lådor placerade i 5.25" racket så "surret" (motorljudet) som du skriver i ditt inlägg är nu i det närmaste helt borta men det kan höras lite grand om Raptorn jobbar hårt med skrivandet till disken. Jag ska inom kort byta ut Raptorn mot en annan SATA-disk. Om du undrar - nej, diskarna blir inte för varma att ha dem i lådor på 5,25" platserna och vanlig arbetstemperatur är kring 40-45 grader C i ett sommarvarmt rum vilket är rätt normal temperatur på diskarna.

Övriga förändringar gjorda mot bilden eller som kommer att göras inom kort, några exempel.
      -mina gamla Tagan 480w PSU (efter drygt 7 års drift) är nu utbytt till en ny Tagan 400w PSU.
      -processorkylaren ska bytas ut för bättre kylning till lägre ljudnivå (passivt?) , kanske till en Scythe Ninja 2 om den får plats i lådan. Jag ska mäta upp utrymmet mer noggrant men kylaren är 152mm hög så det är väl på gränsen annars får jag titta på andra alternativ vilket jag också gör redan.
      -grafikkortet med en nu en gammal Arctic cooling VGA-kylare där kanske fläkten inte fungerar hur länge som helst så jag tittar/funderar på olika alternativt i fall den skulle uppvisa problem framöver.

På din fråga om huvudkontakten/strömkontakten så sitter den till vänster om processor på mitt ASRock 939Dual-SATA2 moderkort och då kan man inte låta bygga in en 120mm fläkt + adapterplatta i lådan för att det ska se "snyggt ut". Det finns och byggs fortfarande moderkortet på det viset vilket jag kan medhålla att det är en lite dum placering av huvudkontakten men jag ser ingen anledning i dag att kasta ut ett fungerande plattform, här 939, bara för en sådan sak utan min gamla trotjänare får hänga med en tid till om den fungerar väl som en enkel arbetsdator för mina behov. Jag har också som reserv ett annat ASRock 939 moderkort om det skulle bli problem. Men det kommer en dag när allt måste bytas ut det vet jag redan.

Slutligen. Vad trevligt att se att din farsa har också en gammal "Sweex" låda och är den så rymlig som du skriver så kan man säkert göra en och annan trevlig modifikation på den lådan inklusive dölja kablarna mer praktiskt vilket brukar ofta vara svårt att göra på mer vanliga mellanlådor/Midi-Towers. Jag har försökt att lägga undan kablarna så mycket jag kan nu i den här lådan utan att det även påverkar luftflödet genom lådan negativt. Ja, jag ska så småningom ta lite nya bilder på lådan och på dess innanmäte för den som kanske är intresserad av att se den men sedan kommer lite bilder på det nya bygget också.

Det får räcka för i kväll...

/Saint25

Registrerad användare
      This user has no status.

I am:
      ----

Reg.datum
      feb 2009
      Ålder
      27
      Rykteskraft
      0

en bild till lagd på kylaren börjar bli tight